0 913 visningar

8 svar

vilken spindling?

Pita

4 okt 2008 kl. 19:11

Är det en rödskivig kanelspindling eller har jag hittat en grönköttig spindling, eller är det nå´t annat?

0

Mattias Andersson

4 okt 2008 kl. 21:30

Ja, det skulle kunna vara grönköttig spindling. Jag börjar tycka att namnet är illa valt, för alla börjar snitta sina kanelspindlingar. Problemet är att flera arter kan tendera att ha grönaktigt kött. Den riktiga grönköttiga spindlingen har annars andra tydliga karaktärer som en tydligt orangelysande kant kontrasterande mot en ganska mörkt brun hatt. Även fotens utsida är karakteristisk. Detta framgår inte optimalt på dina bilder.

0

2 bilder till

Pita

5 okt 2008 kl. 14:08

Tack Mattias. Här kommer 2 bilder till, om det kan vara till någon hjälp.

0

Irene A

5 okt 2008 kl. 15:30

Jag tycker att den ser väldigt lila ut i köttet, och så mycket blåstick kan det väl ändå inte vara?
Jag känner bara till en art med liknande färgkombination: purpurbrun spindling, Cortinarius anthracinus, men den liknar inte riktigt den heller. Det har beskrivits åtminstone ett halvdussin arter till i den gruppen (t.ex.  Cortinarius iris, erythroionipus, procalans), men det går inte att hitta någon detaljerad info om någon av dem på webben.

Eftersom den ser ut att kunna växa med ädelgran (barren som syns på bilderna kommer väl från en sådan?), kan det vara något riktigt spännande. Den borde torkas och skickas till någon som sysslar med släktet Cortinarius.

0

Grönköttig spindling!

Elisabeth J

5 okt 2008 kl. 16:50

Hej!
Jag tycker att Pitas spindling ser ut som en grönköttig.
Intressant att den här diskussionen tas upp igen!
Jag har hållit på och färgat i 25 år så därför känner jag igen de flesta av de spindelskivlingarna, jag tycker som dig Mattias att namnet är dåligt valt,för det finns fler som blir gröna framförallt i foten,den grönköttiga som är namnbestämd till det tycker jag blir mest grön i hattköttet.
Därför funderade jag Irene på den som du hade hittat jag tyckte att din var så spenstlig men den var väldigt grön i foten http://svampguiden.com/forum/visa/114004

Om Ryman har artbestämt rätt i sin bok så tycker jag att den är lätt att känna igen för den är mycket kraftigare och stabilare än de oranga spindelskivlingarna.
Den går även i “svartton” på hatten och foten är kraftig och orangegrön.
Efter att jag läste ditt första inlägg liten spindling ovan Irene så tänkte jag att jag skulle fota en bra bild på några,men tyvärr så blev inte bilderna så bra,jag ska ha några mer i datorn någonstans.

Här hittar jag den ganska ofta,och den växer på rikare mark i granskog på kalk,och den är som sagt lätt att känna igen för den är så kraftig som ung,nästan som stor blodspindelskivling som oftast växer med tall,de har dock inte samma växtplatser!

Grönköttig spindelskivling

0

pita

5 okt 2008 kl. 19:38

Tyvärr Irene, svampen existerar inte längre och den växer inte tillsammans med ädelgran.

0

Grönköttig spindling!

Irene A

5 okt 2008 kl. 19:55

Jösses, Elisabeth, där har du ju också exemplar som är lila i köttet! Då köper jag att de kan vara det, för jag tvivlar inte på att dina är den grönköttiga. Skivfärgen ser helt rätt ut, lysande tegelröda.
Jag har sett den alldeles för sällan, det är uppenbart. Kanske är den betydligt vanligare i västsverige?

0

Ädelgran?

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 20:04

Har det någon betydelse vilken Ädelgran den i så fall växer med? Det finns ca: 50 arter ädelgranar.

0

Irene!

Elisabeth jansson

5 okt 2008 kl. 21:10

Hej!
Jag kan inte se det lila i min svamp men mörk blir den i foten efter att den blir gammal!
Din spindling var det verkligen en grönköttig för den såg så klen ut?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone