0 402 visningar

47 svar

Robban & JAS på åsen

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:12

Tja inte blev det mycket svamp i korgarna men det var en mycket trevlig utflykt, underbart i skogen, fin väder trevligt sällskap, fantastisk utsikt och så klart lite svampbilder blev det. Jag tänkte mig inte för, tog ingen bild från Kopparhatten, ni som har varit där vet ju men jag tror att många skulle ha blivigt förvånade över vårt “platta” Skåne om de hade fått se en bild därifrån. Jag lovar det kommer senare, får göra en tur till men Robban kanske har en i sin telefon. Nu kommer det 6 serier, håll till godo:) Serie 1 Plätt var det här.

0

Robban

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:13

Serie 2 Koralltaggsvamp.

0

Robban

Boman

4 okt 2008 kl. 21:14

wow! väntar på resten

0

Robban

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:15

3an: Tegelröd slöjskivling

0

Robban

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:18

Serie 4. En skogbild, några ägg med gammal Fnöskticka och en annan svamp?

0

Robban & JAS på åsen

Totte Gbg

4 okt 2008 kl. 21:19

Härliga bilder:D
Ni har haft trevligt förstår jag i skogen fast man inte kan fånga makrill där ;))

0

Robban

Irene A

4 okt 2008 kl. 21:20

Jas, vilka härliga suggestiva bilder! Vad har du gjort med dem?

0

Robban

Boman

4 okt 2008 kl. 21:20

sitter här o suckar så min gubbe undrar bad jag gör;-)

0

Robban

Boman

4 okt 2008 kl. 21:21

..vad..

0

Robban

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:22

Räknade så klart fel, en macka i skogen 2 wirre hemma massor av telefon snack och så jobba med bilderna så klar man blir lite trött i knoppen. Sista serien på en för mig och Robban okänd, kan ni denna så blir vi glada, Tjohoo på er där ute Trevlig lördagskväll och sitt nu inte här för länge tänk på familjen ::)), jag ser dubbelt gör ni det oxå?

0

vykort

Birgitta F

4 okt 2008 kl. 21:25

Eftersom vi har en kommersiell byggnad bestämde jag mig för att göra vykort av mina svampbilder.
Idag sålde jag mina första = )
Din koralltaggsvamp hade verkligen platsat JAS

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:26

Hej Irene A! Faktiskt inte så mycket fixat lite med skärpan och ljuset bara inget med färgerna så klar men det var härligt ljus i skogen och ja trevligt sällskap och då blir det väl bra:)

0

Allihoppa!

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:30

Jag funderar stark på att öppna en SVAMPBUTIK, där skall man kunna köpa allt(ja nästan) som har med svamp att göra, vad tror ni om det, det finns väl ingen sådan i vårt land eller?

0

kalla den......

Birgitta F

4 okt 2008 kl. 21:33

....mushroom store…...mina vykort åkte till colombia idag = )

0

Okänd

Irene A

4 okt 2008 kl. 21:35

ser ut att vara borstskölding, Pluteus umbrosus. Sällsynt och vacker!

0

Robban

SvenD

4 okt 2008 kl. 21:37

Sista bilden: En sköldskivling, kanske borstsköldskivling (Pluteus umbrosus)

0

Robban

SvenD

4 okt 2008 kl. 21:38

Ursäkta Irene. Du hann visst precis före!

0

Okänd

Stefan HBG

4 okt 2008 kl. 21:38

Vilka höjdarbilder JAS, man blir nästan mållös.
Gillar din ide med butiken, du kan alltid få kränga lite svarta trumpter till mig :)

0

Birgitta F

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:39

Birgitta ! Vad ? Sålde du dem dit eller i så fall, jättekul. Vi kanske skulle snacka lite. “jan@luftkuddeland.se”. Nu skall jag käka lite återkommer efter svampmackorna:))

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 21:45

Stefan HBG, maila mig så kan du få lite. =) Men om det blir en butik så får du leverera i stället ;)

0

Sven D

Irene A

4 okt 2008 kl. 21:54

Inget att be om ursäkt för, bara kul att vi skrev samtidigt och tänkte lika :-)

0

Sven D / Irene A*

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 22:10

Ja nog ser det ut som om ni har rätt, vad kul, då kan Robban och jag lägga ännu en sällsynt till våra samlingar :)))))Men jag hittade inte mycket på det svenska namnet, inget på det nya utan fick söka på det gamla och där fick jag bara en träff? har ni någon bra länk? för er som undrar så hette den tydligen förr Borsthårig sköldskivling.

0

JAS

Birgitta F

4 okt 2008 kl. 22:21

u got mail

0

Okänd

Irene A

4 okt 2008 kl. 22:24

Det lönar sig bättre att söka på det vetenskapliga namnet, Pluteus umbrosus. Här är ett exempel på en bild i samma stil som dina:

http://www.naturephoto-cz.com/pluteus-umbrosus:pluteus-umbrosus-photo-6699.html

0

Robban

BirgittaD

4 okt 2008 kl. 22:31

Vad gör väl det om ni har lite i korgarna. (Frys och burkar är väl redan välfyllda hemma) När ni fick fota och se så underbara svampar. Tack för att ni delar med er. Förstår dagen varit trevlig.

0

Stefan HBG

Stefan HBG

4 okt 2008 kl. 22:38

Tack så hemskt mycket JAS men jag är en envis jäve.. så jag föredrar att leverera, tror jag lyckas till slut…

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 23:13

Jovisst Irene, det gjorde jag oxå och hittade den sidan men blev ändå förvånad att det inte fanns något på svenska, är den så sällsynt så den är rödlistad eller är den bara ointressant eftersom det finns så lite?

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 23:16

Jag var på 2 lokaler idag, på ena inget på andra 0,5 lit. mot rätt mycket i fjol men det var en vecka senare så det kanske kommer.

0

Pluteus umbrosus

Irene A

4 okt 2008 kl. 23:24

Det finns en hel del info om den, men ont om bilder från Sverige (här finns i alla fall några, av någon anledning tagna i Skåne):
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Pluteus?page=2

Den är sällsynt, men inte tillräckligt föt att hamna på rödlistan. Där finns däremot rödsköldingen som du kanske också kan hitta i dina trakter.

0

Robban

Sofia, Skåne

4 okt 2008 kl. 23:24

Underbara bilder, JAS och underbar tråd. Svampguiden när den är som bäst :)

0

Pluteus umbrosus

"JAS" Helsingborg

4 okt 2008 kl. 23:29

Tack för den Irene. Nu skall jag våldta kudden, natti natti. Hoppas att jag inte drömmer svamp i natt igen, det är vi visst många som gör men en så länge har jag inte drömt om några singnaturer på forumet. Phuu, då blir det nog för mycket av det goda ;)

0

Pluteus umbrosus

EG

5 okt 2008 kl. 11:12

Härliga bilder att njuta av i regnet

0

Pluteus umbrosus

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 11:57

Tack för alla positiva reaktioner på denna tråd :) Jag måste säga att vi hade tur eller vad det var, vi hade lör. eller sön som alternativ och vi valde lördagen som utflyktsdag. Ha “vi hade i alla fall tur med vädret” . Här i HBG regnar det inte bara utan det är väl näst intill storm idag. Jo så klar vi fick en del roliga svampar oxå. Vad tror ni om plätten/skålen på första serien, kan det vara små Ögonskålar?

0

Ögonskålar

Irene A

5 okt 2008 kl. 12:08

Nja, kanske, men de ser nästan för korthåriga ut för att vara ögonskål. Det finns väl ca ett dussin liknande arter i släktet Scutellinia att välja på.

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 12:18

Ok, Irene A. Jag fattar! Får väl åka dit en dag framöver och se om det har hänt något med dem.

0

Robban

Robban O-hamn

5 okt 2008 kl. 18:03

Med livet som insats är jag hemma igen, Det var tusan vad det blåste och regnade fram till Växjö.
Makrill finns inte men enligt JAS
Öring i bäckarna. En av dom mest upplevelserika dagen detta året.
Två bilder uppe på Åsen.

0

Robban

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 18:34

Bra Robban att du tog lite bilder från “ovan där” jag vet inte vad jag tänkte på som lämnade kameran i bilden då vi kollade utsikten. Här har det klarnat upp och solens sista strålar lyser på trädtopparna. Skönt att du tog dig igenom stormen.Tack för igår det var trevligt, glöm inte att maila mig:)

0

Robban

Robban O-hamn

5 okt 2008 kl. 18:37

Du har nog redan mail Jas.

0

Robban

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 18:44

Tack!

0

Robban eller Jas

Totte Gbg

5 okt 2008 kl. 18:54

Liten fråga….var är det ni har varit? Åsen…hallandsåsen? Ville kika på en karta liksom….eller hette det söderåsen kanske men hittar inte det på eniro?

0

Robban eller Jas

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 19:00

Bilderna som Robban har laggt in är från Kopparhatten/Skäralid Söderåsen Klippans kommun. övriga svampbilder är från Klöva Hallar oxå Söderåsen.

0

Robban eller Jas

Totte Gbg

5 okt 2008 kl. 19:08

Jaha ok tack! Jag sökte på nätet o hittade ett naturreservat som hette Söderåsen.
Härligt tur ni haft:)

0

Robban eller Jas

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 19:26

o Söderåsens naturreservat är bara ett av många smultronställen och naturreservat på Söderåsen. Och för den som tror att Skåne är platt vill jag bara säga, Nix så är det inte! Om man är intresserad så kan man kolla naturreservat/strövområden Skåne på nätet så hittar man en massa godsaker. Jag har skrivit ut det mesta som går att hitta och satt i pärm som jag sakta men säkert benar av ett efter ett. Förövrigt så för fiskeintresserade kan jag upplysa att Råån är ett av det finaste och fisktätaste Öringsvattnet i Skåne kolla länken http://www.rfvo.se

0

Totte!

Kristina i Lund

5 okt 2008 kl. 20:27

Du får komma hit och hälsa på, så tar vi en dagstur till söderåsen!

0

Kristina i Lund

Totte Gbg

5 okt 2008 kl. 20:31

Ja det kan jag allt tänka mig att göra:) såg även att det fanns massa trevliga bed & breakfast man kunde inhysa sig på om det skulle vara så =D

0

Kristina i Lund

Totte Gbg

Ja det kan jag allt tänka mig att göra:) såg även att det fanns massa trevliga bed & breakfast man kunde inhysa sig på om det skulle vara så =D

0

Kristina i Lund

Totte Gbg

Oj jag ska tydligen dit dubbelt upp ;))))

0

Kristina i Lund

Robban O-hamn

5 okt 2008 kl. 20:40

Ja Totte det är häftigt där.
Får du/ni chansen, kan jag bara
säga att jag kommer dit igen å igen å igen. Det var mer än dubbelt.:)))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone