Den här gullnavlingen, jag kan inte hitta den i ngn av de svampböcker jag har. Vad vet man om den, egentligen? Är det en gammal art som alltid har funnits, och folk har i princip plockat allt trattkantarellaktigt och fått med den i herrans många år, eller? Rent “mykologiskt”, har den varit känd länge? Vad vet man om den? Är den allmänt förekommande??
hehe…ja, det kanske är så att folk plockat trattnavlingar i evigheters evigheter…men, faktum kvarstår…det är olika arter med kanske olika egenskaper. Jag är helt enkelt nyfiken på vad som är känt om navlingen (bryr mig inte nämvärt om jag käkar några i tron om att det är trattisar, men vill veta)
Du behöver inte vara orolig över just gullnavling. Den är inte giftig. Om ngn sådan slinker med är det lugnt. Skulle det nu finnas ngn bland dina svampar så ser du skillnaden direkt på undersidan.
Vet inte mkt om den själv, bara att den inte klassas som matsvamp.
Jo, det är såklart intressant.. Fick bara uppfattningen att du var orolig, eftersom du plockat trattar för första gången.. Jag har aldrig plockat en enda navling vad jag vet, och jag tycker den ser väldigt annorlunda ut underifrån än trattar på bild. Men trattar varierar väldigt mycket i form och färg, så det är inte så konstigt om man tvivlar..
nä, alltså...jag är inte orolig det minsta. Men det hade varit kul att veta mer om den. Hade aldrig hört talas om otyget innan trattdiskussionerna drog igång här. Den är ju en svamp som alla andra svampar, med en egen historia så att säga…. som skulle vara intressant att känna till.
Jag vill lära mig lite nya arter, har egentligen aldrig plockat svamp förräns i år. Jag tar gärna svamp som är “enkel”, bara den smakar gott.
Så i år har jag plockat alla möjliga soppar (egentligen bara stensoppar, brunsopp och sandsopp jag sparar), rimskivling (väldigt god, och finns i massor), granblodriska och tallblodriska (hittade 1:a tallisen idag), blomkålssvamp (2st i år) och nu då trattkantareller (som jag inte smakat än)..ja, och så kantareller har det ju blivit en del… Hittade ett gäng med taggsvamp idag ocskå, tog inte de, blev lite fundersam då de hade liksom spindlingarna ett nät mellan fot och hatt med ändå var klart utrustade med taggar på undersidan, inga skivor…ja…det var kanske riktigt spindelnät vad vet väl jag…de står kvar i alla fall
Ja jag känner igen mig.. Försöker också lära mig nya sorter varje år. I år har jag hittat sotvaxing. Var du och kollade där jag tipsade dig om den? Körde samma väg nu i veckan igen men kunde inte se några. Hade inte tid att springa runt och kolla i skogen. Har hittat ställen här hemma som jag tänkte kolla i morgon igen. Jag kanske ska in till växjö i morgon kväll så om jag hittar sotvaxing i morgon kanske du vill ha några?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.