jag har inte sett några älgar eller vildsvin när jag har plockat svamp, men jag har sett rådjur och harar. Och häromdan såg jag två nötskrikor på ganska nära håll. Dom är så vackra! Synd att dom inte låter lika vackert, jag hörde dom först, trodde det var en döende skata! Sen har jag också sett grodor, paddor och en svart huggorm. Jag älskar djur, så det förhöjer nöjet av att gå i skogen.
Jo du, nog är skogsturerna långt mycket mer än svampar.
Bara att få träffa han på bild 1 i länken är en upplevelse i sig - han är stentuff faktiskt..
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119224&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&5
Att mitt i nåt jag kan likna vid en trollskog få uppleva något så tyst och stilla så jag kan höra korpens vingslag när han kommer över mig gör att jag får gåshud på armarna bara jag tänker på det.
Själva vandrandet i skogen är mycket viktigt för mig, för oss båda här hemma. Det gör vi även utan svamp, bara med kamera, kaffe och möjligen mackor. Det en form av batteriladdning. Att sätta fötterna i mjuk mossa. Inta dofter, ljud, frid. Bara att sitta på en sten och höra lommen ropa, fiskgjusarna jaga eller kungsfågeln “klirra med sina små silverbjällror”. Vi har faktiskt sådan skog här, trots närheten till storstan. Utan den skulle jag må mycket sämre.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.