0 550 visningar

22 svar

Vad har jag hittat?

Elisabeth J

30 sep 2008 kl. 19:58

1-3 en vaxskivling ingen speciell doft hård i foten väldigt orange färg!
4.Riska doftar något som jag inte kan beskriva liten puckel växte på mossig kalkrik gräsmatta,vit saft.
5-6.Riska mycket vacker vinröd färg vit saft,Hårig på hatten.
7-9 En musseron? växte under en kastanj,mycket sammetslen på hatten doftar “sötaktigt mjöl”

Vaxskivling!

0

Elisabeth J

30 sep 2008 kl. 20:01

Nästa tre bilder!

Riskor

0

Elisabeth J

30 sep 2008 kl. 20:03

Bilder 4-6 Musseron?

Musseron?

0

Boman

30 sep 2008 kl. 20:04

4an kan möjligen vara kokosriska. Fanns där någon björk? Den lilla röda är jag också nyfiken på, fotade en liknande i söndags.

0

EG

30 sep 2008 kl. 20:07

Har du kollat på fjällig riska på den vinröda?

0

EG

30 sep 2008 kl. 20:09

Fjällriska L.spinosulus menade jag

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 20:22

De 3 første bildene er Hygrocybe miniata.

0

Nils

30 sep 2008 kl. 20:24

Vaxskivlingen: Förslag Hygrocybe insipida.
Riskan: Förslag Stor alriska är större an fjällriskan och ofta inte så zonerad.

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 20:27

4-6 er ikke musseron men Lepista. Fargene her kan lure meg så det er kanskje L. nuda eller L. irina…

0

Nils

30 sep 2008 kl. 20:30

Hej Hans!!!

Ang. Hygrocyben:Jag tycker inte hatten ser torr ut, och har du kollat in den röda fottoppen.

0

Nils

30 sep 2008 kl. 20:33

Hej!
I Sverige kallar vi Lepista irina för irismusseron. Elisabeth har du luktat på svampen.

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 20:38

H. insipida er mer gul og har ikke så lang fot i forhold til hattstørrelsen.

0

Vaxskivlingen!

Elisabeth J

30 sep 2008 kl. 21:30

Den är inte fnasig på hatten utan är helt kal,två av dem hade en liten puckel,smaken är besk,foten är 6 cm lång,orange glansig och hård och fast, och ljusare vid fotbasen,nästan vit.
Stämmer det på H miniata?

0

Elisabeth J

30 sep 2008 kl. 22:04

Tack alla för svar Riskan har jag två att välja på är för trött för att bestämma nu.
Skivlingen stämmer inget på den är mer brun på hatten med beige skivor sammetslen på hatten är trådig i foten och utanpå foten är det mörka trådar längst ner vid fotbasen är det som en basal knöl sporpulvret är beige-vitt doftar sött mjöl.
Fyndplats gräsmatta under kastanj finns även granhäck en bit längre bort!

0

Birgitta F

1 okt 2008 kl. 07:27

fina svampar du fortfarande har hos dig. Här har det mesta torkat bort eller rasat ihop( Bohuslän kustnära )
Tror också på Fjällriska på nr 5-6

0

Nils

1 okt 2008 kl. 07:40

Hej!
Det stämmer bättre med insipida. Den skall vara besk.
Denna har också kallats gulkantsvaxing, man ser den gula kanten på hatten. Den långa foten som det ena exemplaret har kan ju bero på växtplatsen (djup mossa)

0

Irene A

1 okt 2008 kl. 08:26

1-3: Vaxingen ser lustig ut, undrar om knoppvaxing, Hygrocybe subpapillata kan se ut så där..?

5-6: Är den tydligt hårig på hatten, tror jag på fjällriska (dessutom är ett par av exemplaren på bild tydligt zonerade), annars kan stor alriska vara ganska lik den. De har björk respektive al som värdträd, och ibland får det fälla avgörandet..

7-9: Bleksporig spindling, Leucocortinarius bulbiger.
Överallt där man läser om den står det att den ska växa under gran, men det verkar inte alls stämma. Jag har hittat den längs vägkanter i lövskog helt utan några granar. När man plockar upp den, brukar det följa med mycket förnarester, och det växtsättet ger intryck av att den är en förnanedbrytare snarare än en mykorrhizasvamp.

0

Bulbiger

EG

1 okt 2008 kl. 12:15

Sänder två bilder på L.bulbiger
Hittade den vid några enbuskar på en betesäng utanför Skara Där fanns också flera arter av vaxingar och jordtungor mm

0

Skivlingen bild 4-6

Elisabeth J

1 okt 2008 kl. 12:50

Inget utav det som föreslagits stämmer tycker jag,sänder nya bilder svampen är lite mörkare än bilderna!
Ska åka till EG och lämna svampen så hon får närstudera den!
Hatt cirka 7 cm torr len inrullad hattkant som mörknat
Fot 7cm trådig på utsidan bruna trådar precis som på en spindling basen som en knöl som också mörknar.
Smak sträv doft sötaktigt mjöl.

Vilken svamp?

0

Bestämningshjälp!

Elisabeth J

1 okt 2008 kl. 22:40

Nu har jag varit till EG och visat svamparna och fått följande bekräftat.
4 Ljusa riskan var en kokosriska
5-6 Stor Alriska
7-9 är förmodligen Kakaofränskivling
Är det någon på forumet som har sett den svampen?
Och kan bekräfta eller dementera ,jag ska dock torka några ex,för vidare mikroskopering om inte småkrypen äter upp svampen,man kanske kan frysa dem först så odjuren dör och sedan torka?

Irene Vaxskivlingen som jag fick namn utav dig tycks också stämma jag har gogglat och läst den är också på torkning,roligt fynd om det stämmer.
Jag ska “gå på jakt i grannens gräsmatta imorgon med!

Tack alla som hjälpt till att identifiera!

0

Bestämningshjälp!

Irene A

2 okt 2008 kl. 09:01

Kul med vaxingen om den skulle vara den.
Kakaofränskivling låter som ett bra förslag, kakaolukten och den uppsvällda, mörknande fotbasen är bra karaktärer på den.

0

Bestämningshjälp!

Hans Myhre

2 okt 2008 kl. 16:29

Irene har rett. Det må være H. subpapillata.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone