0 397 visningar

9 svar

Äntligen snart helg!

Madde Småland

2 okt 2008 kl. 10:25

Har nog blivit beroende av att ströva runt i skogen på jakt efter svamp. Jag hinner inte ut på vardagar så jag får passa på när helgen kommer. I morgon är jag ledig så gissa vem som ska ut i skogen? ;)
Det har regnat i 3 dagar så jag hoppas det finns mer nu i helgen än den som redan passerat. Det kliar i fingrarna och kryper i kroppen av längtan efter att ströva runt i skogen. Vi har egentligen mer än vi behöver men det är svårt att låta bli. Det är iaf lätt med julklappar i år..
Idag har jag ändå tur. Via jobbet kör jag på härliga grusvägar där jag tidigare hittat en hel del svamp så får jag tid över kan jag plocka ihop så det räcker till kvällsmackan.
Fler som känner igen sig?

0

stisse/mjölby

2 okt 2008 kl. 10:34

ja madde det vill jag lova!.värsta svampabstinensen har slagit till.ledig helg och nu ska det plockas.har också mer än jag behöver egentligen.men visst är det en prydnad med torkade trattisar i stora glasburkar i köket.

0

Johannes Glännman

2 okt 2008 kl. 11:03

Nog är det kul att plocka svamp och jag har troligtvis också mer än jag behöver för ett år frammåt… Det kanske är tur att älgbrunsten är igång nu så jag måste ut på den, annars hade jag väl fått köpa en till frys :D

mvh // johannes

0

buffy

2 okt 2008 kl. 11:08

Är det många här som förvarar torkad svamp ljust? Jag tycker mig ha märkt att i af torkade soppar, särskilt KJ, far illa av att förvaras (i glasburkar m tättslutande lock, förstås - jag brukar försluta med tejp runtom locken också) i köksskåp som man ofta öppnar. Så jag lagrar numera mina burkar så att så lite ljus som möjligt ska nå dem - hur gör ni? Det vore bra om det fanns mörka förvaringsglasburkar att köpa, IKEA hade blåa och gröna förr men inte nu längre.

0

Boman

2 okt 2008 kl. 11:13

Jag har mina i ett torrt skåp, mörkt alltså. Svalt är det inte, ovanpå kylen, men garanterat torrt vilket annars är svårt att få här. Där har jag både örter och svamp och de klarar sig bra.

0

anithau

2 okt 2008 kl. 11:20

Mina torkade svampar förvarar jag i glasburkar som står mörkt och lite svalt. Skåpluckan öppnas inte så ofta.
Jag har fått lära mig att göra på detta sätt.

0

Äntligen snart helg/buffy

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 11:22

Läste just Sten Sture Skaldermans “Gott om svamp” i den skriver han att han förvarar torkad svamp i vanliga glasburkar lite var stans i sitt hus, en del vet han inte ens var han har. De står i fönstret ochi bokhyllan osv. Det tycker jag är lite märkligt för nog bleknar svamp som står ljust eller på annat sätt förändras. Jag har mina i ett särskilt skåp med bara svamp. Så till vad tråden igentligen handlar om. JA jag har oxå så det räcker men jaktinstingten är överväldigande, jag måste plocka/plåta “lite” till. När jag så har svamp i överflöd så ger jag bort, igår fick polaren en stor burk torkad Svart trumpet, blev han glad eller? Bra att det äntligen har kommit rätt hyffsat med regn, nu borde det bli lite bättre med svamp i södra delen av landet. lycka till i svampskogen:))

0

Äntligen snart helg/buffy

nikke småland

2 okt 2008 kl. 11:31

Jag förvarar min torkad i burkar som har stått på kryddhyllan ovanpå spisen,
inte märkt att blitt sämre!
Provade igår för första gången att sylta trattisar… för väl se hur det blir!
Dom smakade gott så man får hoppas på de bästa!

0

Madde Småland

2 okt 2008 kl. 12:24

Ja,vår granne är glad över min svampnoja. Hon är runt 80 och älskar verkligen svamp. Varje helg ger vi bort hälften till henne som hon fryser in. Hon klarar tyvärr inte av den terräng som vi går på, annars hade hon följt med ut på en del turer.
Och jag måste faktiskt säga att det beror på svampguiden och alla underbara människor här på forumet, som hjälper nybörjare som mig. Tack vare er alla har jag lärt mig otroligt mkt de sista 2 åren. Har nu mkt lättare för att hitta stora ställen med svamp. Kan nu även trotsa min fobi för hjortlusen bara för att komma ut i skogen. Innan satt jag mest inne på helgerna för skogsturer gav mig panik. Så ett stort tack till alla er.
Det är bara gubben(nikke småland) som kan protestera lite över skogsrundor varje helg. ;)
I helgen ska vi ut med gps och kolla nya skogar.

0

Elna

2 okt 2008 kl. 18:04

Håller verkligen med dig Madde!Fantastiskt med all respons och bra information svampguiden och dess mer erfarna besökare, ger oss nybörjare. Lyfter på(svamp)-hatten för alla kunniga och generösa människor ;-).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone