0 375 visningar

6 svar

Osäkra svampfynd

Joachim Krumlinde

16 feb 2006 kl. 16:44

Jag har några bilder här som jag är osäker på vad de är.

Bild 1. Liknar stolt fjällskivling (fjällig fot) men mindre (kortare fot). Rodnar vid fotbasen. Macrolepiota permixta ?

Bild 2. En broskskivling (vilken?)

Bild 3. Ser ut som vanlig sammetssopp men det tydliga ådernätet på foten stör mig lite.

Bild 4. Vad är detta? Växte i ogödslad betesmark tillsammans med vaxingar (Hygrocybe) och rödskivlingar (Entoloma) på senhösten. Lyckades inte få några sporer från den.

0

Tony S

16 feb 2006 kl. 18:38

1. Macrolepiota permixta ska nog vara betydligt mörkare vad jag har förstått, både på hattmitt och fot.
Men vad tror du om Macrolepiota konradii (stjärnfjällskivling)?

2. Det ser mest ut som hjulbrosking för mig. Men visst är det skumt att collarium tycks saknas.

3. Tippar på vanlig sammetssopp, de kan ha lite varierande linjer på foten.

4. Galerina? mer vågar jag inte…

0

Bo E

16 feb 2006 kl. 20:14

Hej, är inte 1 en vanlig rodnande fjällskivling som åldrats och är lite torr. De brukar växa i barrmattan under granar, ofta där det varit gamla sophögar o dyl.???

2 liknar en liten svamp som jag hittade i en gräsmatta en gång och som hade en väldigt intensiv doft som påminde om hästgödsel eller dyl.

3 den skulle jag nog bara kalla sammetssopp men den har kanske förväxlingsarter??

4 ser ut som en brunsporig art som jag några gånger för ungefär två år sen obsewrverat i strandkanten på gammal murken bladvassmatta och i högar av multen bladvass. Den kan synas ända tills isen lägger sig.
Påminner vid första anblicken lite om vinterskivling men luktar tydligt av multnande vass.
Har vinterskivlingen någoin sådan släkting?

Kanske blev du inte så mycket klokare på detta svar, men jag får dessa minnen när jag ser dina bilder!

m v h

0

Irene A

16 feb 2006 kl. 22:49

1. Min gissning är en art som gått under många olika namn:
Macrolepiota nympharum/puellaris m.m. Det senaste gällande namnet är i så fall Leucoagaricus nympharum, parasollskivling. Det rodnande fältet vid fotbasen ska vara typiskt för den arten, i övrigt är foten vanligtvis fint brunfjällig.

2. Håller med om Marasmius rotula, hjulbrosking. Collariet är lite otydligt, men skivorna ser i alla fall ut att gå ihop med varann i ett gemensamt fäste innan de når foten.

3. Håller även med om Boletus subtomentosus, sammetssopp. Den är mycket variabel.

4. Tja, någon hätting i släktet Galerina är nog inget dumt förslag..

0

Joachim Krumlinde

17 feb 2006 kl. 10:40

Jag tackar för alla svar jag fått på dessa fyra. Mina egna kommentarer är,

1. Den infällda bilden antyder en del vissna eklöv och boklöv. Svampen fanns i ädellövskog, så därmed bör man kunna utesluta Leucoagaricus (Macrolepiota) nympharum (puellaris). Jag har försökt nyckla fram den ur artikeln i Svampe nr 50, 2004 (som finns på nätet : plantbio.berkeley.edu/~bruns/ftp/Lange2004.pdf ). Jag ansåg mig bestämma den till Macrolepiota fuliginosa eller permixta. Macrolepiota konradii finns inte med här. Problemet med M, konradii tycks vara att den beskrivits dels som underart till puckelfjällskivling (M, mastoidea), dels som varietet av (eller identisk med) M. fuliginosa. - Till dem som tycker att detta är hårklyveri utan praktiskt betydelse, kan man säga att det inte är självklart att alla dessa arter är ätliga. Det finns exempel på lättare förgiftning av arter som liknar stolt eller rodnande fjällskivling.

2. Det är säkert hjulbrosking. Det störde mig att inte “hjulet” syntes, men ni har övertygat mig om att det inte har någon betydelse.

3. Samma med sammetssoppen, ådernätet på foten betyder heller ingenting.

4. Den lilla bruna svampen växte som sagt i betesmark ihop med vaxingar och rödskivlingar. Visst ser den ut som en Galerina, men de Galerina jag hittar i böckerna växer antingen på ved eller i mossa. Möjligen skulle det passa in med Galerina laevis eller graminea. Nåja, det är bara spekulation.

Tack till alla som tittat på bilderna.

0

Hans v E

17 feb 2006 kl. 13:22

På exkursioner med svampklubbar i Stockholms parker har vi ofta funnit liknande broskskivlingar i gräs som aldrig kunnat identifieras. Din brosking liknar ju väldigt hjulbrosking förutom att den har ett dåligt utvecklat collarium. Men har du tänkt på Marasmiellus vaillantii - ängsbrosking?

0

Irene A

17 feb 2006 kl. 17:22

Tack Joachim för länken till den fina artikeln om fjällskivlingarna!

Ditt exempel med de olika tolkningarna av en art, visar också att man kommer till olika resultat beroende på vilken litteratur man använder..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone