0 689 visningar

13 svar

Vilka är dessa två?

"JAS" Helsingborg

1 okt 2008 kl. 20:23

Så vilka är dessa två, den första i bokskog gräsmark tillsammans med Svart trumpet så de vill väl ha samma miljö. Fråga inte om lukt och smak, var snuvig denna dag. Den andra som kommer växer i mängder på boklågor.

0

"JAS" Helsingborg

1 okt 2008 kl. 20:25

Så den lilla bruna på boklåga.

0

Nils

1 okt 2008 kl. 21:29

Hej!
Få jag föreslå Hygrophorus penarius den är ju en kraftig vaxing som växer i ädellövskog, spec. med bok. Du kan ju kolla upp den.

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 00:03

Önskar mer förslag!

0

Birgitta F

6 okt 2008 kl. 07:09

är nummer 1 den som växer i otroliga mängder och är ganska stor ? I min bokskog fanns den typ överallt i slänterna

0

Joachim Krumlinde

6 okt 2008 kl. 09:49

Den första tror jag är silkesmusseron. Var hatten klibbig?

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 10:03

Nej, hela svampen var torr och spröd.

0

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 10:08

Jag tycker ettan ser rödsporig ut. Stämmer det?

0

BirgittaD

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 10:11

Kan tyvärr inte svara på det. Allt jag har är dessa bilder och som ni ser så stoppade förkylningen bode smak och lukt test.

0

silkesmusseron

buffy

6 okt 2008 kl. 12:08

1:an ser väldigt mkt ut som silkesmusseron, tycker jag, där är blågrönt nere på båda fötterna.

0

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 13:25

Vid närmare titt kan jag hålla med om silkesmusseron, den kan ju bli lite rosafläckig på hatten.

0

Tony S

6 okt 2008 kl. 17:40

Det är sämskvaxing (Hygrophorus penarius) även kallad gräddvaxing. Ofta är både hatt och fot ganska oregelbundna i formen.
Den är hyfsat vanlig i norra Skånes hedbokskogar.

0

Irene A

6 okt 2008 kl. 17:59

Funderar på om den andra kan vara kastanjespröding, Psathyrella piluliformis?

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 21:08

Tack Tony & Irene era svar tycker jag verkar helt ok. Tack ni andra för ert visade intresse.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone