Hej! Finns det någon ute på forumet som har ett tips om vad man ska smöra på sig för att slippa dessa parasiter? De är verkligen en plåga. Jag bor utanför Oslo och vi var ute på en av öarna helgen som var och plockade flugor med den ena handen och svamp med den andra..Jobbigt!!
Hej! Det finns flera trådar om just hjortlusflugan, älgfluga. Så skriv in det i sökrutan så kommer det upp en hel del förslag och info om de här otäcka små krypen.
Har själv testat det mesta, men inte tea tree oljan än. Själv använder jag insektströja, köpt på öb och eukalyptus olja.
I lördags bekantade vi oss med den för första gången.Stannade till vid ett naturreservat och gick en 2 km slinga. Där var de, vilka plågoandar.De ser nästan ut som spindlar när de avvingat sig. Har aldrig påträffat dem i mina trakter. Tycker synd om er som har dem.
Varje gång jag fått en hjortlus på mig så hör jag ett kort surrande. Det låter nästan alltid om dom när de sätter sig. Men det kan vara svårt att höra om de sätter sig en bit ifrån örat. Vet inte om man kan jämföra det med fläckflugans surr. Däremot vet jag att det låter annorlunda än den vanliga husflugan.
Det är otäcka små kryp som sprider sig mer och mer. Träffade på dom för första gången för 12 år sen och då var det mest där det fanns mkt älg. Nu verkar de finnas överallt där det finns vilt. Det är bara antalet som varierar. Det sätt som jag anser är lättast att döda dom på är att klämma dom mellan tumme å pekfinger, tryck hårt och mosa mellan fingrarna.
Mycket enklare om man bifogar länken också... ;-)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=114611&fnr=1&sok=älglus&Start=0&Offset=50&28
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.