0 348 visningar

10 svar

Blodsopp eller vad?

Bosse

1 okt 2008 kl. 16:59

Hej alla. Varit i New York City på semester och fann bland annat en grann sopp i New York Botanical Garden - som består av flera hektar orörd urskog (http://www.nybg.org/gardens/test_garden.php?id_gardens_collections=49).
Är det en blodsopp eller någon art som inte finns i Sverige?

New York Botanical Garden

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 17:21

Blodsoppen torde iaf finnas där!
David Arora säger i sin bok ’Mushrooms demystified’: ” …widely distibuted. It is fairly common under both hardwoods and conifers in eastern North America; also reported from the Rocky Mountains…”
(Arora kallar den B. erythropus)

0

Bosse

1 okt 2008 kl. 17:30

Tack för info Jan. Nu börjar jag undra om det kan vara en annan art eftersom den inte har så mycket orange i sig och dessutom har röda områden på hatthuden - kanske en djävulssopp?

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 17:46

Nej, djävulssoppen har rött porlager. Det finns också en liknande, B. rubripes, avbildad hos Arora, men den är västlig och mexikansk… Givetvis finns fler, men detta är vad jag kan bidra med.

0

Irene A

2 okt 2008 kl. 11:06

Vilka tjusiga bilder!
Det är nog ingen svensk art (än).
En gissning är Boletus bicolor, en art som är relativt vanlig i östra USA (d.v.s. öster om Rocky Mountains). Kolla här:
http://www.mushroomexpert.com/boletus_bicolor.html

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 11:11

Men har inte Blodsopp röda rörmyningar? Det verkar inte Bosses Amerika svamp ha.

0

Bosse

3 okt 2008 kl. 00:48

Tack Irene Vilken bra site. Det kan vara en B. bicoloroides men också B. pallidoroseus. Viktig att alltid ha i åtanke att en annan världsdel kan betyda nya arter!

0

Irene A

3 okt 2008 kl. 09:47

mushroomexpert.com är en av mina absoluta favoriter bland svampsajter!
Välskriven och humoristisk, man kan bli sittande och sträckläsa långa artiklar där bara av den anledningen..

0

Bosse

6 okt 2008 kl. 13:42

Precis - det blev mycket längre läsning än vad jag just då hade tid till… Och ju mer jag tittar - desto mer framstår det som om det är just boletus bicolor vi hittat. De yngsta exemplaren var just helt röda på hatten och gula överst på foten (samt rören och köttet som långsamt blånade). De äldre började anta en beige-gul färg med början från centrum av hatten vilken inte syns på bilderna på mushroomexpert.com.

0

Nina A

6 okt 2008 kl. 13:53

fint foto på tjusig svamp!

0

Irene A

6 okt 2008 kl. 16:57

Jag tyckte de såg ut att ha ett väldigt tunt rörlager också, ett av kännetecknen på just den arten. Kul med lite annorlunda svampar :-)

Om du har fotograferat mer svampar från USA, kan jag rekommendera den här sajten för att få bestämningshjälp:

http://mushroomobserver.org/

De välkomnar bilder från hela världen förresten, och en kul grej är att man kan gå in och rösta på namnförslag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone