0 4332 visningar

13 svar

Frosttåliga trattisar?

Elna

1 okt 2008 kl. 18:49

Hur tåliga är trattkantareller när det gäller frost? Har hört flera “skrönor” om de kan är väldigt tåliga. Har t.o.m hört att de kan frysa, sen tina upp och fortsätta växa. Men det kan väl ändå inte va möjligt.

0

Magnus Elenborg

1 okt 2008 kl. 19:03

Jorå, dom är tåliga när det gäller frost. Du kan plocka dom frusna men du bör då ta hand om dem på en gång när du kommer hem. Dom ska då dock inte vara lämpliga att torka.

0

BaWa

1 okt 2008 kl. 19:19

Jag har plockat helt stelfrusna trattkantareller ett flertal gånger och torkat dem med lika bra resultat som vanligt. De som eventuellt är dåliga ser man ju direkt när de börjat torka, de svartnar, och dem plockar man ju bara bort.

0

Bo Reyer

1 okt 2008 kl. 19:34

Jag har plockat vid 14 minusgrader och påsen klirrade likt krossat glas. Det var inget fel på svampen.

0

Boman

1 okt 2008 kl. 20:43

Jag har också plockat frusna trattisar, fick bryta av dem. Flera minusgrader var det. Inga problem med smaken. Lagade till dem direkt.

0

Salasias

1 okt 2008 kl. 20:49

Förra säsongen plockade jag sista litern trattisar den 18 januari, 2008 alltså, och även om det var en fuskvinter, så måste de ha upplevt åtskilliga frostnätter.

0

Tina Nordberg Kolsva

1 okt 2008 kl. 21:32

Största problemet med frusna trattisar är att det blir så rysligt kallt om tassarna.

0

BaWa

1 okt 2008 kl. 21:35

Det funkar bra att ha tunna fleecefingervantar när man plockar dem ;-)

0

Elna

1 okt 2008 kl. 22:15

Känns bra att dom tål en del. Bor i norra Västerbotten, närmare bestämt väster om Skellefteå. I mina trakter kan ju säsongen sluta tvärt om det dimper ner en massa snö, men jag hoppas på  snöfritt länge än…..eftersom man tydligtvis kan “klirra” med trattisar i korgen trots många minusgrader. Lysande!!

0

vem tog kantarellerna?

2 okt 2008 kl. 00:04

dom tål lite snö också! bara det smälter bort på nåt dygn..

(ang svampplockning i januari..i julas var det nån utanför uppsala som plockade kantareller till julbordet..stod i tidningen…det är helt upp och ner med vädret!)

0

Ulla Skeå

2 okt 2008 kl. 00:10

Elna: Vad kul med en till västebottning.
Jag bor i skellefteå och jag har plockat trattisar i snö och torkat dom sen, går hur bra som helst. Enda nackdelen är att det blir kallt om fingrarna som sagt =)

0

Elna

2 okt 2008 kl. 08:36

Det får nog bli mitt nya vinterintresse, att gräva fram trattisar ur snön. Man får ju ångest av blotta tanken att inte få plocka ;-). Ulla: jag instämmer, kul att ha en likasinnad i närområdet. Vad vet man, vi kanske stöter på varandra i nån svampskog. Skulle va trevligt :-)

0

Fia A

2 okt 2008 kl. 08:57

Jag plockade två st kantareller vid en juldagsmorgonspromenad förra julen - de lyste som guld i den frostiga mossan. Gissa om familjen blev förvånad när jag kom hem och visade :-)

0

Milla

22 nov 2024 kl. 15:34 –

Jag har plockat trattisar som varit frysta när jag plockat dem och jag har även vid något tillfälle råkat lämna svampkorgen ute över natten så att de har frusit.  Svampen har sett utmärkt ut, men jag upplever att de kanske inte doftar lika mycket som vanligt under och efter torkningen. Kan det ha med frysningen att göra?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone