0 836 visningar

30 svar

OT om bär

Hasse

2 okt 2008 kl. 19:45

Hittade dessa bär när jag plockade svamp, de fanns många mindre trän med dessa i en övergiven äppelträdgård. De bör (bär) vara odlade, men väldigt sura. Någon som känner igen dem?

0

Boman

2 okt 2008 kl. 19:50

Sorry, för suddig bild. Bladen är ihopkrullade så man kan inte se vad de är. Kan du breda ut dem och ta en bild där bären syns?

0

Tina Nordberg Kolsva

2 okt 2008 kl. 19:52

Någon form av Olvon.

0

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 20:48

kanske Sambucus racemosa
Druvfläder ej ätlig snarare giftig

0

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 20:50

har den i vår gamla trädgård populär trädgårdsväxt sedan 40-talet
bild här

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Sambucus_racemosa_a2.jpg

0

Boman

2 okt 2008 kl. 20:51

Tycker inte klasens form och bladen stämmer med druvfläder. Kolla om det här stämmer med din buske.http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/vibur/vibuopu.html

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 20:52

Det är olvon; namnet för att de använts som varggift…

0

Gula

2 okt 2008 kl. 20:56

0

Hasse

2 okt 2008 kl. 21:00

fick fram två lite klarare bilder. Tänkte om det är druvfläder, varför odlar man den om den är giftig? Är den vacker kanske…

0

kul...

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 21:03

...att många kom igång när jag föreslog fel…. = )
Druvfläder var nog en statuspryl likaså den oätliga hästkastanjen som vi också har på tomten.
Status att ha annat än ätbart kan jag tänka

0

Bär

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 21:18

Nej absolut inte Druvfläder, de har klasar som påminner om just vindruvor fast mindre förståss och de är över för länge sedan och för övrigt så odlas det en mängd växter i våra trädgårdar som är extremt giftiga. Ta taxus bacata Idegran, de bären är inte att leka med och för övrigt är hela busken giftig och finns ta mig tusan överallt. Nej jag håller med min namne jan om Olvon

0

kul...

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 21:19

Vad menar du Birgitta F; ska alla andra föreslå rätt INNAN du föreslår fel?.. ;))

0

Boman

2 okt 2008 kl. 21:20

Hasse, Olvon!

0

Hasse

2 okt 2008 kl. 21:24

Nog verkar det vara olvon alltid, bladen avslöjade. Synd att de inte går att äta, ser goda ut som attan.

0

olvon

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 21:44

lol har alltid trodd olvon är en liten buske som odon uppe i norr ungefär , därav min felaktiga gissning. Har himla svårt att lära mig alla nya sorter här nere.
Trodde till en början att vi hade fläder på tomten eftersom den ska finnas här,men som skrivet var det druvfläder helt oandvändbar.
Tog du tillvara några äpplen Hasse ?

0

Fläder

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 21:54

Birgitta, Du kanske har fläder på din tomt, här nere finns det två sorter, Druvfläder, Sambúcus rasemósa och Hylle, Sambúcus nigra den sista är använbar både blommor och bär är “ätbara” Och här blir flädern stor, druvfläder ca. 3 m och Hyllen upp till 4-5 meter hög

0

Fläder

Boman

2 okt 2008 kl. 22:02

Bättre ändå! Hylle, eller Äkta fläder är en medicinalväxt som hjälper vid förkylning mm. Gott te kan göras på blommorna och saft på bären.

0

Fläder,JAS!

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 22:04

...och så växer det judasöron på flädern - om det vill sig!

0

Fläder

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 22:11

fick hjälp av grannfrun det är dessvärre druvfläder , men en annan god vän har lovat ordna äkta fläderplantor åt mig i höst.
ni kan få en ekorre ätandes vildbiggarå så länge = )

i det vilda biggaråträdet

0

Fläder

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 22:21

Vildbiggarå, vad är det?? Angående Hylle så går det att berätta hur mycket fakta och myter som helst om denna av “Hyllemor” vaktade buske =) Som Jan skriver, har man tur så växer det Judasöron på den.

0

olvon/äpplen

Hasse

2 okt 2008 kl. 22:29

Jo jag plockade med mig fyra kassar fin-fina äpplen som plåster på såren för de sura bären (olvonen). Exakt vad jag skall göra med alla dessa äpplen vet jag inte, men det verkade synd att låta dem gå till mull.

0

olvon/äpplen

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 22:31

man kan göra äppelvin på dom = )
Vilda äpplen lämpar sig mycket bra
Grannen kallar trädet vildbiggarå men kan lika gärna vara vildkörsbär. Har iaf plockat 9 liter i kamp med ekorren

0

olvon/äpplen

Hasse

2 okt 2008 kl. 22:42

lustigt jag tänkte just på äppelvin, de är inte helt vilda i smaken det kanske går bra ändå. Torde vara klart lagom till jul om jag får tummen ur.

0

Birgitta F

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 22:48

Borde nog heta “Fågelbär”

0

Fläder

Totte Gbg

2 okt 2008 kl. 22:57

Hasse du kan ju göra äpplemos o frysa in….
Fick slå upp Hylle…visste inte vad det var :/ http://www.algonet.se/~fnsin/Hylle_art.htm

Jag gör flädersaft på Sambucus nigra o gele av bären på hösten, gött till vintern:)
Sen tycker jag om att slå i virtuella floran på nätet:)

http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/virtflor/search.pl?Match=1&Realm=include-by-name&Realm%3Avirtflor=1&Terms=fl%E4der

0

Fläder

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 23:12

Totte Gbg, prova att fritera väl utslagna blomställningar och doppa i florsocker med ett gott kaffe eller te till som effterrätt eller bara som fika. Gottgottigottgott:)

0

Fläder

Totte Gbg

2 okt 2008 kl. 23:13

Tack för tipset:D
Det lät ju göragött!!!

0

Fläder

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 23:15

hjälp vad ni kan….hoppas ni får en trevlig lördag Jas/ Robban…det jag lärt mig under åren här är att man kan gå OT , stämma träff , utbyta knepiga frågeställningar , det är bara att ignorera troll ,  besserwissers och akademiker…..och i viss mån sura stjärnor hehe

0

Fläder/äpplamos-tips

Hasse

3 okt 2008 kl. 12:39

Re: fryst mos. Jag har redan hela frysen full, svamp och kött. Tänkte avlasta balkongen med en enorm fruktsallad ikväll, piffa upp den med citronmellis-sirap, serv m portvin, kan bli något.
“Min” äppleträdgård innehåller några andra odlade bär också som jag skall fota senare, kanske de är ätligare. Påminner om rönnbär, men större och mörkare.

0

fläder

buffy

3 okt 2008 kl. 15:46

Fläder (äkta då, sambucus nigra) är väldigt lätt att föröka, lika lätt som pil. Man sticker bara ner bitar av grenar i marken, så rotar de sig om de får vatten. Jag lärde mig det ett år när jag använde bortbeskurna grenar från flädrar som stödpinnar till hallon och lite andra trädgårdsväxter. Varenda stödpinne, även de längsta,  rotade sig.

0

Birgitta F

3 okt 2008 kl. 20:26

mången tack för det tipset buffy
ska genast åka ut till mina vänner och ta lite skott.Dom har en fläderblomshäck runt hela tomten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone