0 601 visningar

18 svar

gullnavling?

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:00

Den här gullnavlingen, jag kan inte hitta den i ngn av de svampböcker jag har. Vad vet man om den, egentligen? Är det en gammal art som alltid har funnits, och folk har i princip plockat allt trattkantarellaktigt och fått med den i herrans många år, eller? Rent “mykologiskt”, har den varit känd länge? Vad vet man om den? Är den allmänt förekommande??

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 00:04

Sluta noja nu! :) Du har sannolikt inte en enda gullnavling, och har du det det så dör du inte. Tänk så mycket folk som plockar trattisar…

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:06

Har aldrig hittat gulnavlingar i mina trakter? Men i mina obygder kryllar det av inavlingar..

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:09

hehe…ja, det kanske är så att folk plockat trattnavlingar i evigheters evigheter…men, faktum kvarstår…det är olika arter med kanske olika egenskaper. Jag är helt enkelt nyfiken på vad som är känt om navlingen (bryr mig inte nämvärt om jag käkar några i tron om att det är trattisar, men vill veta)

0

Madde Småland

4 okt 2008 kl. 00:12

Du behöver inte vara orolig över just gullnavling. Den är inte giftig. Om ngn sådan slinker med är det lugnt. Skulle det nu finnas ngn bland dina svampar så ser du skillnaden direkt på undersidan.
Vet inte mkt om den själv, bara att den inte klassas som matsvamp.

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 00:13

Jo, det är såklart intressant.. Fick bara uppfattningen att du var orolig, eftersom du plockat trattar för första gången.. Jag har aldrig plockat en enda navling vad jag vet, och jag tycker den ser väldigt annorlunda ut underifrån än trattar på bild. Men trattar varierar väldigt mycket i form och färg, så det är inte så konstigt om man tvivlar..

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:14

Plocka GOD svamp istället, så slipper du navla in dig i tveksamheter:) trattkantareller är klart överskattat anser jag.Alldeles för lätt att hitta oxå..

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:16

nä, alltså...jag är inte orolig det minsta. Men det hade varit kul att veta mer om den. Hade aldrig hört talas om otyget innan trattdiskussionerna drog igång här. Den är ju en svamp som alla andra svampar, med en egen historia så att säga…. som skulle vara intressant att känna till.

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:23

Jag vill lära mig lite nya arter, har egentligen aldrig plockat svamp förräns i år. Jag tar gärna svamp som är “enkel”, bara den smakar gott.

Så i år har jag plockat alla möjliga soppar (egentligen bara stensoppar, brunsopp och sandsopp jag sparar), rimskivling (väldigt god, och finns i massor), granblodriska och tallblodriska (hittade 1:a tallisen idag), blomkålssvamp (2st i år) och nu då trattkantareller (som jag inte smakat än)..ja, och så kantareller har det ju blivit en del… Hittade ett gäng med taggsvamp idag ocskå, tog inte de, blev lite fundersam då de hade liksom spindlingarna ett nät mellan fot och hatt med ändå var klart utrustade med taggar på undersidan, inga skivor…ja…det var kanske riktigt spindelnät vad vet väl jag…de står kvar i alla fall

0

Madde Småland

4 okt 2008 kl. 00:30

Ja jag känner igen mig.. Försöker också lära mig nya sorter varje år. I år har jag hittat sotvaxing. Var du och kollade där jag tipsade dig om den? Körde samma väg nu i veckan igen men kunde inte se några. Hade inte tid att springa runt och kolla i skogen. Har hittat ställen här hemma som jag tänkte kolla i morgon igen. Jag kanske ska in till växjö i morgon kväll så om jag hittar sotvaxing i morgon kanske du vill ha några?

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 00:37

Vad kul att du hittade tallblodriska. Den verkar ju vara god på riktigt, och inte något som bara duger som djurfoder under krigstid efter 10 avkokningar.. ;)
Kan du inte slänga upp en bild?

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 00:39

hittade några tallriskor oxå.Men dom utsöndrar ju nån blågrön smörja nu??? aldrig jag skulle äta nåt sånt..

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 00:43

Foto från svampstaff då? Jag spanade efter den idag, men jag hittade bara blöta mandelriskor som jag ratade.

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:45

hittade 3 st, bara den här lille var fri från odjur.. bilden är tyvärr inget vidare

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:48

äsch..inte vara känslig, och blågrön sörja vet jag inget om, mina blöder morotsfärgat…

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 00:50

absolut, nyfiken på de. Har bara hittat rimskivlingar och ngn annan ehh spindling och olika kremlor på den mossiga tallskog jag letar efter de på. Vi kan höras imorgon.

0

Madde Småland

4 okt 2008 kl. 01:03

Ja de kan vi göra. Ha det bra så länge och godnatt allihop. Nu ger jag upp för natten. Det är en dag i morgon med. ;)

0

svampstaff

4 okt 2008 kl. 01:10

Natti! fast jag går inte av jobbet förrens 06.00 :) men de e ju ok att få betalt medans man sitter framför svampguiden

0

Madde Småland

4 okt 2008 kl. 01:28

Fyffes: Kom på att det kanske är bäst att du mailar mig ett telnr jag kan nå dig på. min mail är: madde@mail.com

svampstaff: det är härligt att jobba natt om man orkar med det.Kul förresten att se att du e tillbaka. ;)

Nu dags för sängen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone