0 805 visningar

8 svar

Är detta Lökbrosking?

Sussie

4 okt 2008 kl. 19:48

Var ute i dag i bokskogen och hittade dessa små söta svampar. Tror det är Lökbrosking/Stor Lökbrosking, men är inte riktigt säker. Foten är lång och mörkt brun. Hattarna är ljusa och mäter ca 1-3.5 cm i diameter. Skivorna är lika ljusa som ovansidan på hatten. När man bryter hatten itu så luktar de lök. Ville även fråga vad man gör med den (om det är Lökbrosking)? Torkar den, eller? Är tacksam för svar.
M.v.h.//

0

klas jaederfeldt

4 okt 2008 kl. 20:04

ja det är stor lökbroskskivling, torka hattarna och mal ner dem i t.ex köttbullssmet

0

Robban O-hamn nu i Skåne

4 okt 2008 kl. 20:24

Det var i allafall sådana jag plockade med JAS i dag.

0

BirgittaD

4 okt 2008 kl. 22:53

Jag tycker det är lustigt, där de finns så kan man faktiskt lukta sig till dom i skogen.

0

Sofia, Skåne

4 okt 2008 kl. 22:57

Jag tänkte fråga om lökbrosking skulle kunna användas i maten istället för vitlök, när man inte tål vitlök pga magsår. Vet någon det?

0

BirgittaD

4 okt 2008 kl. 23:16

Nej, men mycket intressant fråga. Finns ju funderingar om skaldjur kontra, sillkremlor, mandelriska tex. En del påstår det går bra andra att det är lukten som avgör. Om jag går svampkunskap 3 skall jag kanske kolla upp med expetis.Det vore ett intressant projektarbete.

0

Helena i Sthlm

4 okt 2008 kl. 23:21

Stor lökbrosking? Finns det Mindre lökbrosking också, eller är det bara Stor lökbrosking-barn?

Såg många idag ute på Gålö, men de var yttepyttiga, hattar på mellan 0,5 och 1,5 cm.

0

Sofia, Skåne

4 okt 2008 kl. 23:41

Det är ett stort problem när alla inte tål vitlök, för vitlök är ju så gott. Och det ingår i så många recept.

0

Helena i Lund

5 okt 2008 kl. 07:24

Hej Sussie! Jag har också plockat lökbrosking för första gången i höst, och torkat alltihop. Jag har gjort rödvinssky, och i den slängde jag 4-5 torkade lökisar, som jag bankade över med knivryggen först. Sen fick dom puttra med i skyn, det blev himla gott! Jag ska testa Klas recept också... på tisdag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone