0 298 visningar

33 svar

Ett BLEKT bord..

svampstaff

3 okt 2008 kl. 20:19

Alá svampstaff :) ja jisses…

0

Eva K

3 okt 2008 kl. 20:21

host
BOOOOORING   ;)

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:24

Svampstaff i högform med trumpeter och blomkål! :) Men den där fjuttiga taggsvampshögen imponerar inte på mig! :D

0

blomkål nr 5!!! breeenko

svampstaff

3 okt 2008 kl. 20:26

hur många hade du hittat hehe…

0

blomkål nr 5!!! breeenko

Eva K

3 okt 2008 kl. 20:35

..kan inte jag få tigga mig en munsbit?

0

blomkål nr 5!!! breeenko

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:36

Bara en svampstaff, bara en. Men den var SKARP, och STOR. :D

0

ger bort den...

svampstaff

3 okt 2008 kl. 20:38

finns bara plats för blek taggsvamp i frysen nu…

0

ger bort den...

Eva K

3 okt 2008 kl. 20:52

får jag??? eller din granne??

0

ger bort den...

svampstaff

3 okt 2008 kl. 20:54

svärfar fyller 59 imorrn så han får en korg han oxå med blomkål/kantareller och blekisar…snäll som man är:)

0

Fint

Svampnörden

3 okt 2008 kl. 21:00

Ser fint ut det där staff. Synd men sanningen är att jag aldrig hittat blomkålssvamp. I vilken typ av skog växer de?

0

Fint

svampstaff

3 okt 2008 kl. 21:02

Hm? nästan alltid intill gamla tallar söderläge, gärna med vitmossa intill och ganska gles skog…

0

Fint åså

Eva K

3 okt 2008 kl. 21:10

Ja, du är snäll. Hoppas han uppskattar den =)

Nu ska jag ta helg och kämpa bort det sista av jetlagen.

Önskar er en trevlig helg!

0

minsann

blustar

3 okt 2008 kl. 21:36

några hydnum repandum, men inget att äta..inte tillräckligt mykologiskt intressant.

0

Blekt bord

Värmdöbo

3 okt 2008 kl. 23:25

Åhh vad jag blir avis på all taggsvamp! Har jagat runt i en vecka och letat men inte hittat några mängder, skulle verkligen behöva ha det…

0

Blekt bord

svampstaff

3 okt 2008 kl. 23:33

Ett av dom bästa “bleka”år jag upplevt faktiskt..tog bara 2timmar det där bordet…

0

Blekt bord

Brenko

3 okt 2008 kl. 23:36

Är det inte mest fnasig tallskog på värmdö? I granskogen går det bättre..

0

Blekt bord

svampstaff

3 okt 2008 kl. 23:39

tycker jag hittar dom överallt i år??fast granskog e ju bäst givetvis,,

0

Blekt bord

Värmdöbo

3 okt 2008 kl. 23:40

Lucky you.. brukar hitta mer men nu när jag verkligen behöver det så är det kört..har tänkt att jag ska marinera dom och ge bort till mina barn som älskar svamp i alla former..

0

Blekt bord Brenko

Värmdöbo

3 okt 2008 kl. 23:46

Jag har mycket fina fuktiga mossiga granskogar här, på sina ställen blandade med lövträd så artrikedomen är stor men just taggsvamp har jag inte hittat så mycket i år…

0

Svampstaff

Brenko

3 okt 2008 kl. 23:46

Visst kan dom vara lite överallt.. 2006 hittade jag riktigt sjukt groteska bleka taggsvampar i högt gräs, riktigt glest mellan träden.  Då fotade jag tyvärr inte, men de var nästan i storlek som årets fjälliga är. Tidigt på säsongen också. Fötterna var tjocka som armar. Helt vansinnigt. Men dom var inte alls goda i den storleken, smakade inget.

0

Värmdöbo

Brenko

3 okt 2008 kl. 23:49

Jag har flera gånger hittat stora häxringar i astråkiga,täta och unga (10-20 cm tjocka stammar) granplantager.. Inget ställe jag tittar efter svamp på annars..

0

ÖJÅ

3 okt 2008 kl. 23:51

Härligt att du är tillbaka. Svampstaff. De är ju du som sätter lite färg o smak på detta forum.

0

Brenko

Värmdöbo

3 okt 2008 kl. 23:53

Ska leta på såna ställen, måste bara finnas när allt annat finns i sån mängd nu, tack för tipset!

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:09

jadu ÖJÅ. Nån måste ju vissa att det FINNS alldeles VANLIG god, ätlig svamp oxå i våra skogar.inte bara lila slöjtjoflöjter och sånt konstigt..

0

ÖJÅ

4 okt 2008 kl. 00:20

Ja jag håller fullständigt med dig. Detta forum skulle va bra mycket bättre om vi frågade efter matsvampar o inte efter nå oätliga riskor eller lavar.

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 00:21

Svampstaff, blir du inte nyfiken på att testa lite andra sorter då? För att variera smaken lite. Kantareller och taggisar i all ära, men det kan bli tjatigt.

Har testat en del olika knepigheter, och nog fan måste det vara så att folk äter en del för dom hittar inget bättre, men det finns riktiga godsaker där ute också.. Streckmusseron som jag provade första gången för några dagar sen var riktigt god! Sotvaxing och rimskivling är också goda.. Nu är jag sugen på att testa rökslöjskivling!

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:22

Men det är ganska bra att NÅN plockar skräpet:) t.om vildsvinen ratar ju slemmiga kremlor..

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:25

jodå jag närmar mig mer o mer krälnivån! frysen är alldeles för full nu, så jag får rikta in mig på annat…gärna mer svart trumpet..rökslöjisar såg jag idag!men plockade inga…ska skärpa mig:) vem vet, jag kanske blir onormal jag oxå vad det lider hehe…får man vara på forumet tillräckligt länge så..

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 00:32

Hehe.. Jo, man blir ju nyfiken av att läsa här. Men att koka av brännande riskor och svamp som smakar bränt gummi för att göra den ätlig, det lämnar jag till andra ett bra tag till.. :D

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:34

Eller krydda som galningar med vitlök dill,vinäger och prylar?? Allt förstår jag inte än?Sen har vi väl inte krigstider i sverige så vi måste äta allt?men det är ju iofs. upp till var och en att välja..

0

Svampnörden

4 okt 2008 kl. 01:12

Heh jag bryter in med att man Måste smaka blodriskan om man inte gjort det förr. Men sedan är det som du säger staff att intresset för skogen och svampen är väldigt låg i Sverige så de enkla och goda kantarellerna och den (som jag säger) lyxiga taggsvampen står som spön i backen. Smakar man andra sorter så är det ju mest som kuriosa.
det jag försöker säga är att när jag plockar svamp så vill jag gärna plocka mkt av samma sort.

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 01:18

precis!därför fyller man frysen med blek tagg,kantarell,blomkål,röd/gul trumpet,svart trumpet.nåt annat får inte plats tyvärr..nån gång i framtiden kanske, vid en djup depression eller så kanske man kan experimentera med diffusa saker…men inte i år.

0

MP

4 okt 2008 kl. 09:47

Aldrig tänkt på att andra människor kanske gillar de svamparna som du kallar för diffusa och skräp? Jag plockar samma sorter som du gör, men har inget emot att andra äter skivlingar, kremlor och riskor.

0

ÖJÅ

4 okt 2008 kl. 12:53

Hittar du sillkremla (Svampstaff) så bör du smaka på denna delikatess.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone