0 446 visningar

9 svar

Att vissa inte plockar andra svampar

Helena i Sthlm

5 okt 2008 kl. 00:00

än kantareller och trattisar gör ju bara att det blir desto mer svamp över för mig att plocka och njuta av!
Älskar att hitta skogspartier där “kantarellplockare” gått, kommer alltid hem med korgar fyllda av läckerheter som ratats, missats eller varit helt okända för dem.
Det är så kul att lära sig nya sorter och smaka sig fram i svampfloran.

0

Nina A

5 okt 2008 kl. 00:17

håller med till 100%
faktum är att jag hittar mer svamp på välbesökta ställen än de som ingen är i…

ibland får jag frågan vad jag hittat för svamp,och ond som jag är funderar jag starkt på att säga att allt jag plockar är giftigt och till växtfärgning ..så mina ställen förblir obesökta

0

Helena i Lund

5 okt 2008 kl. 07:19

skratt! Det är precis vad jag gjort vid ett flertal gånger, sagt att det är svamp till färgning! Jag slutade med det, för sista gången ficka jag till svar: Men det är ju brunsopp och rynkad tofsskivling!? Färgar du med dom??  Mmmm sa jag och dröp av med rodnande kinder… Numera gömmer jag korgen så ingen ser! :)

0

Värmdöbo

5 okt 2008 kl. 07:37

Hihi..ja man ska aldrig underskatta sin fiende:-)

0

Maria W

5 okt 2008 kl. 10:04

Trevligt att läsa att det finns kännare ute i skogarna som tar tillvara på de av naturens läckerheter som en annan inte känner igen och lämnar.

0

"Kantarellplockare"

5 okt 2008 kl. 12:19

Kan det vara så att ni som får plocka “resterna” efter oss s.k kantarellplockare egentligen inte har känslan och rätta feelingen att plocka kantareller. Alla har vi som tur är olika smak och intresse för vad som bjuds ut i vår härliga natur. För det så behöver inte andra sorter vara okända för en s.k kantarellplockare heller.

0

Helena i Sthlm

5 okt 2008 kl. 14:27

Självklart plockar ju var och en vad han/hon vill och tycker om, menade inte detta inlägg som någon slags påhopp på folk som föredrar kantareller…

0

Ragnhild, Vällingby

5 okt 2008 kl. 14:32

När jag berättar vilka sorter jag plockar får jag ofta till svar “jag törs bara ta kantareller”. Och då säger jag att man ska vara försiktig med svamp som man inte känner men egentligen menar jag att det är bra att vederbörande lämnar de andra godsakerna åt mig, t ex.

0

Robban O-hamn

5 okt 2008 kl. 18:46

Håller med Ragnhild, många vågar bara plocka Kantareller.
Här hos mig vågar dom knappt gå in i skogen heller. Ser bilar vid vägkanterna men folk går bara 50-100m in i skogen.

0

Robban O-hamn

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 19:12

Hi, hi,:) som vi igår då, högst 100m från vägen!! Förövrigt så brukar jag göra ett Kantarellplock och sedan brukar jag ha så det räcker, det är nog den svamp som jag äter minst av. Sedan tar jag såklart den svamp jag stöter på i letandet efter den jag är på jakt efter. Jag älskar oxå att beundra fångsten, titta på burkarna med konserverat och torkat men jag kommer ihåg att äta oxå, har just ätit egen fångad torsk och svart trumpet:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone