0 385 visningar

23 svar

Är det slut nu?

Salasias

3 okt 2008 kl. 20:24

Så här såg trattisarna ut i “min skog” idag??? Nordost om Stockholm.

0

GretheF Skåne

3 okt 2008 kl. 20:28

det ser inte bra, ut hoppas där kommer nya

0

svampstaff

3 okt 2008 kl. 20:32

I mina skogar är dom grymt fina och finns i drivor fortfarande…men det gör ju blek taggsvamp oxå, vilka jag föredrar…trattisarna skänker jag till skogsgudarna..

0

GretheF

Stefan HBG

3 okt 2008 kl. 20:34

Hittade massor med nya idag på söderåsen så än finns det hopp :)

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:35

Salasias: Var det platt mark eller uppe på en höjd? Så kan dom se ut här där torkan fått härja för länge. Men absolut inte i fuktiga sänkor eller nära kärr osv..

0

Salasias

3 okt 2008 kl. 20:36

Det var uppe på en höjd, i gles, mager tallskog.

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:37

Då får du söka nya jaktmarker. :)
Titta på eniros flygfoto och leta upp en grön plats mellan två områden där du ser berg i dagen=höjd.

0

svampstaff

3 okt 2008 kl. 20:40

isch!! dom växer ju precis överallt nu jue…

0

Salasias

3 okt 2008 kl. 20:42

Om det inte framgår av bilden så vill jag tillägga, att de alltså är sladdriga, ruttna och inte torra.

0

Brenko

3 okt 2008 kl. 20:45

Jo, men dom har blivit så på grund av tidigare torka! Nu har det ju regnat. Trattar tål annars frost ju.

0

Evus

3 okt 2008 kl. 20:48

I “min” skog söder om Stockholm finns det mängder av “torra” finfina trattisar.
Än är det inte slut, det är bara början :-)

0

Robban O-hamn

3 okt 2008 kl. 20:59

Kommer det bara lite sol och regn så kommer dom under hela hösten. När första snön försvunnit
förrå året i November så kom dom till mitten av Januari.

0

Svampnörden

3 okt 2008 kl. 21:01

Fan oxå....nordost om sthlm säger du! Jag som ska ut till helgen :( .

0

svampstaff

3 okt 2008 kl. 21:04

Du kan få komma och plocka unden skräpet framför mig i skogen, så slipper jag halka på sk…ten…

0

GretheF

GretheF Skåne

3 okt 2008 kl. 21:31

Va trevligt ja jag har sett dom är på gång men det ser ut som om dom inte kommer där dom har torkat bort innan

0

Var bor du??????????Svampstaff

GretheF Skåne

3 okt 2008 kl. 21:34

det vore roligt att veta vart där finns så myckett tratt här har dom just börjat efter torkan

0

Nina H, Sthlm norr

3 okt 2008 kl. 22:04

Hur trattisarna tål torka/regn kan variera mycket. På en liten plätt av ca 3 m2 fann jag igår såväl sladdriga, bruna trattisar som spänstiga gula. Min teori är att de som hunnit bli för torra inte hade förmåga att suga upp vattnet ordentligt nu när det äntligen kom.
Men jag tycker det kommer mycket smått så om ett par veckor så.....

0

Var bor du??????????Svampstaff

svampstaff

3 okt 2008 kl. 22:14

östergötland.norra delen mot närke nästan…har ALDRIG sett så mkt trattisar!! men som sagt jag plockar inga då jag hellre fyller korgen med mina favvisar blek taggsvamp, som bara är SÅÅÅ god med lite rödlök, en klyfta vitlök fet grädde. salt o svartpeppar.Det är ju lite att bita i kontra många andra disktrassvampar utan tuggmotstånd

0

Viktoria, Finland

3 okt 2008 kl. 22:22

Hoppas kantarellerna lever ännu. Största anledningen till att jag längtar tillbaka till skolan efter två veckors självstudier är att jag ska få gå till skogen där och kolla om kantarellerna jag plockat där tidigare har växt upp igen. ;D

0

Gamla trattisar

"JAS" Helsingborg

3 okt 2008 kl. 22:23

Det är väl inte så konstigt att en del trattisar ser ledsna ut och en del är fina och spänstiga. de lever inte för evigt, blir de inte pockade eller uppätna av skogen djur så blir de gamla och sladdriga, ruttnar och dör och nya kommer ideligen ända tills kung Bore har lagt sin vita slängkappa över nejden.

0

yupps!

svampstaff fortfarande fast i köttet

3 okt 2008 kl. 22:34

svamp är som människor!först fasta o fina, sen med åldern kommer sladdrigheten..

0

yupps!

Brenko

3 okt 2008 kl. 23:10

Jo, men i varje fall här så är det väldigt tydligt att på torr mark är de knäckta, stora som pyttesmå, medans situationen är en helt annan i fuktgrytor. Sen finns det ställen där det är blandat också, visserligen.

0

Det är nu det börjar!

Värmdöbo

4 okt 2008 kl. 00:08

I alla fall här hos oss alldeles vid ostkusten, trattkantarellerna dyker upp på ställen som för tankarna tillbaka till det fantastiska året -99, då fanns de verkligen överallt..

0

Inte slut men visst..

Anita

4 okt 2008 kl. 00:26

Hittat såna härnere i småland också men går man djupare in i skogen i sänkor istället för höjder så är dom alldeles prima och fler kommer..
Bara lugn.. så länge det inte finns snö så finns det hopp :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone