Visst kan dom vara lite överallt.. 2006 hittade jag riktigt sjukt groteska bleka taggsvampar i högt gräs, riktigt glest mellan träden. Då fotade jag tyvärr inte, men de var nästan i storlek som årets fjälliga är. Tidigt på säsongen också. Fötterna var tjocka som armar. Helt vansinnigt. Men dom var inte alls goda i den storleken, smakade inget.
Svampstaff, blir du inte nyfiken på att testa lite andra sorter då? För att variera smaken lite. Kantareller och taggisar i all ära, men det kan bli tjatigt.
Har testat en del olika knepigheter, och nog fan måste det vara så att folk äter en del för dom hittar inget bättre, men det finns riktiga godsaker där ute också.. Streckmusseron som jag provade första gången för några dagar sen var riktigt god! Sotvaxing och rimskivling är också goda.. Nu är jag sugen på att testa rökslöjskivling!
jodå jag närmar mig mer o mer krälnivån! frysen är alldeles för full nu, så jag får rikta in mig på annat…gärna mer svart trumpet..rökslöjisar såg jag idag!men plockade inga…ska skärpa mig:) vem vet, jag kanske blir onormal jag oxå vad det lider hehe…får man vara på forumet tillräckligt länge så..
Heh jag bryter in med att man Måste smaka blodriskan om man inte gjort det förr. Men sedan är det som du säger staff att intresset för skogen och svampen är väldigt låg i Sverige så de enkla och goda kantarellerna och den (som jag säger) lyxiga taggsvampen står som spön i backen. Smakar man andra sorter så är det ju mest som kuriosa.
det jag försöker säga är att när jag plockar svamp så vill jag gärna plocka mkt av samma sort.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.