Förväller just nu några bleka taggsvampar tillsammans med 2 brunsoppar och de 2 champinjonerna jag hittade idag, och det luktar väldigt konstigt i hela köket. En skarp, nästan äcklig lukt. Varför då? Kan champinjonerna ha varit giftchampinjoner fast de inte gulnade vid skrapning? De ska ju lukta starkare vid tillagning?! Men jag tyckte inte de luktade illa som råa, snarast lite svagt av mandel… Mycket mysko… Och brunsopparna provsmakade jag bara för att försäkra mig om att jag inte slängde ner gallsopp eller liknande, dom smakade milt och gott.
Provsmakade pyttelite på champimjonen nu, och tyckte att den bara smakade svamp, men det står inget om hur giftchampinjoner smakar, så jag vet ju ändå inte.
Nån som har några ideer?
Ska kanske tillägga att när jag kokar av skäggriskor luktar det sannerligen inte gott heller…
Kasta eller spara svampen? Vad rekommenderar ni?
Nej det luktar inte skämt, bara väldigt skarpt. Äsch, det är väl bara att jag aldrig har slängt ihop den kombinationen av svampar förut, och därför var oförberedd på lukten… Dom smakar ju som dom ska, så jag sparar dom nog ändå =)Fast det är knappt att jag rymmer dom i frysen…
Är det kanske champinjonen som är skurken? har du kanske fått med en karbolchampinjon, den är giftig o det luktar konstigt illa.Kolla här :http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/svampbok.4.1416bda210eb7cf4e7880007710.html?url=-1945617992%2Fdeprecated%2Fkbo%2Fsvampbok%2Fkarbolch.html.se&sv.url=12.1416bda210eb7cf4e7880007715
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.