0 405 visningar

5 svar

Vad kan följande beskrivning vara?

Magnus Elenborg

2 okt 2008 kl. 11:45

Hej,
Jag hittade i september i hagmark följande svampbeskrivning:
Hatt gråvit, mest vågig och antydan till inåtrulland kant. 5-6 cm.
Skivor vita och urnupna mot foten. Höjd 6 cm Smak och doft av mjöl. Kött vitt. Dom växte en och en.

0

Magnus Elenborg

2 okt 2008 kl. 12:25

Foten var kanske 1,5-2cm.
De växte intill en skog, närmaste träd var en asp.

0

Irene A

2 okt 2008 kl. 12:40

Hmm.. hagmark med asp, asprotspindling (Cortinarius argutus) kanske? Den kan bli betydligt större, och doften skulle jag inte beskriva som mjöl direkt, mera aromatisk och rättikliknande. Skivorna är täta och länge vita innan de blir bruna av sporer.

http://www.cortinarius.com/Photosection/Gallery/argutus.html

0

Vivianne

2 okt 2008 kl. 15:23

0

Magnus Elenborg

2 okt 2008 kl. 16:34

Hej Irene!
Jag har lyckats springa på en hel del spindelskivling i år men fick inte känslan av att den här svampen var det. Jag tänker närmast på hattformen som jag beskrev som “vågig”. Det fanns en gran i närheten oxå... Du kanske har ett förslag till? :)

0

Irene A

3 okt 2008 kl. 08:27

Jag hade också bolmörtsskivling i tankarna, men skivorna brukar vara lite gultonade på den. Vad tror du själv om den?

Funderade också på den blyvita formen av gifttrattskivling, Clitocybe cerussata. Skivorna kan vara urnupna till nedlöpande på dem. Kan det vara nåt i den stilen?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone