Tja inte blev det mycket svamp i korgarna men det var en mycket trevlig utflykt, underbart i skogen, fin väder trevligt sällskap, fantastisk utsikt och så klart lite svampbilder blev det. Jag tänkte mig inte för, tog ingen bild från Kopparhatten, ni som har varit där vet ju men jag tror att många skulle ha blivigt förvånade över vårt “platta” Skåne om de hade fått se en bild därifrån. Jag lovar det kommer senare, får göra en tur till men Robban kanske har en i sin telefon. Nu kommer det 6 serier, håll till godo:) Serie 1 Plätt var det här.
Räknade så klart fel, en macka i skogen 2 wirre hemma massor av telefon snack och så jobba med bilderna så klar man blir lite trött i knoppen. Sista serien på en för mig och Robban okänd, kan ni denna så blir vi glada, Tjohoo på er där ute Trevlig lördagskväll och sitt nu inte här för länge tänk på familjen ::)), jag ser dubbelt gör ni det oxå?
Ja nog ser det ut som om ni har rätt, vad kul, då kan Robban och jag lägga ännu en sällsynt till våra samlingar :)))))Men jag hittade inte mycket på det svenska namnet, inget på det nya utan fick söka på det gamla och där fick jag bara en träff? har ni någon bra länk? för er som undrar så hette den tydligen förr Borsthårig sköldskivling.
Det lönar sig bättre att söka på det vetenskapliga namnet, Pluteus umbrosus. Här är ett exempel på en bild i samma stil som dina:
http://www.naturephoto-cz.com/pluteus-umbrosus:pluteus-umbrosus-photo-6699.html
Det finns en hel del info om den, men ont om bilder från Sverige (här finns i alla fall några, av någon anledning tagna i Skåne):
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Pluteus?page=2
Den är sällsynt, men inte tillräckligt föt att hamna på rödlistan. Där finns däremot rödsköldingen som du kanske också kan hitta i dina trakter.
Tack för den Irene. Nu skall jag våldta kudden, natti natti. Hoppas att jag inte drömmer svamp i natt igen, det är vi visst många som gör men en så länge har jag inte drömt om några singnaturer på forumet. Phuu, då blir det nog för mycket av det goda ;)
Tack för alla positiva reaktioner på denna tråd :) Jag måste säga att vi hade tur eller vad det var, vi hade lör. eller sön som alternativ och vi valde lördagen som utflyktsdag. Ha “vi hade i alla fall tur med vädret” . Här i HBG regnar det inte bara utan det är väl näst intill storm idag. Jo så klar vi fick en del roliga svampar oxå. Vad tror ni om plätten/skålen på första serien, kan det vara små Ögonskålar?
Bra Robban att du tog lite bilder från “ovan där” jag vet inte vad jag tänkte på som lämnade kameran i bilden då vi kollade utsikten. Här har det klarnat upp och solens sista strålar lyser på trädtopparna. Skönt att du tog dig igenom stormen.Tack för igår det var trevligt, glöm inte att maila mig:)
o Söderåsens naturreservat är bara ett av många smultronställen och naturreservat på Söderåsen. Och för den som tror att Skåne är platt vill jag bara säga, Nix så är det inte! Om man är intresserad så kan man kolla naturreservat/strövområden Skåne på nätet så hittar man en massa godsaker. Jag har skrivit ut det mesta som går att hitta och satt i pärm som jag sakta men säkert benar av ett efter ett. Förövrigt så för fiskeintresserade kan jag upplysa att Råån är ett av det finaste och fisktätaste Öringsvattnet i Skåne kolla länken http://www.rfvo.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.