0 634 visningar

5 svar

korall-aktig taggsvamp?

Ellen Edvall

4 okt 2008 kl. 16:39

Hej! Jag hittade en otroligt konstig taggsvamp i skogen under en gran. Hatten är korall-lik.  Det är inte en raggluden taggsvamp, den är inte det minsta hårig eller luden. Är det någon som sett något liknande?

0

Lisa G

4 okt 2008 kl. 17:48

skrovlig taggsvamp, sarcodon scabrosus, vet inte säkert! men kolla på den.
Om det är den så är är den vu märkt och finns med i ett åtgärdsprogram för hotade och skyddsvärda arter.
Vill gärna höra av stjärnorna om det är den

0

Irene A

4 okt 2008 kl. 19:25

Det är en av korktaggsvamparna, en Hydnellum. Exakt vilken av dem vågar jag inte säga, kanske zontaggsvamp?

http://www2.nrm.se/kbo/krypt/hydnellum/welcome.html.se

0

Peter Carlsson

4 okt 2008 kl. 20:24

Här kommer en bild på koralltaggsvamp

0

ellen edvall

5 okt 2008 kl. 17:48

Ja just det, det där med “korall” var bara ett sätt att försöka beskriva strukturen på hatten, det är ju ingen koralltaggsvamp. Hoppas den inde är fridlyst då, eftersom jag plockade en…

0

ellen edvall

5 okt 2008 kl. 19:34

Japp, en zontaggsvamp är det utan tvekan, om den kan tänka sig att växa på marken…det ser lite ut som den växer på ett träd på bilden. kul, tack för svaret!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone