hjälp mig är ni snälla. är så att jag har nog råkat äta en hel av denna svamp torkad detta skedde i lördags, efter det har jag spytt och haft tunn diaré ont i huvudet men idag har jag fått i mig lite fil och en smörgås, diaren har upphört och har fått behålla det jag ätit idag, kan jag ha klarat mig eller kommer det mer efter det jag just gått igenom?
mycket tacksam för svar
Enligt vad jag har läst så ger lömsk flugsvamp oftast symptom 6-24 timmar efter att man har ätit den. influensaliknande symptom, illamående, kramper, diarre. Sen kommer en tid då symptomen verkar försvinna, men då är det nästan redan tack och adjöss. Skynda dig till närmsta sjukhus, och låt oss hoppas att det inte är lömsk flugsvamp. Om du har kvar torkad svamp så ta med den för analys. (hoppas för övrigt också på troll, för dom är lömsk flugsvamp en delikatess)
Det var visst någon doktor som kom på hur man skulle göra för att klara sig. Morotsjuice och allt vad det var. Sätt dig i lugn och ro och googla, så hittar du nog information och kan behandla dig själv. Det är ju så tråkig belysning och lukt på sjukhus.
Tycker det är låg kvalitet på trollen nuförtiden..
NEJ ÄR INGET TROLL
varför jag inte gått till sjukhuset är för att i mina trakter finns inte denna svamp mig veterligt (norrland) men då svampen var torkad så der de ju lite annorlunda ut än färsk svamp och inte jag som plockat svampen.
men om jag fattat rätt så upphör symtomen och sen kommer den tillbaka eller? har försökt leta på nätet men står lite olika och vill inte gå till sjukhuset och jaga upp dem om det inte skulle vara lömsk flugsvamp.
men jag känner mig friskare men är detta bara en del av stadiet eller?
alltså har letat på nätet efter bilder på just torkad lömsk flugsvamp men inte hittat har bara kvar bilderna i huvudet men vid matlagningen anade jag inget eller ärligt talat tänkte jag inte ens på det =(
OBS ÄR INGET TROLL
frågade om råd och då är man ett troll???
alltså har letat på nätet efter bilder på just torkad lömsk flugsvamp men inte hittat har bara kvar bilderna i huvudet men vid matlagningen anade jag inget eller ärligt talat tänkte jag inte ens på det =(
OBS ÄR INGET TROLL
frågade om råd och då är man ett troll???
bli inte förnärmad, det kryllar av troll på det här forumet, och då blir man normalt misstänksam när det gäller dramatiska inlägg som att ha ätit lömsk flugsvamp. Men i vilket fall som helst borde du uppsöka sjukhus, även om det inte är lömsk flugsvamp så verkar det ju vara en giftsvamp du har fått i dig.
känner inte igen den torkad men av de symtomer jag haft har jag trott att jag fått mat förgiftning, de sa de på jouren då jag ringe på söndagen dit de sa att jag skulle ta vätske ersättning, men efter att ha läst på nätet om matförgiftning stämmer de inte in alls på det jag har gått igenom därför jag ä lite mistänksam på detta.
men alltså om det upphör och det är endel av förgiftningen när skulle det då “fortsätta”
nu är jag orolig
Om du fått i dig det gift som finns i lömska flugsvampen så skadar den njurarna bla. Åk till sjukhus, NU!
Den lömska flugsvampen innehåller det giftiga ämnet amatoxin och det behövs endast små mängder av det för att det ska skada levercellerna, och i värsta fall få levern att helt sluta fungera.
Och om en levertransplantation ej görs då så avlider patienten.
Fy vad hemskt det här låter. Jag ser att Monika inte fortsatt skriva efter att hon skrev att hon skulle ringa GIC. Jag hoppas verkligen att allt går bra och att hon kan skriva och berätta hur det gått. Nu är det bara att hålla tummarna att det inte är så allvarligt.
Lite obehagligt känns detta. Vem äter torkad lömsk flugsvamp och varför?
Det som känns ytterligare lite olustigt är att jag för några dagar sedan fick ett mail från en person i Luleå som ville att jag skulle skicka honom torkad lömsk flugsvamp som han skulle ha i studiesyfte. Jag svarade att jag inte hade någon och inte skulle posta något om jag hade.
hej igen ringde GIC igår och sa som det var de rådde mig att åka till jour centralen för provtagning vilket jag gjorde men fick bara göra ett avföringsprov???
sen åka hem känner mig bättre men har huvudvärk fortfarande alltså som igår fast lite bättre.
Joachim Krumlinde: vet vem du talar om inge njag känner men har varit på några av deras utstälningar och måste medge att de är mycket givande och intresanta iaf för en som mig som inte är så belevad vad gäller svamp. förra året skrevs det en artikel i en tidning om en av deras utstäningar fick bra kritik.
men tillbaka till min fråga.
vad skulle kunna ske efter det jag just gått igenom med tanke på att jag känner mig mycket friskare? ska iaf ta kontakt med vårdcentralen imorgon för eb seriös provtagning.
Jag har också fått mail fr Luleå, såg jag idag, ngn Joakim e som ville ha flugsvamp o toppig giftspindling. Jag har varken svarat på mailet eller skickat ngn svamp, men det slog mig inte förrän nu att det är en underlig förfrågan, man bör förstås inte skicka dödligt giftiga svampar till folk bara sådär hur som helst =/
Jag märker nu att mailet fr “luleå” knappast är seriöst, fullt med stavfel och underligheter vad gäller meningsbyggnad och interpunktion…:
joakim_e@telia.com to me
show details Sep 1 Reply
läste på svampguiden att du hittat ende vit flugsvamp och endel andra giftiga
arter, det är så att vi är en grupp på luleå universitet som ska göra en studie
i just giftiga svampar och har sökt men ljus och lyckta i våra skogar men inte
hittat detta är just ute efter vit flugsvamp och toppig giftspindling.
våran studie gäller dess gifter och svampens innehåll mm vore mycket tacksam
om du kunde hjälpa oss med detta och kanske plocka ett fåtal av dessa och
skicka till oss vi står såklart för alla dina kostnader, hoppas på svar ang
detta
Det låter väldigt konstigt med endast ett avföringsprov. Om jag förstått det rätt så blir både lever och njurar påverkade om man får i sig av just lömsk flugsvamp. Då finns det ett snabbare och bättre sätt att få reda på det. Man tar ett blodprov och kollar hur värdena ser ut. Om de är ok så finns ingen lever el njur påverkan, men om det visar för höga värden så sätts behandling in efter bara några minuter.
Antingen handlar det om dålig sjukvård eller så tror de att det är ngt annat. Tycker att de borde handla annorlunda om de misstänkt förtäring av flugsvamp.
Kan det här ha något med mejlen att göra:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=744643
https://www.flashback.info/showthread.php?t=745220
Varför i allsin dar fortsätter en person med eventuellt livshotande skador på lever och njurar och frågar på ett forum om vad fortsättningen kan bli om hon ätit flugsvamp??
Det borde vara prio ett -alla kategorier- att ta sig till en läkare som kan svara på de frågorna istället.
I det läget skulle inte jag vara så värst intresserad av att leta bilder på Google eller diskutera artiklar på SvampGuiden!!
Erm, jag kollade vilka andra trådar den där typen på flashback postat i..
“Thallium och arsenik”.. “Behöver extrahera gift” osv. Propagerar även i andra trådar för hur bra det är med vit flugsvamp som berusningsmedel. Personen påstår sig även ha ätit thallium och arsenik. Det verkar vara en riktigt psykiskt sjuk människa vi har att göra med här, och kanske inte ett helkonstigt troll?
Ja efter tidigare förfrågan om lömsk flugsvamp blir man fundersam. Vet varken ut eller in. När det gäller “universitetet” i Luleå så verkar det handla om ngt annat. Hade det verkligen handlat om en studie om gifter så borde de kunnat lämna namn och telnr till ngn på skolan. Kanske rektorn el lärare?
Känns otäckt att ngn el några försöker få tag på gifiga svampar av okänd anledning.
De första frågorna här kom ju vid samma tid som det som länkades till på flaschback, så det finns nog ett samband. Hittade också dem då, när jag kollade runt lite, efter att jag fått mail från någon. Luleå universitet känner inte till något om en undersökning så det är båg. Uppgifter som en ligt “sara” skulle vara från undersökningen är gamla, tagna från nätet. Personen som mailade bla. mig och postade här är definitivt inte seriös. Någon vill nog skada andra med inlägg om att inta/droga med giftig svamp. Om du trådstartaren ätit något skumt borde läkarbesök varit det första på agendan, fast så tänker inte alla människor.
så där nu kan jag pusta ut.
har varit till sjukhuset idag de har tagit prover och konstatera att det inte var denna svamp jag ätit, de trodde att jag bara ätit någon annan svamp eller en dåliga svamp men jag överlever.
sen måste jag bara få säga min syn allt som skrivs här. om man ska sitta och leta på nätet efter liknande saker så tror jag att jag kan hitta saker som man kan antyda till någon eller alla på forumet vet inte varför de ska bli sånt liv för att man frågar om råd och de flesta ska tro att man är galen eller nått annat.
Tror det finns personer på denna sida som säger sig veta mycket men då man frågar om råd blir de mest irriterade tackar iaf er som har gett mig råd i det jag frågade om.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.