0 851 visningar

19 svar

Stark doft av nybakat vetebröd??

Lilla My

1 okt 2008 kl. 14:29

Hej,

ett mysterium från förra helgen. Vilken svamp är det som luktar som nybakat vetebröd? Nån som vet? för jag lyckades inte knäcka detta, fast jag hade svamp kring mig kunde jag inte räkna ut vilken av dem som retade min näsa så mycket…

0

Luckan

1 okt 2008 kl. 15:45

Brödticka eller wienerkremla, russula sengasis?

0

Lilla My

1 okt 2008 kl. 15:53

Luckan, hjälp mig lite till är du snäll. Hittar inget om Russula Sengasis på google, är du säker på att den stavas så? Vill gärna veta om det kan ha varit den som doftade, för visst fanns där kremlor på marken, men någon ticka såg jag inte till trots ivrigt letande. Det doftade riktigt gott, så jag vart fundersam på vad som låg bakom…

0

Joachim Krumlinde

1 okt 2008 kl. 16:33

“Luckan” är säkert bara ett troll som tycker han är rolig. Det finns ingen “wienerkremla”.

Däremot påstås äggkremla (Russula lutea) ibland lukta bröd, det är det närmaste jag kan komma.

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 16:41

Rimskivlingen är också en tydlig bröddoftare.

0

Elsy ske-å

1 okt 2008 kl. 21:30

Goliat luktar kardemumma tycker många i min omgivning, det kanske var en sådan som stod och kikade på dig?

0

Tina Nordberg Kolsva

1 okt 2008 kl. 21:34

hr ni inte känt doften av mandelkubb i svampskogen?

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 23:13

Fram emot lördan blir det kanske värre…
http://www.kanelbullensdag.se/

0

Annette L, norr om Sthlm

2 okt 2008 kl. 08:16

Jo, eller bikarbonat…vad är det?

0

Tina Nordberg Kolsva

2 okt 2008 kl. 09:02

Det är minsanninte alltid man hittar det som doftar. Dofttrattskivling o doftvaxing är det ofta.Ibland åxå doftmussling men den har skarpare doft som drar sig lite mot anishållet åxå.
Sniffa på.

0

Boman

2 okt 2008 kl. 09:07

Men det doftar ju kungschampinjonen!

0

Boman

2 okt 2008 kl. 09:08

Äh, nu var ni snabba, menade mandelkubb.

0

Lilla My

2 okt 2008 kl. 12:53

Tack för förslagen, jag ska tillbaka till samma ställe i början av nästa vecka, och se om jag kan identifiera något!

0

Irene A

2 okt 2008 kl. 13:06

Om du befann dig i en örtrik granskog på kalkmark, kanske det var anisspindling, Cortinarius odorifer? Det är i alla fall en av arterna som brukar gå att hitta med “näsan”.

http://www.cortinarius.com/Photosection/Gallery/odorifer1.html

http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Phlegmacium/SV10_128

0

Lilla My

2 okt 2008 kl. 13:46

Där har du en poäng, Irene, det är lite “bergigt” där och visst finns där gran, även om det finns en del mindre lövtråd/sly också i området. Kan vara rätt, ska kolla det när jag får tid i nästa vecka.

0

Joachim Krumlinde

2 okt 2008 kl. 13:48

Men anis är väl något helt annat än nybakat vetebröd?

0

Tina Nordberg Kolsva

2 okt 2008 kl. 13:52

Det beror väl på vad man har bakat, aniskammar?

0

Joachim Krumlinde

2 okt 2008 kl. 13:54

I så fall duger vilken lukt som helst som “nybakat vetebröd”.

0

Irene A

2 okt 2008 kl. 14:09

Beskrivnigar av svampdofter tror jag att man måste ta med en nypa salt, de är så komplexa och upplevs och associeras på så olika sätt av olika människor. Anisspindlingen tycker jag har fler kryddkomponenter än bara anisdoft, den luktar ju inte likadant som grön trattskivling t.ex.
Vad är det för lukt man känner av nybakat vetebröd? Jag kan inte beskriva den doften (heller).

0

Lilla My

2 okt 2008 kl. 14:37

Jo, jag fattar hur ni menar, men det jag först identifierade med nybakat vetebröd kan ju faktiskt ha varit ett rent associationsfel av mig, det KAN ha varit så att det doftade anis som jag själv gärna kryddar brödet med när jag bakar. I vilket fall som helst blir jag tvungen att hinna tillbaka till samma ställe i dagsljus, vilket inte låter sig göras i helgen, för att gå igenom de svampar jag hittar där och se om jag kan räkna ut vilken av dem det är som doftar så starkt. Bästa vore nog om jag kan ta en bild och skicka in den till forumet, för på egen hand klurar jag inte ut detta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone