under många år har jag plockat och ätit en gul kremla som kommer sent på hösten, i dag har jag tagit och ätit de första. Jag tycker den liknar en gaffelkremla men den sägs ju växa i lövskog. Jag tar den alltid i mossan i uppvuxen kulturgranskog. Stämmer det att gaffelkremla alltid är bunden till lövskog, och vad är det i så fall för svamp? Den är mycket vanligt förekommande. Man får kanske revidera en del svampars växtplats, hittade för en månad sen en blomkålssvamp vid foten av en gran, ingen tall inom synhåll.
Senast i dag har jag plockat och ätit denna kremla. Men jag vidhåller, den är tagen i ren granskog, det är där jag alltid hittar den. Den kommer alltid sent på hösten, nu är det fullt med små exemplar som kommer upp efterhand. Vad kan det annars vara, om inte gaffelkremla. Men som Irene A säger så är det lite grönt inblandat i färgen.
Den var god att blanda med taggsvamp som det finns gott om nu här i Halmstadtrakten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.