0 357 visningar

11 svar

tack alla!

stisse/mjölby

30 sep 2008 kl. 18:13

tack alla ni som berättat om era viltmöten under rubriken älgmöte.det har varit mycket spännande.det har väl inte så mycket med svamp att göra,men för mig är naturupplevelsen lika viktig som svampen.hur är det för er?.

0

Diane

30 sep 2008 kl. 18:29

Jag håller med dig helt o hållet. Idag tog jag regnkläderna på o gav mig ut i skogen medan det regnade. Så skönt!!!!! Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.

0

Helena S.

30 sep 2008 kl. 18:35

jag har inte sett några älgar eller vildsvin när jag har plockat svamp, men jag har sett rådjur och harar. Och häromdan såg jag två nötskrikor på ganska nära håll. Dom är så vackra! Synd att dom inte låter lika vackert, jag hörde dom först, trodde det var en döende skata! Sen har jag också sett grodor, paddor och en svart huggorm. Jag älskar djur, så det förhöjer nöjet av att gå i skogen.

0

Anita

30 sep 2008 kl. 18:46

Hej Stisse.
Det är ju naturen som för en till svampen så det är klart att man bara måste älska den.
Jag kan gå i timmar och bara njuta av skogarna utan att bli besviken ifall skörden blir dålig.
Det finns många vackra skogar här nere i Nybro :)

0

zingo123

30 sep 2008 kl. 19:39

Jo du, nog är skogsturerna långt mycket mer än svampar.
Bara att få träffa han på bild 1 i länken är en upplevelse i sig - han är stentuff faktiskt..
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119224&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&5
Att mitt i nåt jag kan likna vid en trollskog få uppleva något så tyst och stilla så jag kan höra korpens vingslag när han kommer över mig gör att jag får gåshud på armarna bara jag tänker på det.

0

Bo Reyer

30 sep 2008 kl. 19:50

Du har helt rätt! Även för mig är naturupplevelsen mycket viktigare än innehållet i svampkorgen. Förutom närkontakt med älg har jag haft förmånen att möta lodjur på nara håll vid flera tillfällen de senaste åren.

0

Brenko

30 sep 2008 kl. 19:50

Visst är naturupplevelsen viktig. Jag går långa promenader i skogen nån gång per vecka även när svampen är frånvarande.

0

anithau

30 sep 2008 kl. 19:53

I dag när vi var i svampskogen så brakade det till och upp ur blåbärsrisen flög en mycket stor tjädertupp. Snacka om att vi studsade och han flaxade. En mäktig upplevelse.

0

Naturupplevelsen

Boman

30 sep 2008 kl. 20:09

Själva vandrandet i skogen är mycket viktigt för mig, för oss båda här hemma. Det gör vi även utan svamp, bara med kamera, kaffe och möjligen mackor. Det en form av batteriladdning. Att sätta fötterna i mjuk mossa. Inta dofter, ljud, frid. Bara att sitta på en sten och höra lommen ropa, fiskgjusarna jaga eller kungsfågeln “klirra med sina små silverbjällror”. Vi har faktiskt sådan skog här, trots närheten till storstan. Utan den skulle jag må mycket sämre.

0

stisse/mjölby

1 okt 2008 kl. 16:17

vad häftigt bo!.har själv aldrig stött på lodjur.det måste vara fantastiskt!.

0

stisse/mjölby

1 okt 2008 kl. 16:20

svampskogarna i småland har man ju hört talas om.kul med alla som gillar naturupplevelsen lika mycket som svampen.fortsatt lycka i svampskogen i höst anita.

0

Meriona, Trollhättan

1 okt 2008 kl. 16:23

Absolut! Särskilt när man är lite nere så är en svamptur perfekt. Skogen är min pysventil! Hittar man inte svamp (men helt lottlös blir man ju aldrig) så är det en världslig sak :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone