än kantareller och trattisar gör ju bara att det blir desto mer svamp över för mig att plocka och njuta av!
Älskar att hitta skogspartier där “kantarellplockare” gått, kommer alltid hem med korgar fyllda av läckerheter som ratats, missats eller varit helt okända för dem.
Det är så kul att lära sig nya sorter och smaka sig fram i svampfloran.
håller med till 100%
faktum är att jag hittar mer svamp på välbesökta ställen än de som ingen är i…
ibland får jag frågan vad jag hittat för svamp,och ond som jag är funderar jag starkt på att säga att allt jag plockar är giftigt och till växtfärgning ..så mina ställen förblir obesökta
skratt! Det är precis vad jag gjort vid ett flertal gånger, sagt att det är svamp till färgning! Jag slutade med det, för sista gången ficka jag till svar: Men det är ju brunsopp och rynkad tofsskivling!? Färgar du med dom?? Mmmm sa jag och dröp av med rodnande kinder… Numera gömmer jag korgen så ingen ser! :)
Kan det vara så att ni som får plocka “resterna” efter oss s.k kantarellplockare egentligen inte har känslan och rätta feelingen att plocka kantareller. Alla har vi som tur är olika smak och intresse för vad som bjuds ut i vår härliga natur. För det så behöver inte andra sorter vara okända för en s.k kantarellplockare heller.
När jag berättar vilka sorter jag plockar får jag ofta till svar “jag törs bara ta kantareller”. Och då säger jag att man ska vara försiktig med svamp som man inte känner men egentligen menar jag att det är bra att vederbörande lämnar de andra godsakerna åt mig, t ex.
Hi, hi,:) som vi igår då, högst 100m från vägen!! Förövrigt så brukar jag göra ett Kantarellplock och sedan brukar jag ha så det räcker, det är nog den svamp som jag äter minst av. Sedan tar jag såklart den svamp jag stöter på i letandet efter den jag är på jakt efter. Jag älskar oxå att beundra fångsten, titta på burkarna med konserverat och torkat men jag kommer ihåg att äta oxå, har just ätit egen fångad torsk och svart trumpet:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.