0 563 visningar

14 svar

matsvamp-svampmat

Annemarie

8 feb 2006 kl. 21:40

Nu är det ju högsäsong att äta det vi plockat i höstas. Kan ni inte skriva in hur ni avnjuter er skörd? Det behöver inte vara några invecklade recept, bara en kort beskrivning. Själv har jag i dag ätit köttgryta med trattkantareller.

0

Lena M

9 feb 2006 kl. 19:07

Jag gör lite då och då, svamppaj.Tar gärna ett par sorter, purjolök och om man så vill, rökt skinka eller vad man har. Med en fräsch sallad till tycker jag det är jättegott.

0

Anna-Lena

9 feb 2006 kl. 20:08

Gjorde häromdagen pizza med tomatsås, skinka, ost och rödgul trumpetsvamp ...mycket gott..

0

Tove

17 feb 2006 kl. 10:10

Jag gör svampmjöl av Karl Hjoan och tillsätter ett par matskedar till all sorts köttfärs, bullar sås biff limpa etc. det blir kanongott, tom mina barn som vägrar äta svamp vill ha den som krydda

0

Jägarfrun

17 feb 2006 kl. 23:29

I kväll har vi ätit älgskavsgryta med blandade svampar, taggsvamp, kantareller soppar och blodriska. Mycket gott!

0

Paula

18 feb 2006 kl. 17:19

Jag har så mycket torkad trattis så jag krossar ner en näve i det mesta! Såser, soppor, köttfärs, fiskrätter. En riktig smakförhöjare! Däremot har jag 4liter förvällda bläckisar i en hink i frysen som jag inte vet vad jag ska göra av. Måste ju använda allt på en gång o vi är ju bara två...

0

Karin

18 feb 2006 kl. 17:43

ugnsomelett med gräddstuvade trattkantareller!!Till det kan det vara gott med en god sallad och lite kassler eller några köttbullar tex

0

Birgitta

19 feb 2006 kl. 19:49

Paula bjud inhela släkten vet jag stuvad bläcksvamp är ju kanon gott.

0

Annemarie

22 feb 2006 kl. 08:30

Såg på Nyhetsmorgon på tv4 hur kocken lagade älgfärsjärpar med torkade trattkantareller och lingon. Järparna inlindades i bacon. Det skall vi äta till middag i dag.

0

Lena Strömstad

22 feb 2006 kl. 19:44

Vi brukar göra klämmackor i smörgåsjärnet. Blandsvampstuvning, philadelphiaost och lök. Allt smaksatt med en gnutta kanel som någon tipsat om i receptavdelningen. Tack för det tipset. Trattkantarellsoppa blir det oxå ofta.
Kollade just att det finns många påsar kvar med svamp i frysen och ett flertal burkar torkad. Det känns bra nu när det ännu känns som en evighet till dess att säsongen börjar.

0

Hollyface

24 feb 2006 kl. 09:24

aaa de e för fulla kvadrater.. din mor gillar svomps in tha n00b

0

Lisa Dahlén

26 feb 2006 kl. 21:38

Risotto med torkade kallar. Fräs lök och kallar, häll i ris, späd med buljong eller vitt vin, låt koka in. Häll på buljong…fortsätt ca. 20 min. Rör i Västerbottensost på slutet.
Mums !

0

Siv

26 feb 2006 kl. 21:54

I dag åt vi svampsoppa med kvibille mögelost. Svampen var torkade Karl-Johan och trattisar.

0

Annemarie

3 mar 2006 kl. 18:59

Idag har vi avnjutit en delikat middag med stekt torsk och en stuvning med smörfräst Rimskivling och vitt vin. Att mat kan vara så god. Nu är tyvärr Rimskivlingen slut men mycket annat gott finns kvar att kittla smaklökarna med.

0

Lena M

3 mar 2006 kl. 19:13

Annemarie.
Helt superpt ! Jag tycker också om rimskivling. I förrgår hadejag besök ifrån Stockholm och jag bjöd på svampsmörgåsar med berg av kantareller.
Hade fryst ner ett par liter färska som jag smörfräste.
Svamp är gott och spännande.  lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone