Hur trattisarna tål torka/regn kan variera mycket. På en liten plätt av ca 3 m2 fann jag igår såväl sladdriga, bruna trattisar som spänstiga gula. Min teori är att de som hunnit bli för torra inte hade förmåga att suga upp vattnet ordentligt nu när det äntligen kom.
Men jag tycker det kommer mycket smått så om ett par veckor så.....
östergötland.norra delen mot närke nästan…har ALDRIG sett så mkt trattisar!! men som sagt jag plockar inga då jag hellre fyller korgen med mina favvisar blek taggsvamp, som bara är SÅÅÅ god med lite rödlök, en klyfta vitlök fet grädde. salt o svartpeppar.Det är ju lite att bita i kontra många andra disktrassvampar utan tuggmotstånd
Det är väl inte så konstigt att en del trattisar ser ledsna ut och en del är fina och spänstiga. de lever inte för evigt, blir de inte pockade eller uppätna av skogen djur så blir de gamla och sladdriga, ruttnar och dör och nya kommer ideligen ända tills kung Bore har lagt sin vita slängkappa över nejden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.