0 326 visningar

13 svar

Vilken stubbsvamp är det?

Tanja i Gagnef

3 okt 2008 kl. 19:49

Jaha. Nu tänkte jag försöka hitta rökslöjskivling men förmodar att det här INTE är den :-( Den här hade rester av en ring och den smakade inte ärtor. Växte i stora klungor på och intill en barrträdstubbe, troligen gran. Mild lukt o smak. Klibbiga hattar i vätan.

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:01

Försöker du också ge dig in i den businessen.. :D Smakade själv på något så förjävligt äckliga svampar ett par gånger under dagens tur, tror det var svavelgul slöjskivling. Tvi vale!

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 20:02

Jodå, det ser ut som typiska rökslöjskivlingar. Smaken ofta beskriven som “metallisk” eller som “råa gröna ärtor”.

0

Tanja i Gagnef

3 okt 2008 kl. 20:08

Brenko - jag har ALDRIG plockat stubbsvampar men tänkte börja nånstans..! :-)
Micke - ja, möjligen lite metalliskt. Kanske jag skulle åka tillbaka och plocka dem, det fanns mängder! Har bara sån noja för att det ska vara gifthätting ;-) tror det har blivit min mardrömssvamp, övriga giftsvampar tycker jag mig ha bra koll på. Är det nån ihopblandningsrisk eller är det bara den svavelgula som liknar? Såna tror jag också att jag hittade, de var mer smutsgula.

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:11

Tanja: Samma för mig! Men min karriär som stubbsvampsplockare började som sagt inte så bra. :) Grattis då om du har mängder att plocka! :)

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 20:13

Titta på färgen på skivorna. Gifthätting och tofsskivlingar är brunsporiga och får bruna skivor. Din bild visar typiska ljusgrå skivor med en violett färgton. Svavelgul slöjskivling är snarlik men växer på lövved och är bitter i smaken.

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:15

Du behöver inte direkt känna efter länge om svampen är bitter, om man säger så..

0

Tanja i Gagnef

3 okt 2008 kl. 20:48

Tack Micke - då ska jag våga plocka dem, de var definitivt inte brunsporiga.
Tack Brenko - jag behövde inte spotta och fräsa efter att ha tuggat på svampen, alltså ingen svavelgul ;-)

0

BirgittaD

3 okt 2008 kl. 20:52

Grattis
ag lyckas bara hitta enstaka exemplar, är det många är det alltid svavelgul slöjskivling. Dina ser ut att ha ljusgul färg på foten närmas hatten och inte neongrön altså förmodligen rökslöj, den är så god.

0

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 20:53

Grattis, Tanja. De ser absolut ut som rökslöjskivlingar.

Jag har precis samma noja som du. Faktum är att jag fortsätter att torka alla mina rökslöjskivlingar och samla i en glasburk. Undrar när jag ska våga smaka på dem…

0

Enelie, Linköping

3 okt 2008 kl. 21:06

Grattis Tanja!
Jag har smakat på mina första idag.
Men, jag har hittat fler stubbsvampar som jag inte tänker smaka på.

0

puhhh

svampstaff

3 okt 2008 kl. 21:09

tur man hittar drivor med KÄNDA matsvampar så man slipper experimentera…

0

puhhh

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 21:11

Svampstaff… Rökslöjskivling ÄR en “känd matsvamp”, och riktigt god också.

0

puhhh

BirgittaD

3 okt 2008 kl. 21:12

Snacka om goja. Jag är säker på rökslöjskivlingen men denna höst är den första jag vågat testa föränderlig tofsskivling. Tack vare att jag numera är tvärsäker på gifthätting.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone