har den i vår gamla trädgård populär trädgårdsväxt sedan 40-talet
bild här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Sambucus_racemosa_a2.jpg
Nej absolut inte Druvfläder, de har klasar som påminner om just vindruvor fast mindre förståss och de är över för länge sedan och för övrigt så odlas det en mängd växter i våra trädgårdar som är extremt giftiga. Ta taxus bacata Idegran, de bären är inte att leka med och för övrigt är hela busken giftig och finns ta mig tusan överallt. Nej jag håller med min namne jan om Olvon
lol har alltid trodd olvon är en liten buske som odon uppe i norr ungefär , därav min felaktiga gissning. Har himla svårt att lära mig alla nya sorter här nere.
Trodde till en början att vi hade fläder på tomten eftersom den ska finnas här,men som skrivet var det druvfläder helt oandvändbar.
Tog du tillvara några äpplen Hasse ?
Birgitta, Du kanske har fläder på din tomt, här nere finns det två sorter, Druvfläder, Sambúcus rasemósa och Hylle, Sambúcus nigra den sista är använbar både blommor och bär är “ätbara” Och här blir flädern stor, druvfläder ca. 3 m och Hyllen upp till 4-5 meter hög
Hasse du kan ju göra äpplemos o frysa in….
Fick slå upp Hylle…visste inte vad det var :/ http://www.algonet.se/~fnsin/Hylle_art.htm
Jag gör flädersaft på Sambucus nigra o gele av bären på hösten, gött till vintern:)
Sen tycker jag om att slå i virtuella floran på nätet:)
hjälp vad ni kan….hoppas ni får en trevlig lördag Jas/ Robban…det jag lärt mig under åren här är att man kan gå OT , stämma träff , utbyta knepiga frågeställningar , det är bara att ignorera troll , besserwissers och akademiker…..och i viss mån sura stjärnor hehe
Re: fryst mos. Jag har redan hela frysen full, svamp och kött. Tänkte avlasta balkongen med en enorm fruktsallad ikväll, piffa upp den med citronmellis-sirap, serv m portvin, kan bli något.
“Min” äppleträdgård innehåller några andra odlade bär också som jag skall fota senare, kanske de är ätligare. Påminner om rönnbär, men större och mörkare.
Fläder (äkta då, sambucus nigra) är väldigt lätt att föröka, lika lätt som pil. Man sticker bara ner bitar av grenar i marken, så rotar de sig om de får vatten. Jag lärde mig det ett år när jag använde bortbeskurna grenar från flädrar som stödpinnar till hallon och lite andra trädgårdsväxter. Varenda stödpinne, även de längsta, rotade sig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.