0 821 visningar

9 svar

Annorlunda fråga!

Ewa Lilliesköld

2 okt 2008 kl. 19:34

Hej!
Besökte hästtandläkaren häromdagen och han konstaterade att hästens tunga var full med sår utmed sidorna och även på tungan. Han frågade mig om jag kunde se något i hagen som kunde orsaka detta någon, någon ört, svamp mm som växer från sista veckan i aug till första veckan i okt. Detta förekom även förra året samma tid sen försvinner symtomen. Hästar är ju otroligt noga med vad de äter men detta är tydligen något de inte kan sortera bort och såren sitter bara på tungan inte på något annat ställe i munnen. Är det möjligtvis någon som hört talas om något liknande, eller om det fins någon svamp som växer under denna tid som kan orsaka dessa symtom.
Tacksam för all info !
Ewa :-)

0

Tanja i Gagnef

2 okt 2008 kl. 22:19

Hej Ewa!
Jag är ingen expert vare sig på hästar eller svampar :-) men jag är förtjust i bådadera och vill bara delge dig mina tankar om detta! Det finns visserligen svampar som är väldigt skarpa i smaken men tror knappast att de kan ge sår. Smakar de väldigt starkt äter väl inte hästen mer än en gång heller! Skulle det kunna vara så enkelt att din pålle är allergisk mot något? Men det verkar ju iofs konstigt om symptomen bara rör tungan. Någon vass tistelväxt i hagen? Finns det fler hästar i hagen o har de samma symptom? Hoppas du hittar någon lösning!

0

Irene A

3 okt 2008 kl. 09:29

Jag är ingen expert på hästar heller, men tror inte att såna per automatik undviker sådant de inte gillar utan att prova, i alla fall om lukten är tilltalande för dem.

Skulle det ändå inte kunna vara alldeles vanliga skarpa riskor av något slag? Såren behöver ju inte orsakas av det som ätits, det skulle väl kunna räcka med mycket skarp smak, som hästen sen har försökt skava bort?

0

Ewa Lilliesköld

3 okt 2008 kl. 10:33

Hej Tanja!
Det finns en häst till i hagen med exakt samma symtom, hästarna i hagen bredvid är symtomfria! Nej, allergi är uteslutet. Har ingen tistel heller i hagen. Kan det vara så att de får i sig sporer av svamp som de inte kan sortera bort innan det kommer i munnen? Tungan är ju lite skrovlig så det fastnar liksom där men ingen annanstans.
Hej Irene A!
Ja, visst undviker de sådant som de inte gillar men här verkar det som om de inte kan sortera bort det förrän det är för sent. Jag blir inte klok på det och det är ett bekymmer med tanke på om det drabbar föl som kan få så ont att de inte kan dia/äta!
Och sen undrar man ju vad som är orsaken rent generellt!!
Riskor kan nog finnas en och annan! Har sporer från riktigt starka svampar någon
smak?
Ewa :-)

0

Dieter Endom

3 okt 2008 kl. 10:50

Jag kan absolut inte någonting om hästar men min första tanka blev att “varför låter man hästarna gå i samma hage”! Du skriver ju att hästarna i hagen intill är syntomfria. Testa och kolla om dina hästar blir bättre!

0

Meriona, Trollhättan

3 okt 2008 kl. 11:22

Alla giftiga växter är inte illasmakande för hästar, bland annat sprängört som är dödlig äter med mer än gärna.

0

Irene A

3 okt 2008 kl. 11:43

Nu hoppas jag att någon rättar mig om jag har fel, men jag har för mig att besk och bitter smak (som betesdjur brukar undvika i det längsta) hos växter och svampar kan kännas bara genom att lägga tungan på dem, medan den brännande smaken hos riskor inte uppstår förrän det uppstår skador i dem, d.v.s. man har tuggat på dem. Det kan vara en förklaring till att de inte sorterar bort det i tid. Många riskor har dessutom en syrlig, äppelliknande doft som kanske tilltalar hästarna.
Jag betvivlar att enbart sporer kan ha så skarp smak.

Det här är ju bara spekulationer från min sida, men tidpunkten för besvären tyder i alla fall på att det kan ha något med svampar att göra. Du får nog ge dig ut i hagen och inventera svampbeståndet :-)

0

Charina halland

3 okt 2008 kl. 11:50

Men varför fråga här när man ska ringa veterinären när hästen är dålig!

0

AnnaMaria Dalarna

3 okt 2008 kl. 12:33

Avmaskningsmedel? Börjat utfodra annorlunda efter sommaren? (Kraftfoder, mineralstenar, årets hö mm)
Om du sett såren nu hos tand doktorn, tittar du efter själv annars så du vet att det är just nu bara som utslagen finns?

0

Ewa Lilliesköld

3 okt 2008 kl. 15:27

Hej Dieter!
När jag kom till tandläkaren var skadan redan skedd och såren hade börjat läka. Förra året häll “processen” på från sista v i aug tom första v i okt sen försvann alla symtom från hästar i hela landet. Så förmodligen även i år. Tungorna blir bättre för varje dag. Är inte stor idé att flytta dom nu men jag kommer naturligtvis inte att låta dem gå i denna hage under dessa v nästa år.
Hej Meriona!
Har kollat upp sprängört men den finns inte i hagen tack o lov!
Hej Irene!
Intressant! Jag har varit ute och inventerat, men ska ut igen och mera noggrant ge mig på riskorna!!
Hej Charina!
Hästarna är inte sjuka, inte aktuellt med vet.
Hej AnnaMaria!
De går fortfarande på bete, inget ändrat i utfodringen. Normalt åker jag till tandis i maj och då har det inte varit några symtom. Men det är ju tandläkaren som noterat problemet hos många hästar i hela landet under just dessa veckor förra året och i år. Så jag vet inte om de haft det tidigare…......det är något mystiskt!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone