Helena i Sthilm
2 okt 2008 kl. 19:48
Kan jag ha hittat mandelriska, rökslöjskivling och streckmusseron på en och samma svamptur? Bilder kommer, ska bara krtmpa ner dom lite först. Med tanke på att jag innan jag hittade hit, till Svampguiden.com, för några månader sen, knappt visste att dom fanns, så är det ju extra kul! Tack alla svamguidare som alltid är så hjälpsamma, och som har lärt mig så mycket! =)
Här kommer bilderna! Den misstänkta mandelriskan först, man ser några av rökslöjskivlingarna uppe i hörnet.
Rökslöjskivlingarnas egen bild är nr 2 men den blev lite oskarp ser jag.
Och så (förhoppningsvis) streckmusseronerna på bild nr 3.
Har jag rätt på alla tre? Den misstänkta mandelriskan tycker jag inte luktar nåt särskilt, men den smakar milt och är så stor och kraftig att jag inte vet vad det annars skulle vara…
Rökslöjskivlingarna smakar gröna ärtor, och streckmusseronerna har en mild smak som påminner om gurka.
Ja mm närmast hatten ser ljusgula till vita ut, dp är det nog rökslöjskivling. Streckmusseronen vill jag att den har lite citrongult på fot och skivor, svårt att se om den hade blyertsstreck på bilden. Mandelriska har jag aldrig hittat. Jag har i alla fall ätit den och tycker bättre om sillkremlor.
Mina streckmusseroners fötter såg jag inte som gulaktiga. Men det var väldans massa svarta steck kors och tvärs på hatten, och den var fantastiskt god! :) Ser väldigt lika ut mina på håll i alla fall. Du kan ju jämföra, tog närbilder på hattarna.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119348&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&12
@Mikael: Men den är ju så stor och kraftig, med massa vit saft, och så smakar den milt och gott. Har aldrig förut sett så stora riskor, utom skäggriskor, de största är mellan 15 och 20 cm tvärsöver hatten och foten är ca 2,5 cm tjock. även de minsta riskorna jag hittade av denna sort hade ca 1,5 cm grov fot…
Det är absolut ingen mandelriska på dina bilder. Den mörka rödbruna hatten hos de unga exemplaren tyder på att det möjligen kan vara glansriska (Lactarius badiosanguineus) men svårt att säga helt säkert utan en närmare titt för det finns fler snarlika arter.
Mandelriskan är stor och får bruna fläckar på skivorna efter den vita mjölksaften, och om du klämmer på foten så är den oftast hård som en vinkork och går inte klämma sönder mellan tummen och pekfingret. De flesta andra riskor har en skör fot som lätt går sönder med samma kläm-metod.
Mandelriskan är ju fantastiskt god, man känner igen den på doften, storleken, den hårda foten och den rikliga vita saften som efterlämnar bruna fläckar.
Dina riskor är förmodligen ingen delikatess men skulle hamna i matsvampskorgen i vissa länder. I en högt ansedd dansk svampbok står det att alla mildsmakande riskor är ätliga utom lakritsriskan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.