0 658 visningar

12 svar

Ännu en vaxskivling

Elisabeth J

1 okt 2008 kl. 22:50

Hittade de här i gräs och mossa där det finns kalk och grönsten,ingen speciell doft!
Kan de med åldern få nedlöpande skivor för det måste väl vara samma sorten allihopa växte med en knapp meters mellanrum!
Namnförslag!

Vilken vaxskivling?

0

Birgitta F

1 okt 2008 kl. 22:56

inget namnförslag men jag är så förtjust i vaxskivlingar , tack elisabeth för ljuvliga bilder

0

Birgitta F

1 okt 2008 kl. 23:06

du kan det här mycket bättre än mig men hygrocybe reidii känns som en amatörgissning men jag vågar iaf

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 23:38

Gnugga foten och lukta, svampens fot alltså!

0

Elisabeth J

1 okt 2008 kl. 23:39

Hej Birgitta!
Jag kan inte vaxskivlingar för de ändrar ju sig under tiden de växer,men vackra är de,jag tyckte inte att den doftade ,annars var förslaget bra.
Det verkar vara ett gynnsamt år för vaxskivlingarna och så tror jag att det inte skulle bli kallt än i oktober så kanske att de kan växa mera,och bilda nya fruktkroppar,igår morse hade vi frost här,inte alls roligt,det känns vemodigt att hösten är slut och snart svamparna med!

0

Hans Myhre

2 okt 2008 kl. 02:17

Tror dette er Hygrocybe coccineocrenata

0

Nils

2 okt 2008 kl. 21:19

Du frågade om en svamp kan få nedlöpande skivor med åldern, nej en svamp övergår inte från urnupna till nedlöpande skivor med åldern.
Har din vaxing små svarta fjäll på hatten?

0

Elisabeth J

2 okt 2008 kl. 21:52

Hej Nils!
Svampen har inga fjäll alls nu tycker jag att det luktar honung om den.
Som du ser på bilden så växte fyra stycken i samma “rot” och straxt bredvid så växte det tre stycken och de har skivorna nedlöpande på foten.
Alla svampar verkar vara av samma art.
Hatten är lite nedtryckt upptill,men på de unga är skivorna inte så nedlöpande även om de går ned på foten det var det jag menade att när de blir äldre växer de ned på foten mer mer då?
Finns det någon mer vaxskivling som doftar sött?
Hygrocybe coccineocrenata som var Hans förslag är väl myrvaxskivling och det stämmer inte med växtplatsen,den är fotad på växtplatsen och i närheten växer violgubbe,porslinsspindelskivling och Ramarior,Sarcodon,hassel och gran är det gott om!En sk.ängsgranskog.
Kan det vara honungsvaxskivling?
Den är endast lite vit vid fotbasen annars är hela foten gul och ihålig.
Kan man mikroskopera fram till rätt art med foto?

Jag har sysslat med fingersvamparna Ramariorna i flera år tyvärr klarar inte min nacke av mikroskopering,det överlåter jag åt andra!
Jag funderade faktiskt på att fortsätta med vaxskivlingarna som familj att finstudera,men ack så svåra de är,de ändrar ju utseende med precis som Ramariorna,men lika vackra!
I år är det rekord med vaxskivlingar i grannarnas gräsmattor sommargrannar som inte klipper gräset det är perfekt att leta!

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 22:03

Jag sa ju att du skulle gnugga foten, Elisabeth!

0

Hans Myhre

2 okt 2008 kl. 22:50

OK, har aldri sett H. reidii slik men lukter den honung kan det jo vara den endå. Vaxingar er i utgangspuntet vanskelig å artsbestemme og værre er det når en bare har bildet uten voksested, lukt, storlek…

0

Elisabeth J

2 okt 2008 kl. 23:47

Finns det någon som kan svara påmina frågor som jag undrar över?

Jan jag kände inget när jag gnuggade foten svampens men när jag bröt i en hatt kom doften fram!

Tack Hans för svar en fråga bara den är så speciell i hattkanten är det typiskt för honungsvaxskivlingen?

0

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 23:58

hej elisabeth , fatta hur glad jag blev över att se att min amatörgissning kanske inte var helt fel.
Vet faktiskt inte huruvida jag kommer vara aktiv här längre då vissa konstant får mig känna mig illa till mods….men jag är ju inte den som bangar….
ha fortsatt god svampjakt Elisabeth vi höres

0

Elisabeth J

3 okt 2008 kl. 10:28

Hej Birgitta!
Jag reagerade aldrig på att du skrivit H redii men hade du skrivit honungsvaxskivling så hade jag reagerat,jag har nämligen inte bekantat mig med de latinska namnen på hygrocybe,du är väl som mig en amatör som går på känslan vad man hittat jag har bildminne och det är jag glad för så länge det finns kvar för det andra minnet kort kom ihåget har jag tappat för längesedan och det har nog aldrig varit bra!
HA EN BRA DAG!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone