Var ute i dag i bokskogen och hittade dessa små söta svampar. Tror det är Lökbrosking/Stor Lökbrosking, men är inte riktigt säker. Foten är lång och mörkt brun. Hattarna är ljusa och mäter ca 1-3.5 cm i diameter. Skivorna är lika ljusa som ovansidan på hatten. När man bryter hatten itu så luktar de lök. Ville även fråga vad man gör med den (om det är Lökbrosking)? Torkar den, eller? Är tacksam för svar.
M.v.h.//
Nej, men mycket intressant fråga. Finns ju funderingar om skaldjur kontra, sillkremlor, mandelriska tex. En del påstår det går bra andra att det är lukten som avgör. Om jag går svampkunskap 3 skall jag kanske kolla upp med expetis.Det vore ett intressant projektarbete.
Hej Sussie! Jag har också plockat lökbrosking för första gången i höst, och torkat alltihop. Jag har gjort rödvinssky, och i den slängde jag 4-5 torkade lökisar, som jag bankade över med knivryggen först. Sen fick dom puttra med i skyn, det blev himla gott! Jag ska testa Klas recept också... på tisdag!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.