0 432 visningar

23 svar

Är det möjligt? Roligaste svampturen på länge!

Helena i Sthilm

2 okt 2008 kl. 19:48

Kan jag ha hittat mandelriska, rökslöjskivling och streckmusseron på en och samma svamptur? Bilder kommer, ska bara krtmpa ner dom lite först. Med tanke på att jag innan jag hittade hit, till Svampguiden.com, för några månader sen, knappt visste att dom fanns, så är det ju extra kul! Tack alla svamguidare som alltid är så hjälpsamma, och som har lärt mig så mycket! =)

0

Helena i Sthlm

2 okt 2008 kl. 19:50

krympa, inte krtmpa =)

0

Helena i Sthlm

2 okt 2008 kl. 20:18

Här kommer bilderna! Den misstänkta mandelriskan först, man ser några av rökslöjskivlingarna uppe i hörnet.
Rökslöjskivlingarnas egen bild är nr 2 men den blev lite oskarp ser jag.
Och så (förhoppningsvis) streckmusseronerna på bild nr 3.

Har jag rätt på alla tre? Den misstänkta mandelriskan tycker jag inte luktar nåt särskilt, men den smakar milt och är så stor och kraftig att jag inte vet vad det annars skulle vara…
Rökslöjskivlingarna smakar gröna ärtor, och streckmusseronerna har en mild smak som påminner om gurka.

0

Boman

2 okt 2008 kl. 20:26

Blöder dina mandelriskor dessutom ymningt, vitt, så har du prickat rätt. Bara att gratulera. Mina luktade inte speciellt mycket heller, kanske gör de inte alltid det. Däremot smakade de fint dillstuvade.

0

Peter, Linköping

2 okt 2008 kl. 20:28

Det ser ut som om du har rätt. Fast mandelriskan kan jag inte riktigt fixa än. Jag har inte hittat den själv, men jag har luktat på den på svamputställning och den har en omisskännlig lukt. Den borde finnas där.

0

Helena i Sthlm

2 okt 2008 kl. 20:28

Ja dom blöder massor vitt =) Hurra! Då ska jag nog göra en dillstuvning på dom, som du gjorde, det lät gott!

0

BirgittaD

2 okt 2008 kl. 20:31

Ja mm närmast hatten ser ljusgula till vita ut, dp är det nog rökslöjskivling. Streckmusseronen vill jag att den har lite citrongult på fot och skivor, svårt att se om den hade blyertsstreck på bilden. Mandelriska har jag aldrig hittat. Jag har i alla fall ätit den och tycker bättre om sillkremlor.

0

Helena i Sthlm

2 okt 2008 kl. 20:37

BirgittaD, inte gult på foten, men massa tunna gråa streck på hatten.

0

Salasias

2 okt 2008 kl. 20:45

Jag tror du har rätt på alla tre….

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 20:45

Mina streckmusseroners fötter såg jag inte som gulaktiga. Men det var väldans massa svarta steck kors och tvärs på hatten, och den var fantastiskt god! :) Ser väldigt lika ut mina på håll i alla fall. Du kan ju jämföra, tog närbilder på hattarna.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119348&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&12

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 20:50

Grattis Helena; tre fina fångster!

0

Birgitta L

3 okt 2008 kl. 14:52

Ja, instämmer i grattis! Jag har inte hittat mandelriska sedan mitten av augusti, trots ivrigt letande.
Ytterligare ett sätt att känna igen den är att händerna så småningom blir alldeles bruna av den där initialt vita saften….

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 18:14

Rökslöjskivling och streckmusseron kan jag hålla med om, men det är ingen mandelriska! Det är någon av de andra bruna riskorna, dock ingen av de giftiga. I en del länder äter man många av de milda riskorna utan avkokning.

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2008 kl. 18:15

Mandelriskan är en svamp som jag inte skär i förrän vid tillvaratagandet hemma - är inte rädd FÖR, utan OM den goda saften!

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 18:24

@Mikael: Men den är ju så stor och kraftig, med massa vit saft, och så smakar den milt och gott. Har aldrig förut sett så stora riskor, utom skäggriskor, de största är mellan 15 och 20 cm tvärsöver hatten och foten är ca 2,5 cm tjock. även de minsta riskorna jag hittade av denna sort hade ca 1,5 cm grov fot…

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 18:28

Det är absolut ingen mandelriska på dina bilder. Den mörka rödbruna hatten hos de unga exemplaren tyder på att det möjligen kan vara glansriska (Lactarius badiosanguineus) men svårt att säga helt säkert utan en närmare titt för det finns fler snarlika arter.

Mandelriskan är stor och får bruna fläckar på skivorna efter den vita mjölksaften, och om du klämmer på foten så är den oftast hård som en vinkork och går inte klämma sönder mellan tummen och pekfingret. De flesta andra riskor har en skör fot som lätt går sönder med samma kläm-metod.

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 18:31

Testa och kläm sönder foten mellan tummen och pekfingret Helena. Ta i ordentligt, för mandelriskans fot är hård som en vinkork. Berättta hur det går.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 18:46

Foten gick sönder =( Jahapp, då får jag väl peta tillbaks mandelriskan på önskelistan igen då =) Dom jag har hittat är inga matsvampar alls då antar jag?! I sophinken med dom! =/

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 18:46

Mandelriska har ljusare skivor som får bruna fläckar så snart mjölksaften torkar in. Bifogar lite bilder.

Mandelriska (Lactarius volemus). Pilarna visar på de bruna fläckarna som uppstår då mjölksaften torkar in.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 18:50

Tack Mikael =) Nåja, man kan inte få allt på en gång, då blir det ju inget roligt kvar! =P

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 19:03

Mandelriskan är ju fantastiskt god, man känner igen den på doften, storleken, den hårda foten och den rikliga vita saften som efterlämnar bruna fläckar.

Dina riskor är förmodligen ingen delikatess men skulle hamna i matsvampskorgen i vissa länder. I en högt ansedd dansk svampbok står det att alla mildsmakande riskor är ätliga utom lakritsriskan.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 19:06

Så jag skulle kunna koka av och göra finsk risksallad av dessa, skäggriskor, pepparriskor, kamfer-/curryriskor och brandriskor alltså? Rent teoretiskt menar jag…

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 19:44

Ja, men de milda riskorna behövs inte kokas av som man måste med de skarpa “finska” riskorna.

0

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 20:26

Gud, jag dreglar av avund när jag ser Mickes mandelkremlor på bilderna. Det är ju som tortyr. Vill ha…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone