http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2840915.asp
” Egentligen finns det bara en art som innehåller tillräckligt mycket psilocybin för att det ska ge någon effekt…. Är den svampen farlig? - Ja, det får man lov att säga. Ruset kan komma tillbaka ett par veckor efter att du ätit av svampen. “
Alltså ärligt talat, nu får det vara nog med medians felaktiga “fakta” om “knarksvampar”.
Jag svampar och har aldrig råkat ut för en så kallad flashback (återtripp). Och inte någon i min min bekanskap har heller råkat ut för det, inte heller någon bekant till någon i min bekanskap osv…
Alltså det ordet existerar inte bland oss som trippar. Verkar som att bara folk i journaslistikkåren som har råkat ut för en flashback.
Uttalanden såsom “Bara minnen” och “dödsrisk” visar tydligt att ni inte förstått, och/eller underskattar vikten av psykisk ohälsa. Faktum kvarstår: Psykiska besvär kan uppstå lång tid efter intag av hallucinogena svampar. Visst, det kanske inte är “dödligt giftigt”, men det finns en uppenbar risk (om än liten) att drabbas av svåra mardrömslika hallucinationer och ångestattacker i långa perioder efter intag.
Till Leary och ni andra som “svampar”
Jag har under åren stött på många som er, som måste rättfärdiga er verklighetsflykt och försöka övertyga andra om att testa just erat “ofarliga” undermedel. För mig och mina kollegor som arbetar med missbruksbehandling ser vi ofta behovet hos missbrukarna att rättfärdiga och romantisera sitt beroende. Argument som att man inte känner någon som tagit skada av preparatet är just ett utmärkt exempel på detta. Vi som träffar de som tagit skada, de som lider av ångest och är paranoida, de som måste låsas in på institutioner för att de annars skadar sig själva. Vad menar du Leary mfl? Bara för att ni blundar för fakta, så har vi som jobbar med följderna av drogandet fel och borde tiga.
Skulle även tro att det finns olika typer av det ni schablonmässigt kallar “knarksvamp” (för det finns väl lika lite som “gul kantarell”?)
Har hört att folk importerar via nätet osv och det kan säkert vara olika verkan i dessa.
Det Leary m fl. har testat är förmodligen den “snälla” svenska toppslätskivlingen eller varför inte röd flugsvamp? Se även annan debatt på forumet med länk till artikel om denna!
Men visst, allt handlar om mängd och dosering och det finns nästan ingenting som i övermåttligt intag är nyttigt för kroppen!
Så ta det lugnt i skogen, var rädda om er & lev väl!
önskar
cobran
Har hört att det skulle vara farligt för ev. avkomma om föräldrarna ätit hallucinogena svampar.
Tror det syftade på importerade asiatiska arter.
Jag har tidigare varit mycket emot svamp som prestations- och upplevelsehöjande medel under hela min ungdom av den anledningen. Nu när man börjar bli en till åren kommen herre så låter det inte lika farligt längre, av den orsaken i alla fall.
Nån som vet?
det finns en bok om alla knarksvampar i världen (nästan) där kan ni som tror att det bara är några arterläsa, forfattaren heter Paul Stamiens, (osäker på efternamnet) I serige har vi bara en vild art som ger effekten. men möjligheten finns ju att importera sporer från starkare sydamerikanska arter och odla
Efter att i annan debatt kollat in länk till artikel om röd flugsvamp kan man ju undra varför inte denna klassats som “knarksvamp” (om vi nu ska använda detta suspekta uttryck här?)?
Finns det några liknande myter runt toppslätskivlingen?
Är dess giftverkan en ny upptäckt eller har den använts i något sammanhang bakåt i historien?
Tycker inte att man ska uppmana folk att testa den, men tycker inte heller att man ska överdriva dess farlighet, då det ju finns betydligt farligare arter, t ex i flugsvampsläktet och spindelskivlingarna.
Skulle vilja ge en eloge till Michael Krikorev som inte greps av moralpanik och raderade detta inlägg så fort det publicerades (vilket ju var ganska länge sedan, dessutom!)
Ett problem försvinner inte för att man försöker tiga ihjäl det, och precis som Irene A säger: Här får flummarna åtminstone mothugg!
Ja, det var ett riktigt gammalt inlägg som någon har lyckats hitta och väcka till liv igen.
Jag tycker som Irene och Daniel att det är synd att jämt hänvisa nyfikna människor till forum med onyanserad drogpropaganda, samtidigt känner jag att diskussioner i ämnet oftast leder till oändliga för- och motargument vilket inte riktigt är syftet med Svampguidens forum. Det är ungefär som med Bengt Sandhs beryktade inlägg, det kan kanske vara kul och uppfriskande i låga doser men inte när det överröstar huvudsyftet med hemsidan. Det finns alltså ingen “moralpanik” bakom mina tidigare beslut att radera inlägg, men tack Daniel för elogen ;-). Hoppas att allt är bra med dig och familjen, kul att höra att du är vid liv!
Kul tråd att rammla in på, Första frågan till “svamparna” måste ju bli , , varför?
Jag vet inte om jag är bakåtsträvande eller så men att stoppa i sig nått för att se vad som händer verkar i mina ögon, , , suspekt.
Nästa fråga måste onekligen bli ; Är spriten för dyr i svergie?
Hmm, ska det blandas in sprit i detta också??
Då kommer osökt frågan:
Vad blandade vikingarna i mjöden?
Röd flugsvamp är ett förslag. Kanske kan man tänka sig toppslätskivling också!
Glöm inte heller att sprit och grå bläcksvamp i kombination kan vara giftigt!
Sprit i stor mängd är mycket farligt!
Kan det inte vara så att de som farit illa av svamp även använder kemiska droger eller alkohol i kombination med svampen?
Att kalla den “knarksvamp” tycker jag ger en något missvisande bild av att typ det skulle vimla av utmärglade knarkare som letar svamp i skogen.
Sen tror jag att debatten är så gammal att Leary och hans meningsfränder tappat tråden och inte ser alla senare svar.
Har jag fel så ger de sig väl tillkänna igen.
Under en av mina svamputflykter
i höstas hittade jag av en ren tillfällighet en riktig knarkodling i en glänta i skogen. Plötsligt såg jag en liten gul plastremsa som stack upp ur marken. Vid närmare betraktande läste jag något på latin som jag inte kunde översätta. När jag reste mig upp igen och såg mig omkring upptäckte jag att jag hade hamnat mitt i en cannabisodling.
Efter att polisen hade kommit på plats lät de en utbildad knarkhund söka igenom omgivningen efter fler plantor men den hittade inget ytterligare. Polisen kontaktade därefter en expert i polishuset som uppmanade dem att rycka upp hela härligheten med rötter och allt. Grönsakerna stoppades sedan in i baksätet tillsammans med mig och jag kan lova att det inte luktade svamp direkt. Sedan kördes jag till min bil som jag hade parkerat på behörigt avstånd för att inte odlarna skulle förknippa mig och min bil med fyndet.
Inte hade jag kunnat drömma om att min oskyldiga svamputflykt skulle sluta i baksätet på en polisbil med en hel cannabisodling som medpassagerare.
OBS! Detta är ingen s.k. Bengt Sandhare utan en sann historia ur mitt verkliga liv.
Att de neurotroniska effekterna som uppstår under och efter ett sådant rus har ingen som helst verklighetsförankring. De ligger i samma fack som myten att LSD skulle förändra en kvinnas/mans DNA-uppsättning och leda till missfall/missbildningar i fostret… de är antipropaganda lika mycket som att psykoaktiva svampar är totalt ofarliga (de kan leda till MYCKET traumatiska upplevelser)
Jag TROR jag förstår vad du menar, bäste mycolog.
Men du är ju också svampvetare och inte språkvetare, eller hur?
En annan utbredd myt äör ju att man blir totalt vild och våldsam av röd flugsvamp. Det kan du läsa mer om i en debatt här på sidan som heter “kungamord” (tror jag), kolla efter inlägg av sign. Mossning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.