0 483 visningar

12 svar

Vilken svamp är detta?

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 14:58

Växte i blandskog, på barrmatta, mest granar i närheten.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 15:01

Dessa växte i samma blandskog, men företradesvis med lövträd runt omkring, ibland i gräs tillochmed. De störst exemplaren jag såg hade hattar på över 20 cm i diameter. Luktar konstigt i brottytor/skador, nästan som bärfis, men inte riktigt så illa, utan mer som färska gurkor kan lukta ibland. Tycker inte svampen luktar når alls utan en färsk snitt-/brottyta.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 18:53

Ingen som har några förslag?

0

ÖJÅ

3 okt 2008 kl. 19:09

Vid första anblicken ser det ut som Goliatmusseron. Men när du skriver om granskog o barr. Då tror jag nog på nån krämla, för om det är krämla eller riska hoppas jag du kan skilja på.

0

ÖJÅ

3 okt 2008 kl. 19:23

Kanske kantkremla. Vore kul om du svara på om det är en riska eller kremla. Men vänta på nån blå innan du äter.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 19:28

Har inte tänkt äta dom alls, tror knappast det är något matnyttigt. Men jag ska erkänna att “Goliat” fladdrade till i hjärnan och fick hjärtat att slå ett par extraslag innan jag sansade mig. =) Men det vore kul med en -åsikt.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 19:30

Det är varken kremlor eller riskor, båda har trådigt kött… Evt ngn musseronvariant, den ena av dem.

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 20:04

Första serien föreställer skäggmusseron (ser ut att vara angripen av någon parasit på skivorna).

Andra serien kan vara en droppmusseron eller poppelmusseron. De är inte helt lätta att artbestämma de där bruna musseronerna

0

Eva K

3 okt 2008 kl. 20:06

Jag tippar på Kråsmusseron på 1:an och på 2:an vet jag inte men tror att det kan vara droppfläcking eller kastnjemusseron. Jag ser dom i min promenad skog hela tiden, tillsammans med riddarmusseroner..

Vore kul om en kunde ge besked.

0

Hans Myhre

3 okt 2008 kl. 20:06

Det her er två ulike musseroner , svårt at si hvilke men brune musseroner er inte ätliga men unntak av Bjørkmusseron og Skjeggmusseron.

0

Eva K(liar sig i huvudet)

3 okt 2008 kl. 20:07

Ah - ok.. dem har jag inte i mina böcker =)

Trevlig helg!

0

Hans Myhre

3 okt 2008 kl. 21:46

Skal jeg tippe så blir det nok Skjeggmusseron på det første bildet. På de minste burde du kunne se skjegget i hattkanten. Den and kan være T. albobrunneum (T. striatum) fordi det synes som om den har striper i hattkanten.

0

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 21:56

Tack för förslagen. =) Alltid kul att lära sig nya sorter. Man är ju inget proffs direkt, hehe. Men skäggmusseron? Varför heter den så? Det finns inget som ens påminner om skägg på dem, varken på de stora eller de små. De små har hårt inrullade kanter, men inget skägg?!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone