0 812 visningar

6 svar

kinesisk svamp

tove

15 feb 2006 kl. 14:25

jag har köpt en svamp i thailand en kinesisk torkad svamp. den var tuvad beig undersida brunsvart ovansida, ser ut som tunt hårt läder ingen speciell lukt, har någon nån ide omk vad jag köpt? den är ganska stor

0

Susann

15 feb 2006 kl. 16:10

Kan den vara magisk? ;-))
Prova inte att röka den.

0

Bo E

15 feb 2006 kl. 16:31

Nej, lägg den i blöt istället och använd den i nån wok.

Jag tror du menar nån art av det vi vanligen kallar black fungus.
Den växer på träd och i Skåne finns en släkting som kallas judasöra.

0

tove

16 feb 2006 kl. 11:30

tack för svar.
dem är stor som en handflata ock i tuvor ingen fot.
som uppblött blir dern svart lite sladdrig men ändå fast, jag vet av black fungi men är inte den mer brunsvart och lite genomskinlig

0

Bo E

16 feb 2006 kl. 14:05

Jag kallar nog alla dylika för “black fungus”, (har sett i alla fall tre sorter i orientalisk livs som stämmer med din beskrivning) men det finns ju experter här på forumet som säkert kan identifiera din art med latinskt namn och allt.
Vänta in fler svar!

0

Joachim Krumlinde

16 feb 2006 kl. 16:33

Det bästa du kan göra, om du inte kan ladda upp en bild, är att leta på google, alltså http://images.google.se och skriva in i sökfältet t, ex. “black fungus” eller “Auricularia polytricha” eller “Auricularia auricula”. Du får då en uppsjö av bilder och kan avgöra om du tycker de liknar det du har köpt.

0

Tony S

16 feb 2006 kl. 18:57

Jag har egentligen dålig koll på asiatisk handelssvamp, men helt nyligen köpte jag en påse torkad “Black Funga”. För en gångs skull var den ordentligt märkt med “Auricularia auricula judae”, så det var ingen tvekan om vad det var. Som torkade var de ganska små(max som en 5-krona), så jag tror det är en annan art du har köpt tove. Har svårt att tro att Judasöra i torkat tillstånd kan vara stora som en handflata.
Nåväl de var goda i soppa i alla fall.
(Notering till mig själv: Blötlägg svampen vid sidan om nästa gång och inte direkt i soppan, så slipper du kanske knastrande grus mellan tänderna.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone