0 510 visningar

22 svar

Visst är det trattis?

fyffes växjö

3 okt 2008 kl. 22:47

Har aldrig plockat trattkantareller tidigare så jag tänkte fråga om ngn kan bekräfta att det är trattisar (och inte gullnavling..murlkling eller ngt annat)...

På andra bilden la jag en illbatting som väl är den där toppiga spindlingen man kan förväxla de med…hur osannolikt det än verkar..)

0

svampstaff

3 okt 2008 kl. 22:50

yes. helt vanliga trattisar!men vänta på klartecken från blåstjärnorna för säkerhets skull:)

0

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 23:16

Jag kan inte garantera att varenda svamp är trattisar, men visst ser det ut som trattkantareller de flesta.

Det är inte toppig giftspindling på din andra bild, men väl någon annan spindling.

0

fyffes växjö

3 okt 2008 kl. 23:19

ok, tack så mycket för hjälpen!!

0

Madde Småland

3 okt 2008 kl. 23:25

Kolla på Bomans tråd “trattis skola”. Där finns många bra kort på trattkantareller. Finns oxå längre ner i den tråden kort på gullnavling och trattis tillsammans så du ser skillnad på de 2. Du ser även på korten där hur åsar ser ut.
Var nogrann när du rensar och se till att kolla på undersidan på varje svamp för att vara säker.

0

Anita

4 okt 2008 kl. 01:05

Enkel skola som min mamma lärde mig när jag va jätteliten
Hon frågade om den va brun med lysande “stjälk” och om små små fåglar skulle kunna bada i den dvs skålad som en tratt nedåt…

Jag kör samma stuk med mina barn nu och det dom kommer hem med e just trattisar :)

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 01:08

brun med lysande stjälk kan vara röd/gul trumpet oxå bara för att försvåra det ännu mera:)

0

Anita

4 okt 2008 kl. 01:13

Njaaa.. men nu e ju dom inte riktigt lika vanliga där vi plockar plus att de har ju ett litet hum om hur den ser ut efter när jag plockat :)

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 01:14

nä dom är ganska ovanliga.har bara hittat två ggr i år..ovanifrån är dom mkt lika trattisarna, men inte underifrån då dom saknar åsarna…

0

Anita

4 okt 2008 kl. 01:20

yup.. men det vet barnen hur en kantarell ser ut underifrån och vet man bara det så kan man lära barnen efter ramsan :)
Jag ska ta med dom ut på en tur imorgon har jag tänkt men utan hund.
Imorgon ska vi nämligen jaga fultryffel :)
dvs fårticka som man kan använda som tryffelersättning till olika fisk och skaldjursrätter.
Har hittat ett par hittils men tyvär väldigt angripna :(

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 01:22

oh herregud!! har aldrig sett så mkt fårtickor som idag??men plockar dom inte.säkert 100L…går inte att bära hem allt man ser tyvärr..

0

Anita

4 okt 2008 kl. 01:25

synd.. dom e nämligen väldigt eftertraktade som tryffelersättning och i min skog är det dåligt om dom :(

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 01:26

Hm? får väl testa nån då får vi se?

0

BirgittaD

4 okt 2008 kl. 08:51

Jag kokade in fårtickor med samma recept som till kräftkantareller- taggsvampar. Det blev supergott.

0

buffy

4 okt 2008 kl. 10:04

Toppig giftspindling är mkt kraftigare och rödbrunare än de som du har på din bild, och mkt mindre lik trattkantarell.

0

Boman

4 okt 2008 kl. 10:26

Det finns en tråd som heter “Förväxla” av Boman. Där finns bilder på en liten brun rackare som växer ihop med trattisar. Inte dödlig tydligen, men inte en sak att ta heller. Har inte fått något namn på den svampen.

0

buffy

4 okt 2008 kl. 15:56

Här är 2 bilder jag tog idag, på 2 st trattkantareller tillsammans m vad jag tror är en toppig giftspindling. Om ngn inte håller med om min bestämning vill jag gärna veta det!

0

Maric / Arlanda

4 okt 2008 kl. 15:59

Jag ser i och för sig 3 stycken trattisar.

0

buffy

4 okt 2008 kl. 16:10

Ja minsann, 3 trattisar är där ju! Tack!

0

Maric / Arlanda

4 okt 2008 kl. 16:15

Ingen fara, det var så lite så..
:-)

0

Irene A

4 okt 2008 kl. 19:17

Och ja, den i mitten kan mycket väl vara toppig giftspindling.

0

buffy

4 okt 2008 kl. 20:15

Mina bilder blev inte helt bra i färgen och kontrasten är för hög pga blixten, svampguidens bilder på t giftspindling är förstås mkt bättre, men jag tänkte att det skulle vara lite pedagogiskt med en bild med både trattisar o t giftsp =)
De är ju inte särskilt förväxlingsbara om man har lite förkunskaper och tillgång till bägge arterna, men de växer på samma ställen och uppenbarligen vid samma tid också.

0

Stefan HBG

5 okt 2008 kl. 17:12

Här är en liten “illbatting” och den stod nästan mitt inne bland trattisarna. Har man en dålig dag eller är för ivrig så......Inte för att den är lik men iallafall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone