0 305 visningar

18 svar

Önskelistan krymper fort..

Brenko

2 okt 2008 kl. 11:40

Som jag sa i en annan tråd såg jag violgubbe i skogen för ett tag sen, men utan att fatta att den var sällsynt här.. Så idag drog jag ut för att försöka hitta stället för foto och plock av ett smakprov. Men ingen lycka. Men jag fick ett tröstpris som hette duga! :D

Nu har jag hittat tre önskesvampar på några dagar. Tänk om man kunde ha lika mycket tur med pengar som med svamp.. :)

0

Geraldine Vällingby

2 okt 2008 kl. 12:25

Den står min min önskelista oxå.

0

ÖJÅ

2 okt 2008 kl. 12:31

Kul att nån hittar nått ätbart. Jag börjar bli less på de som har många foton på inget ätbart.

0

stisse/mjölby

2 okt 2008 kl. 12:48

häftig blomkål brenko,grattis!.känner mycket väl till drt där med pengar!.

0

anithau

2 okt 2008 kl. 12:50

Vad är det för särskilt med blomkålssvampen? Kan någon förklara det för mig?
Vad smakar den?

0

Tanja i Gagnef

2 okt 2008 kl. 12:57

Grattis Brenko! Den står fortfarande kvar på min önskelista tillsammans med blodsopp mfl! Jag hittade också en från min önskelista för nån vecka sen - Svart Trumpet! Visst får man lite glädjenoja i skogen? ;-)

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 13:48

Visst är det skoj Tanja!

Men det är inte bra för mig att bli glad av svampfynd, för då måste jag bara fortsätta gå ut i skogen. Jag jobbar hemma och bestämmer själv när jag ska jobba, så jobbet börjar bli lidande nu. På riktigt. Vet inte hur jag ska sluta. Hoppas jag bara hittar rutten karl-johan hädanefter. :)

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 16:21

Jag har läst på ETT ställe att den tappar sin speciella smak om man förväller och fryser in?! Stämmer detta?

Tänkte göra en redd stuvning med muskot på en del av den i kväll. Några andra förslag? Orkar inte fritera, inte i dag i alla fall.

0

Eva K

2 okt 2008 kl. 16:29

Åååååååååh Brenko GRATTIS!!!
torkar saliven
Blomkålssvampen är den enda som jag har kvar på min önskelista egentligen. Och jag hyser inte något större hopp om att hitta den här uppe.

Känner iövrigt igen mig i att det “inte är bra för mig att bli glad av svampfynd”. Även jag arbetar från hemmet och det är alldeles för lätt att skogspromenaderna blir för många och långa. TUR att det regnar ibland, som idag.

Grattis igen!

0

redd stuvning......

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 17:41

låter bra i mina öron. Vi åt den till pasta (tagiatelle)....om ni fortsätter prata så här så åker snart min torkade sen 2006 fram , har inte hittat någon sedan dess.
Grattis….
I nuläget har jag bara två önskesvampar på min lista och det ena är mandelriska det andra är goliat

0

ÖJÅ

zingo

2 okt 2008 kl. 18:04

Det är väl ingen idè att ha ett diskussions och frågeforum om man bara ska fota sånt man redan känner till som ätbart.
För min egen del är det helt ointressant att infoga forumets 347:e bild på en hög kantareller, som jag känner till och plockat i över 20 år - det lär jag mig inget nytt på!!
Däremot kan jag tänka mig att infoga en estetisk, tekniskt bra eller humoristisk bild på svamp oavsett om de är ätbara, vanliga, fula eller helt okända.
Jag hoppas inte detta forum ska vara “Klubben för inbördes beundran” där vi enbart ska visa upp våra lustfyllda erövringar från skogen.
Jag tycker det är en ovärderlig ynnest att ha tillgång till alla duktiga svampmänniskor här på forumet. All den kunskapen ni ligger inne med här kan inte samlas ens i den bästa svampbok..

0

ÖJÅ

Brenko

2 okt 2008 kl. 18:11

zingo: det är nog bara ÖJÅ som tänker sådär. Dessutom tror iaf jag att han är ett troll. :)

0

ätbart eller inte.......

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 18:20

jag jobbar med att lägga upp min egen databas…....gillar svamp gillar att fotografera svamp.
Sen är det grymt härligt att kunna namnge det man passerar.
Man behöver inte äta allt man ser , så småningom kanske jag växtfärgar oxo.

0

ätbart eller inte.......

zingo

2 okt 2008 kl. 18:35

Det var så jag menade också fast med lite andra ord.  : )
och enda sättet att skilja ätbart från oätbart är ju genom att jämföra.

Trollet kanske spricker bara solen kommer igen.

0

just så zingo.....

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 18:39

de experter vi har tillgång till här är fenomenala…..det jag lärt mig under åren är man knappt behöver en bild bara en bra beskrivning.
Suveränt tycker jag

0

svampstaff

2 okt 2008 kl. 18:42

grattis nr….snart uppe i svampstaffs klass?? Tssss….Har fyra???blomkålar i år!! ja jisses amalia….ska köra ett blek taggsvamps rejs imorrn…då den bara är bäst som mat av vad jag smakat!

0

svamstaff

Tanja i Gagnef

2 okt 2008 kl. 18:45

Jag har precis klämt i mig en omelett med blek taggsvamp..mums! Du skulle varit här i mina trakter i år, jag har aldrig hittat så mycket, så stora och larvfria taggsvampar som i år. En av mina favvisar också!

0

svamstaff

svampstaff

2 okt 2008 kl. 18:54

Jo ett bra bIekt år?! Har hittat massor oxå!Men ska komplettera lite….

0

svamstaff

Brenko

2 okt 2008 kl. 19:01

Kul att se svampstaff igen. :)

Den bleke är delikat, men jag har så mycket så jag plockar dem inte längre! Kunde plockat åtskilliga hinkar idag, men inte en enda tog jag. Hemskt, men sant.

Jag har torkat bleka som jag ska lägga i blöt och tillaga, för att se om det kan vara något. Isf får jag ta en räd till i granskoga..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone