Har aldrig plockat trattkantareller tidigare så jag tänkte fråga om ngn kan bekräfta att det är trattisar (och inte gullnavling..murlkling eller ngt annat)...
På andra bilden la jag en illbatting som väl är den där toppiga spindlingen man kan förväxla de med…hur osannolikt det än verkar..)
Kolla på Bomans tråd “trattis skola”. Där finns många bra kort på trattkantareller. Finns oxå längre ner i den tråden kort på gullnavling och trattis tillsammans så du ser skillnad på de 2. Du ser även på korten där hur åsar ser ut.
Var nogrann när du rensar och se till att kolla på undersidan på varje svamp för att vara säker.
yup.. men det vet barnen hur en kantarell ser ut underifrån och vet man bara det så kan man lära barnen efter ramsan :)
Jag ska ta med dom ut på en tur imorgon har jag tänkt men utan hund.
Imorgon ska vi nämligen jaga fultryffel :)
dvs fårticka som man kan använda som tryffelersättning till olika fisk och skaldjursrätter.
Har hittat ett par hittils men tyvär väldigt angripna :(
Mina bilder blev inte helt bra i färgen och kontrasten är för hög pga blixten, svampguidens bilder på t giftspindling är förstås mkt bättre, men jag tänkte att det skulle vara lite pedagogiskt med en bild med både trattisar o t giftsp =)
De är ju inte särskilt förväxlingsbara om man har lite förkunskaper och tillgång till bägge arterna, men de växer på samma ställen och uppenbarligen vid samma tid också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.