0 597 visningar

20 svar

2 svampar på tomten, vilka?

Maric / Arlanda

2 okt 2008 kl. 14:39

Dessa 2 hittade jag idag, vilka är det?

0

Lena M

2 okt 2008 kl. 16:22

Vet inte, men kan den undre vara en skogschampinjon , har för mig att du bor så till.
Ser för lite av skivorna och foten ser så kraftig ut, men nu lyfter jag upp frågan så kanske någon kan hjälpa dig.

0

Hans v E

2 okt 2008 kl. 16:44

Den första är höstmusseron.

0

ÖJÅ

2 okt 2008 kl. 16:46

Den första inte en susning.
Den andra kanske tillomed en Goliatmusseron.

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 17:12

Du förstår att dina uttalanden om goliatmusseronens smak inte tas på allvar va? :) Du sa att den smakade som såpmusseron, och med din identifieringsförmåga var antagligen det du åt också! Höhö.

Är inte du svampstaff, så är du utsänd av svampstaff. :D

0

Daniel Persson

2 okt 2008 kl. 19:32

Chansning på bild 2: syllmussling? Växte isåfall på trä, t.ex. gamla järnvägssyllar.

0

Maric / Arlanda

3 okt 2008 kl. 08:42

Ff ingen som vet om den andra svampen?
nyfiken

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2008 kl. 09:02

Har sett några liknande på gräsmattor i U-a. De visade sig vara ‘brunfjällig champinjon’ Agaricus pseudovillaticus. Den kan vara mycket ljus “i början”. Du får väl vänta och se hur de utvecklar sig!

0

Hans v E

3 okt 2008 kl. 09:19

Eftersom man ser ett “kugghjuls"mönster på kanten av ringen är det nog snöbollschampinjon. Men jag tror den kan vara angripen av champinjonmögel (Mycogone perniciosa).

0

Lilla My

3 okt 2008 kl. 09:22

Ettan vet jag inte, men tvåan är definitivt en champinjon. Invänta helst fler svar, men jag är säker på champinjonen :) trevlig att ha på gården :)

0

Eva K

3 okt 2008 kl. 09:25

Maric
doftar champinjonen som av mandelkubb? Då är det nog kungschampinjon.
Jag fann några förra lördagen och blev helfrälst. MUMS! tycker jag

0

Hans v E

3 okt 2008 kl. 13:26

Är det ingen som tror mig när jag säger höstmusseron och snöbollschampinjon med angrepp?!

0

Maric / Arlanda

3 okt 2008 kl. 13:40

Har precis tagit en kort på nedanstående svamp, skall sätta in den alldeles strax.
Har även delat den med kniv.

0

buffy

3 okt 2008 kl. 13:46

Att nr 1 är höstmusseron tror jag på även om det vore lättare om färgen på foten syntes.

0

Maric / Arlanda

3 okt 2008 kl. 13:53

Här kommer således nya bilder.
Den luktar lakrisal.

0

Irene A

3 okt 2008 kl. 14:06

Hans, när det gäller champinjonen är jag inte alls säker, men jag tror i alla fall att du är närmare sanningen än någon annan har varit hittills…

0

Mårten Sollentuna

3 okt 2008 kl. 17:35

Stackars tomten! Kanske inte blir nån kul jul när tomten har fått svamp? Men så är han ju ganska mossig… ;-)

0

Hans v E

3 okt 2008 kl. 22:37

I och med de senaste bilderna kan vi härmed avfärda att den eventuella champinjonen är angripen, eftersom skivorna är tydliga och intakta.

0

ehhhh

svampstaff

3 okt 2008 kl. 22:39

Har ingen blå stjärna! men inte har goliat strumpa på foten?? och svampstaff är INTE ÖJÅ? så det så..bränko

0

ÖJÅ

4 okt 2008 kl. 14:53

Nej för faan Jag är ÖJÅ å står för vad jag skriver. Min godaste svamp är sillriska.

0

ÖJÅ

4 okt 2008 kl. 15:26

Min godaste svamp är sillkrämla o inget annat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone