0 430 visningar

7 svar

sladdriga svarta trumpeter

Nina A

4 okt 2008 kl. 18:25

på min promenad idag snubblade jag över ett gäng svarta trumpeter, dock verkade dom farit lite illa då det regnat kraftigt på två dagar,och nätterna varit rätt kalla

frågan är om jag törs äta dom ändå?????
vissa var en smula sega och rejält blöta, doftade gott och friskt och “som dom ska”

äta eller inte äta?

0

Enelie, Linköping

4 okt 2008 kl. 19:32

Jag skulle välja att inte äta dem om de är sladdriga.
Det kanske inte är något fel på dem men svamp ska vara “spänstig”, inte för gammal och fulla med vatten om jag ska använda dem.
Det är bättre att försöka leta upp några andra svampar.

0

Boman

4 okt 2008 kl. 19:51

Ja, gammal svamp kan man bli dålig av. Äggviteämnena förstörs, eller förändras med tiden. Bara fina, fasta svampar i min korg. Lite torra är en sak, men är de sladdriga får de stanna i skogen.

0

Nina A

5 okt 2008 kl. 00:13

konstigaste var att de inte var helsladdriga,utan bara en liten del av foten,resten var spänstigt och fint
jag gjorde en kompromiss och skar bort det sladdriga, och så äter jag det för mig själv :)

svarta trumpetsvampar är för mig än så länge väldigt sällsynta och det vore synd att kassera så många :(

0

Nina H, Sthlm norr

5 okt 2008 kl. 03:05

Men grattis, vad kul att du hittat svarta trumpeter! Klart du kan äta det som inte är sladdrigt. Svampen har bara inte hunnit absorbera allt regn som kom så plötsligt.

0

Nina A

5 okt 2008 kl. 09:34

jaa..jag hade nästan gett upp :)
roliga var att jag tänkte “men åh,jag kommer _aldrig_ hitta ett eget svart trumpetställe, så låg dom framför min fot…

var väl skogstomtarna som tyckte synd om mig;)
har du hittat mer rödgul btw?

0

Värmdöbo

5 okt 2008 kl. 10:47

Jag var ute igår och tänkte precis samma sak som du Nina A, så hukade jag mig av en tillfällighet för att klia på ett myggbett och då hittade jag trumpeter på ett för mig helt nytt ställe:-) Det är verkligen kul och man undrar om inte tomtarna där ute hjälper till lite..

0

Nina H, Sthlm norr

5 okt 2008 kl. 12:10

Nej, inga mer rödgula - annat än att jag fått bekräftat att det verkligen växer i min lillskog. EN endaste liten med hatten kvar, annars är rådjuren där och knipsar så fort de kommer upp. Vad korkade de är som inte fattar att det blir mer mat om de väntar lite!!! (^__^)
Funderar hur jag skall kunna “staketa in” dem till nästa år. De borde väl få en chans i alla fall?
Och igår ramlade jag på svarta på ett för mig helt oväntat och nytt ställe…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone