Nu har jag varit ute i skogen å spanat in diverse svampar bara för att lära mig lite mer. Man kan ju känna sig lite trött på att bara plocka kantareller och sopp!
Jag hittade ett gäng med riktigt vackra svampar, och var bara tvungen att ta med mig några hem för att få er hjälp att artbestämma dem. Efter att ha surfat runt här lite, så undrar jag om det inte kan vara blek ostronmussling?
Tack, Irene A!
Men hur kan jag skilja ostronmusslingen från mjukmussling? Jag tyckte de såg nästintill identiska ut som de bilder på blek ostronmussling som finns under “Matsvampar” här på Svampguiden. Samma färg och form. Vad är det jag missar? Vill ju lära mig att plocka rätt svamp! :-)
Den översta svampen på min bild i första inlägget är ca 8cm bred, de har samma färg som de två ljusa musslingarna på “JAS” Helsingborg “Bild 1”. Gräddfärgade på ovansidan, och aningen gulare i tonen på undersidan. Inte geleartat kött under huden (de har legat ett dygn i kylskåp), och köttet är bara nån mm tjockt. De luktar ganska mycket nu. Kan inte säga exakt vad det luktar, men på något sätt en trevlig lukt.
Varannan skiva är hel och löper längs hela svampen, och varannan skiva löper från kanten och ca 1/3 ner, (lite svårt att se på mina bilder, då jag har brutit lite i svampen och skivorna då har gått av).
Finns det några andra saker som kan skilja ostronmusslingar från andra icke matsvampar? Vad är det som gör att den ser brunsporig ut?
Många frågor, men om man inte frågar, så får man aldrig veta!
Det är bra att du fortsätter fråga, och visar fler bilder!
Den första måste ha fått ett egendomligt färgstick som lurade mig att tro att skivorna höll på att bli bruna. Den senaste bilden är mycket mer lik en blek ostronmussling. Är den vitsporig och har mild lukt och smak, kan du lugnt prova den.
http://svampguiden.com/ordlista.asp?nr=82
Nu har jag varit tillbaka där jag hittade svamparna i början av veckan. Jag kan inte säga vad det är för träslag de växer på, eftersom det är en gammal överväxt stubbe. Men runtomkring står ek, gran och lite andra träd i en salig blandning.
Här kommer några bilder jag tog med mobilen på plats:
Och här kommer några till.
Jag har lagt en utav svamparna på ett papper och ställt ett glas över. Har aldrig gjort sporprov innan, så vi får väl se hur det går…
Jag har verkligen gett mig sjutton på att ta reda på vad det är! Snacka om envis…
Om det inte är en matsvamp så är den i alla fall otroligt vacker att titta på, och skulle det vara en matsvamp så finns det massor kvar!
Är det nån som kan ha en aning om vad det kan vara om det inte är blek ostronmussling?
Vad är det som är typiskt för en mjukmussling?
Den har länge varit ansedd som en bra matsvamp, men efter förgiftningsfall i Japan har man nu sagt att man inte bör konsumera den i större mängder, eller inte äta den alls om man har nedsatt njurfunktion. Läs mer:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Oronmussling%20svarta%20listan.pdf
Michael; du har alldeles rätt! Jag bor på västkusten. Göteborg närmare bestämt, och mina svampar är väldigt lika de som är med i artikeln du länkar till. Måste ju vara öronmussling! Det var ju intressant! När jag började läsa artikeln du länkat till så tänkte jag att svampen är giftig och måste slängas, men ju mer jag läste desto osäkrare blev jag. Bör jag slänga den? (Kan tillägga att jag är ung och har inga som helst problem med njurarna).
Ni kan ju tro att jag är nyfiken på vad den smakar, men vill absolut inte chansa!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.