0 839 visningar

13 svar

Hjortlusflugan!

Lena Magnefjord

1 okt 2008 kl. 08:27

Hej! Finns det någon ute på forumet som har ett tips om vad man ska smöra på sig för att slippa dessa parasiter? De är verkligen en plåga. Jag bor utanför Oslo och vi var ute på en av öarna helgen som var och plockade flugor med den ena handen och svamp med den andra..Jobbigt!!

0

Boman

1 okt 2008 kl. 08:29

Tea tree olja har föreslagits på en annan tråd. På mig hjälper inte den.Inga myggmedel heller. Mygghatt, handskar och heltäckande hala kläder överallt är väl melodin, tyvärr.

0

Madde Småland

1 okt 2008 kl. 08:39

Hej! Det finns flera trådar om just hjortlusflugan, älgfluga. Så skriv in det i sökrutan så kommer det upp en hel del förslag och info om de här otäcka små krypen.
Har själv testat det mesta, men inte tea tree oljan än. Själv använder jag insektströja, köpt på öb och eukalyptus olja.

0

Madde Småland

1 okt 2008 kl. 08:42

0

Tina Nordberg Kolsva

1 okt 2008 kl. 08:59

I lördags bekantade vi oss med den för första gången.Stannade till vid ett naturreservat och gick en 2 km slinga. Där var de,  vilka plågoandar.De ser nästan ut som spindlar när de avvingat sig. Har aldrig påträffat dem i mina trakter. Tycker synd om er som har dem.

0

Brenko

1 okt 2008 kl. 09:07

Har stött på dem endast två-tre gånger, ingen har fått fäste. Det är dom som har det här äckliga dova brummandet va? Låter lite som fläckflugor när dom far förbi örat?

0

Madde Småland

1 okt 2008 kl. 09:31

Varje gång jag fått en hjortlus på mig så hör jag ett kort surrande. Det låter nästan alltid om dom när de sätter sig. Men det kan vara svårt att höra om de sätter sig en bit ifrån örat. Vet inte om man kan jämföra det med fläckflugans surr. Däremot vet jag att det låter annorlunda än den vanliga husflugan.
Det är otäcka små kryp som sprider sig mer och mer. Träffade på dom för första gången för 12 år sen och då var det mest där det fanns mkt älg. Nu verkar de finnas överallt där det finns vilt. Det är bara antalet som varierar. Det sätt som jag anser är lättast att döda dom på är att klämma dom mellan tumme å pekfinger, tryck hårt och mosa mellan fingrarna.

0

Monica A

1 okt 2008 kl. 23:34

Första gången jag hörde talas om älgflugor och råkade ut för dessa otäckingar var för 3 år sedan vid ett besök i skogar öster om Göteborg. I år har jag varit utsatt för dem här i Östergötland också! De tycks breda ut sig snabbt!

0

Mer flugtips

zingo123

1 okt 2008 kl. 23:53

Läs denna tråd men du kanske redan sett den.
Själv har jag övervunnit värsta
vämjelsen för jag insåg att jag klarar mig inte undan klofötterna ändå.
Det är bara att bita ihop och gå rakryggad med iskallt sinne.
Ingen av oss ger sig ändå..

0

Mer flugtips

zingo

1 okt 2008 kl. 23:54

0

Var ute i söndags med

Charina halland

2 okt 2008 kl. 08:37

svampguidvän o slogs med älglössen.
Vid hemkomst tog jag en älglusrensardusch. Men trots denna så vaknade jag 02.30 av att det killade på låret/skinkan. Lyfte på täcket , visst, där var en!!

0

Var ute i söndags med

Lotta

2 okt 2008 kl. 09:00

Näe fyy vilka äckliga!! jag har aldrig råkat ut för dessa! Har aldrig riktigt fattat vad det är för några kryp så många talar om, men nu förstår jag att det är riktiga plågoandar!
Finns dom här i Stckholmstrakterna också!!!??

Lotta

0

Hjortfluga/älgfluga

Boman

2 okt 2008 kl. 09:07

Japp, tyvärr! Ofta inte i större mängd men finns gör de. Surrar dovt innan de sätter sig på dig, gärna i håret. Hala kläder får de inte fäste i, täcker man håret så går det lite bättre. Äckliga kryp!

0

ÖJÅ

2 okt 2008 kl. 16:24

Vanlig trätjära som man vallar gamlaträskidor med brukar va bra mot de bästa o sämsta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone