0 358 visningar

17 svar

Fler obestämda svampfynd

Tony

11 feb 2006 kl. 20:36

Jag hänger på “trenden” med obestämda svampar. Här följer en rad fynd som jag i det flesta fall inte lagt stor möda på att bestämma av olika anledningar, men det kan ändå vara kul att se vad ni andra har att säga om dem.

Jag har misstankar om vad några av dem är, men ingen är säker.

Några ord om varje:
1. Växte i hedbokskog, fanns även ek och lite al.
2. Växte i en granskogskant. Ung ek fanns ganska nära också (eklöv syns i bild). Lägg märke till den pruinösa hattytan.
3. I gräsmatta. Märklig rotlik förgrening vid basen. Liten art.
4. Liten- medelstor kremla, helt vit. Doftade pelargon. Växte i gräsmatta under gammal balsaminpoppel, hästkastanj och ek.
5. På död rönngren.
6. Hittades på en stubbe i slåtteräng. Märkligt rödaktiga skivor, och tydlig tunn ring. Hattbredd (4-5cm).
7. På rådjursskadat plommonträd. Barken saknas som synes. Mkt små fruktkroppar.
8. På död hasselgren. I förgrunden vårtkrös, i bakgrunden kantöra.
9. En Myxomycet, men vilken?
10. Grånande fot, gråbrunaktig hatt. Växte i blandskog.
11. Dålig bild, men man ser lite av de pyttesmå bläck?svamparna på spillningen.

0

Irene A

11 feb 2006 kl. 22:28

Tänkte bara ge några kommentarer som hastigast (återkommer senare med fler):

1. En Cortinarius, vet inte än om jag kan komma på något närmare förslag.

3. Intressant art, just nu har jag ingen aaning.

6. Har onekligen mystiskt röda skivor, men jag kommer inte på något bättre än ringskräling, Tubaria confragosa.

7. Svampen verkar inte vara så nogräknad med substratet, och det tyder på en slemsvamp, någon Physarum-art kanske (didermoides?)

9. Verkar inte tillräckligt röd för att vara röd ullklubba, så det kan ev. vara Hemitrichia calyculata.

10. Ingen art jag är bekant med, men påminner om bilder av avenbokskremla, Russula carpini.

11. Den verkar för liten och späd för att vara Coprinus niveus, men ser ut att höra hemma i den gruppen.
Bestämningsnyckel finns här:
http://www.grzyby.pl/coprinus-site-Kees-Uljee/species/Coprinus.htm#D
Det är för övrigt en fantastisk hemsida för dem som vill ägna sig åt bläcksvampar.

0

Irene A

11 feb 2006 kl. 22:40

Förresten, på nr 2 gissar jag Russula atropurpurea (även kallad R. undulata, purpurkremla).

Jämför med
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Russula_atropurpurea_1.html

0

Ingemar

11 feb 2006 kl. 23:59

Har inget svar på 9 men det ser ut som det är en likadan som den jag hittade i en bäck (ovanför vattnenlinjen)
http://hem.passagen.se/fib.boras/temp/IMG_1395x.jpg

Tog hem och “odlade” den och efter ett tag såg den ut så här
http://hem.passagen.se/fib.boras/temp/P7024516x.jpg

Och här i mikroskopet
http://hem.passagen.se/fib.boras/temp/IMG_1438x.jpg

Har inte haft tid eller ork att rota vidare i det.
Det ska komma ut en bok om Myxomyceter i serien Nationalnyckeln så den får bli nåt att se fram mot om man inte hinner avlida innan den blir färdig.
http://www.nationalnyckeln.se/volymer/framtida/index.asp

0

Tony

12 feb 2006 kl. 09:52

2. Jag har också haft funderingar kring purpurkremla. Det som talar emot är kanske att den valt att växa i barrmattan. Men visst är den ganska lik utseendemässigt.
4. Pelargondoft och växande under poppel, kanske är det någon variant av poppelkremla?
5. Tror på vårtnästing här.
6. Ringskräling är också min gissning på denna. Men jag kan inte hitta i någon litteratur att den ska kunna ha så röda skivor.
7. Detta är mkt små fruktkroppar, som för min tanke till krutstänk. Gissar därför själv på krutgömming.
9. Ingemar, det ser ut som att din Myxomycet är samma art, men själv har jag inte en susning om vad det är.
10. Nässelkremla?

0

Hans v E

12 feb 2006 kl. 12:06

5 är en typisk Tympanis - tuvskål enligt min uppfattning.
6: Ja, jag tror också på ringskräling.
9 tror jag är Trichia decipiens i alla fall.
Är det du, Tony? Vi känner varann, va?

0

Irene A

12 feb 2006 kl. 12:43

Ingemar, dina slemsvampar ser ut att kunna vara samma art som nr 9.
De mikroskopiska kännetecknen hittar man först och främst på kapillitiet (det trådiga luddet).
Hos Hemitrichia ser det ut så här:
http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b159/kepek/F5002.jpg

Trichia decipiens brukar vara gulare:
http://marken.hef.kun.nl/paddos/extra/pics-loc/20040221-Trichia-decipiens-decipiens-1e.jpg

Ett vackert myxomycetgalleri finns bl.a. här:
http://www.plant.uga.edu/mycology-herbarium/myxogal.htm

3. Jag gissar att det är Flammulaster carpophilus (var. subincarnatus?), en blek art som kan växa på döda grässtrån.

6. Håller med om att skivorna är för mörka (lite för täta också) för ringskräling. Om det är sporerna som färgat ringkanten och fläckat foten nedtill, är de ju ganska mörkt purpurröda. Med en sådan sporfärg skulle det kunna vara någon kragskivling eller spröding, men i så fall okänd för mig.

8 är mycket lik en hätta som heter Mycena alba (diskbarkhätta):
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/alba.htm

10: Jag är inte bekant med avenbokskremla, och vet inte om det växte avenbok i närheten, men tycker i varje fall inte att den liknar en nässelkremla.

0

Hans v E

12 feb 2006 kl. 14:24

Kan inte 1 vara Entoloma araenosum trots de mörkbruna skivorna?
Har inga invändningar varken mot Russula atropurpurea eller Flammulaster carpophila.
Jag tycker nog att 6 har den rätta rödbruna färgen för ringskräling, annars var min första association Agrocybe erebia.
7 har den gråblå färgen typisk för myxomyceten Physarum nutans, är den skaftad? I varje fall är det inte pyrenomyceten krutgömming.
Kan inte 8 vara Delicatula integrella tro?
Trichia decipiens varierar kraftigt i plasmodiefärg. Det är de mogna sporangiernas färg som föranlett namnet gul ullklubba.

Tack Irene för myxgalleriet. Fantastiskt vackert, men dåliga eller överdrivna färger!

0

Irene A

12 feb 2006 kl. 16:35

1: Jag tycker fortfarande att den är mest lik en Cortinarius, någon art i pelargonspindlingkomplexet. Men den bleka fotbasen är ganska störande!

Jag ser också fram emot nationalnyckelns Myxomycetdel. Det är roliga svampar, som inte ställer lika stora krav på handhavande av mikroskopet och kemikalier som t.ex. röksvampar - för att inte tala om kremlor och spindelskivlingar.

0

Irene A

12 feb 2006 kl. 18:54

5 såg så väldigt bekant ut, men det tog ett tag att komma ihåg vad släktet hette. Jag tror att det är Eutypella sorbi, stornästing.

0

Hans v E

13 feb 2006 kl. 12:28

Du har nog rätt Irene. Men visst är den väldigt lik Tympanis. Vanlig på rönn. Trots att T är en disco och E en pyrre.

0

Tony S

14 feb 2006 kl. 17:16

Hans, jag tror inte vi känner varann. Jag kommer från norra Skåne och heter Svensson i efternamn. Jag kanske ska lägga till ett S i signaturen för att undvika missförstånd.

3. Flammulaster carpophilus, ganska lik, men miljön känns fel tycker jag. Mitt i en gräsmatta, med 50-åriga granar och lite triviallövträd runtomkring. Men omöjligt är det inte. Det finns ett par 10-åriga bokar ca 60m bort, och bokskog 100m bort.

5. Stornästing. Du kan ha rätt här Irene. Jag har bara sett stornästing säkert vid ett tillfälle, då var de lite yvigare, spretigare. Men det blir de såklart inte på en dag.

7. Jag såg inga skaft på dem, men de var mkt små så det kan inte uteslutas att jag missat det.

8. Jag tror faktiskt det kan vara diskbarkhätta som du föreslog Irene.

9. Hans, jag tycker också att Trichia decipiens verkar stämma.

Tack för alla funderingar och förslag ni kommit med. :)

0

Irene A

14 feb 2006 kl. 19:17

3. Flammulaster subincarnatus (rosa vårtskräling) uppges kunna växa på diverse förnarester, inte bara av bok, utan även döda grässtrån. Den anses nu vara en variant av Flammulaster carpophilus (bokskräling). Till utseendet är de mycket lika. Även de mikroskopiska skillnaderna är så försumbara, att jag är tveksam till att det verkligen är två arter.

9. Jag tror att vi kan vara överens om att det finns för många arter med liknande utseende och färg i det omogna stadiet för att kunna artbestämma den.

Det var riktigt kul att få försöka med gissningar på de intressanta arterna - jag ser fram emot fler!

Det har slagit mig nu när jag har letat runt på webben efter pyrenomyceter, vilken enorm brist det är på bilder av sådana. Ove Erikssons enorma checklistor i all ära, men kunskapen om arterna (och intresset för dem) sprids dåligt utan tillgång till bra illustrationer.

0

Tony S

14 feb 2006 kl. 20:53

Japp, jag kan bara instämma. De gånger jag letat efter pyrenomyceter på webben, har jag i regel kammat noll. Även när det gäller allmäna arter hittar exv. Google just ingenting allt som oftast. Så det är väl upp till oss alla att hjälpa till en smula, efter förmåga. Det blir till att plåta lite fler pyttesvampar framöver.

0

Irene A

14 feb 2006 kl. 22:38

Här hittade jag i alla fall ett galleri med snygga bilder som kan intressera “pytteklubben”. Här är det mest discomyceter, men kul ändå.

0

Irene A

14 feb 2006 kl. 22:39

0

Hans v E

15 feb 2006 kl. 13:57

Vadå “kul ändå”? Discomyceter är ju de vackraste svampar som finns!
Oj vilket galleri, tack för det Irene.

Och tack Tony för att jag slipper förväxla dig med din namne.

0

Irene A

15 feb 2006 kl. 18:58

Joodå Hans, jag tycker också att de små skålsvamparna är bland de vackraste. En fördel med att syssla med sådana, är att man inte behöver springa benen av sig för att hitta dem. Man letar upp första bästa hög med trädgårdsavfall, sätter sig där på den medhavda campingstolen, tar fram luppen och genomsöker gamla strån och pinnar. Sen är det väl mest frustrerande att inte kunna artbestämma dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone