0 261 visningar

6 svar

Efter snö kommer svamp?

Gunilla Haglöf

20 okt 2002 kl. 19:47

Här i Gbg:strakten har det varit snökaos och -6 grader. I morgon måndag skall det bli +grader då kommer snön förvandlas till vatten som rinner ner i jorden där de små svamparna slumrar. Lite normalt oktoberväder bara så kanske senhöstsvamparna går att rädda. Det skulle väl vara toppen?

0

Eva

21 okt 2002 kl. 13:46

Hej Gunilla. Jag är en inbiten optimist i vanliga fall. Men nu tror jag det tyvärr är kört.Men håller med dig om att det skulle vara toppen med någon sådan där riktig Brittsommardag ute i skogen. Men det har nog varit/är för kallt…..Visserligen…för två år sedan plockade jag gula kantareller den 24 november. Dom var lite blöta men ändå. Ha det så bra i väntan på nästa svampsäsong.

0

Lars Ole Bolstad, Kongsvinger Norge

25 okt 2002 kl. 13:39

Hei! Nå er det nok for sent med traktkantarellene, men jeg har funnet det vi kaller frostvokssopp i snøslapset. Den er god, selv om den kan bli litt slimete når vi steker den. Vi må nok på supermarkedet og kjøpe champinjonger denne sesongen…

0

Gunilla Haglöf

27 okt 2002 kl. 20:19

Hej igen! Som sagt var ja e´optimist och hade naturligtvis med mig den STORA svampkorgen ut i torsdags den 24. Jag hittade några trattkantareller, rökslöjskivlingar och öronmusslingar + en del smått. Lars-Ole! Frostvokssopp är det möjligen den jag kallar frostvaxskivling?

0

Eva Åström

30 okt 2002 kl. 12:27

Hej alla!
Nu är det tur att man har kvar massvis (minst en halv kubikmeter) vältorkad svamp från de senaste 3 åren! Borde vara värd sin vikt i guld. Har precis tagit fram frysta, råa gula kantareller ur frysen för att göra en god soppa till ikväll.
Det har inte känts som någon riktig höst i år på grund av svampbristen. Alla tidigare höstar (de senaste tre i alla fall) har jag kommit hem med svamp från varje hundpromenad - det är verkligen som om något fattas. Snyft. Har någon varit med om ett liknande år? Jag undrar hur året efter ett sådant svampbrist-år kan bli? Påverka det svamptillgången på något sätt? Kan de helt försvinna på vissa platser, eller?

0

Eva G

30 okt 2002 kl. 15:17

Hej Eva. Jag håller verkligen med dig i allt det du säger. Jag brukar/brukade också komma hem med svamp efter varje hundpromenad. Men du jag undrar över en sak. När du skriver råa kantareller hur menar du då? Är de inte förvällda?  Jag har alltid trott att man måste förvälla men ingen blir gladare än jag om det funkar att bara frysa in dom. :-)Ha det så bra

0

MASKFRITT 2003

1 nov 2002 kl. 00:43

Det kan fortfarande komma svampar. Det finns ingen risk att bra svampställen försvinner för gott, tvärtom tror jag att riktigt gamla ställen kommer tillbaka istället. Dessutom bör det bli mindre larver i svampen under nästa säsong.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone