Som jag sa i en annan tråd såg jag violgubbe i skogen för ett tag sen, men utan att fatta att den var sällsynt här.. Så idag drog jag ut för att försöka hitta stället för foto och plock av ett smakprov. Men ingen lycka. Men jag fick ett tröstpris som hette duga! :D
Nu har jag hittat tre önskesvampar på några dagar. Tänk om man kunde ha lika mycket tur med pengar som med svamp.. :)
Visst är det skoj Tanja!
Men det är inte bra för mig att bli glad av svampfynd, för då måste jag bara fortsätta gå ut i skogen. Jag jobbar hemma och bestämmer själv när jag ska jobba, så jobbet börjar bli lidande nu. På riktigt. Vet inte hur jag ska sluta. Hoppas jag bara hittar rutten karl-johan hädanefter. :)
Åååååååååh Brenko GRATTIS!!!
torkar saliven
Blomkålssvampen är den enda som jag har kvar på min önskelista egentligen. Och jag hyser inte något större hopp om att hitta den här uppe.
Känner iövrigt igen mig i att det “inte är bra för mig att bli glad av svampfynd”. Även jag arbetar från hemmet och det är alldeles för lätt att skogspromenaderna blir för många och långa. TUR att det regnar ibland, som idag.
Grattis igen!
låter bra i mina öron. Vi åt den till pasta (tagiatelle)....om ni fortsätter prata så här så åker snart min torkade sen 2006 fram , har inte hittat någon sedan dess.
Grattis….
I nuläget har jag bara två önskesvampar på min lista och det ena är mandelriska det andra är goliat
Det är väl ingen idè att ha ett diskussions och frågeforum om man bara ska fota sånt man redan känner till som ätbart.
För min egen del är det helt ointressant att infoga forumets 347:e bild på en hög kantareller, som jag känner till och plockat i över 20 år - det lär jag mig inget nytt på!!
Däremot kan jag tänka mig att infoga en estetisk, tekniskt bra eller humoristisk bild på svamp oavsett om de är ätbara, vanliga, fula eller helt okända.
Jag hoppas inte detta forum ska vara “Klubben för inbördes beundran” där vi enbart ska visa upp våra lustfyllda erövringar från skogen.
Jag tycker det är en ovärderlig ynnest att ha tillgång till alla duktiga svampmänniskor här på forumet. All den kunskapen ni ligger inne med här kan inte samlas ens i den bästa svampbok..
Kul att se svampstaff igen. :)
Den bleke är delikat, men jag har så mycket så jag plockar dem inte längre! Kunde plockat åtskilliga hinkar idag, men inte en enda tog jag. Hemskt, men sant.
Jag har torkat bleka som jag ska lägga i blöt och tillaga, för att se om det kan vara något. Isf får jag ta en räd till i granskoga..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.