1-3 en vaxskivling ingen speciell doft hård i foten väldigt orange färg!
4.Riska doftar något som jag inte kan beskriva liten puckel växte på mossig kalkrik gräsmatta,vit saft.
5-6.Riska mycket vacker vinröd färg vit saft,Hårig på hatten.
7-9 En musseron? växte under en kastanj,mycket sammetslen på hatten doftar “sötaktigt mjöl”
Vaxskivling!
Tack alla för svar Riskan har jag två att välja på är för trött för att bestämma nu.
Skivlingen stämmer inget på den är mer brun på hatten med beige skivor sammetslen på hatten är trådig i foten och utanpå foten är det mörka trådar längst ner vid fotbasen är det som en basal knöl sporpulvret är beige-vitt doftar sött mjöl.
Fyndplats gräsmatta under kastanj finns även granhäck en bit längre bort!
1-3: Vaxingen ser lustig ut, undrar om knoppvaxing, Hygrocybe subpapillata kan se ut så där..?
5-6: Är den tydligt hårig på hatten, tror jag på fjällriska (dessutom är ett par av exemplaren på bild tydligt zonerade), annars kan stor alriska vara ganska lik den. De har björk respektive al som värdträd, och ibland får det fälla avgörandet..
7-9: Bleksporig spindling, Leucocortinarius bulbiger.
Överallt där man läser om den står det att den ska växa under gran, men det verkar inte alls stämma. Jag har hittat den längs vägkanter i lövskog helt utan några granar. När man plockar upp den, brukar det följa med mycket förnarester, och det växtsättet ger intryck av att den är en förnanedbrytare snarare än en mykorrhizasvamp.
Inget utav det som föreslagits stämmer tycker jag,sänder nya bilder svampen är lite mörkare än bilderna!
Ska åka till EG och lämna svampen så hon får närstudera den!
Hatt cirka 7 cm torr len inrullad hattkant som mörknat
Fot 7cm trådig på utsidan bruna trådar precis som på en spindling basen som en knöl som också mörknar.
Smak sträv doft sötaktigt mjöl.
Vilken svamp?
Nu har jag varit till EG och visat svamparna och fått följande bekräftat.
4 Ljusa riskan var en kokosriska
5-6 Stor Alriska
7-9 är förmodligen Kakaofränskivling
Är det någon på forumet som har sett den svampen?
Och kan bekräfta eller dementera ,jag ska dock torka några ex,för vidare mikroskopering om inte småkrypen äter upp svampen,man kanske kan frysa dem först så odjuren dör och sedan torka?
Irene Vaxskivlingen som jag fick namn utav dig tycks också stämma jag har gogglat och läst den är också på torkning,roligt fynd om det stämmer.
Jag ska “gå på jakt i grannens gräsmatta imorgon med!
Tack alla som hjälpt till att identifiera!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.