0 324 visningar

9 svar

3 okändisar

Helena i Lund

3 okt 2008 kl. 18:49

Hittar man inte mer än en handfull trumpeter drar man upp nästan vad som helst, eller hur?
Vet någon vad jag har hittat?
Serie 1 en liten ilsket orange riska tror jag, avsmalnande i foten, slemmig på hatten (regnigt), vit saft. Tyvärr luktar allt lökbrosking….

0

Helena i Lund

3 okt 2008 kl. 18:55

En liten stubbsvamp (bok,)vackert orange, som nyponsoppa ungefär, lite klibbig, och den luktar också vitlök:) Någon honungsskivling?

0

Helena i Lund

3 okt 2008 kl. 19:01

Ännu en stubbsvamp, även här bok.Lite klibbig i regnet, ruskigt seg o trådig fot, flera av svamparna har bred och platt fot. Gissa vad den luktar? ;)

0

ÖJÅ

3 okt 2008 kl. 19:01

För mej ser det ut som nått oätligt. Kanske till o med giftig flugsvamp.

0

Helena i Lund

3 okt 2008 kl. 19:04

Flugsvampar känner jag igen… faktiskt! Eftersom jag inte har någon svamp att rensa får jag fördriva tiden med att lära mej nåt nytt!

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 20:10

1. Vet inte vilken art, men en riska är det allt.

2. Kanske en tegelröd slöjskivling

3. Förmodligen rynkhätta

0

Helena i Lund

4 okt 2008 kl. 07:28

Tack Michael! Någon som kan säja vilken riska kag plockat?

0

Helena i Lund

4 okt 2008 kl. 08:24

Alltså, min lilla riska liknar brandriskan… Kan det vara det?

0

lisa

4 okt 2008 kl. 10:34

vad luktade trean?

0

Helena i Lund

4 okt 2008 kl. 15:18

Lisa; Tyvärr plockade jag en del lökbrosking samtidigt, så allt luktade starkt av vitlök! Jag kunde alltså inte känna om de andra svamparna hade någon lukt över huvud taget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone