0 786 visningar

14 svar

Liten Hundsnopp

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 17:09

Ja eller Liten Stinksvamp som den heter på svenska. Den skall vara ovanlig i Skåne jag hittade mina mitt i, ja nästan i alla fall stan HBG. Det var många ca: 30 tal på en yta av ett par kvadratmeter.

0

Robban O-hamn

2 okt 2008 kl. 17:20

Man kanske skulle titta på dom om
Lördag. Men tror att fru och barn
har andra tankar. Själv skulle jag gärna ta med spöt, för att försöka på Makrill.

0

Nils

2 okt 2008 kl. 18:37

Håller med Robban att man nog borde titta lite på dom. Det finns två arter, ganska lika. En heter liten stinksvamp och en rödfotad stinksvamp. Den rödfotade växer mest i trädgårdar troligen införd med plantmaterial. Den lilla växer i lövskog.

0

svampstaff

2 okt 2008 kl. 18:50

Hm?? när jag visade bilder på min hundsnopp blev jag hängd av pryda damer på guiden?? Får vi se om snuskjan blir det oxå?hehe….

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 19:01

svampstaff, men du har väl sett vilka svampar “damerna” har visat i höst. Är man lie berest i svampens kulturella historia så vet väl de flesta att svampen alltid har varit en sexuellt laddad symbol. Den har avbildats och då framför allt Röd flugsvamp och KJ med en flicka sittande på ”hatten” =)

0

Stefan HBG

2 okt 2008 kl. 19:28

Lustigt, sista bilden kan man säga att det både är odör och arom i.
Det är väl ett par lökisar som skymtar.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2008 kl. 14:50

Helt rätt Stefan, det vimmlar av “lökisar” i skogarna men nu när jag tänker efter så kände jag aldrig någon odör, stinker verkligen den lilla stingsvampen?

0

Stefan HBG

3 okt 2008 kl. 15:27

Nä det har jag aldrig märkt. Sprang på ett helt gäng på åsen idag, tydligen högsäsong för dom nu.

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

3 okt 2008 kl. 17:46

Ok, de är allmänna här hos oss sällsyta norr över. Fann du något annat på åsen det var rätt tunt för 10 dagar sedan tyckte jag?

0

JAS

Stefan HBG

3 okt 2008 kl. 19:54

Faktiskt en massa nya små trattisar på gång, fick med mig ett par tre liter plockfärdiga med hem.
En till två veckor till så kan det bli riktigt “roligt” bara vädret håller i sig. Olvvaxskivlingar i massor och lite soppar.

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

3 okt 2008 kl. 21:18

Ok. Bra jag skall ut en sväng i morgon eftermidag med Robban O-hamn. Han har tydligen aldrig besökt våra vackra skogar så det får nog bli en sväng till Klöva Hallar till att börja med, jag tar kanske med honom som ren kuriosa till Skära lid oxå.

0

Stefan HBG

Stefan HBG

3 okt 2008 kl. 21:35

Det tycker jag var ett bra val och varför inte köra upp till Kopparhatten om ni kör till Skäralid.
Ha en trevlig helg och må svampguden lysa över er.
Hälsa Robban.
Mvh Stefan.

0

Stefan HBG

Robban O-hamn

3 okt 2008 kl. 21:45

Jag har för tillfället snott
svärfars data så  jag kan hänga med lite. Ser fram mot lördag,
skogarna här nere är speciella.

0

Robban O-hamn

"JAS" Helsingborg

3 okt 2008 kl. 22:04

Sa du inte att du var lite misstänksam mot Skåningar, så har du en svärfar som, nej man kan ju vara inflyttad, jag är ju det. Vi får hoppas på nått bra imorgon.

0

Nästa år...

svampstaff

3 okt 2008 kl. 22:17

Dååå ska jag BARA plocka typ oföränderlig knätofsskivlingar o sånt..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone