0 604 visningar

7 svar

Det gör

NadaL, Umeå

5 okt 2008 kl. 10:54

ont i hjärtat när man får se det här:

0

NadaL, Umeå

5 okt 2008 kl. 10:56

I skogen där vi hittat bland annat:

0

Madde Småland

5 okt 2008 kl. 11:00

Jag håller med dig. Det där är ingen rolig syn..

0

Det behöver inte

Irene A

5 okt 2008 kl. 11:54

vara någon nackdel att några träd har tagits bort. Så där har skogarna skötts i flera hundra år, och det har skapat de rätta miljöerna för svamparna du visade.
Det som saknas, är att man inte bränner riset efter plockhuggning och gallringar längre, för värre är att marken börjar täckas av mossa, så den skulle behöva en liten skogsbrand :-)

0

Det behöver inte

Brenko

5 okt 2008 kl. 12:05

Nu tror jag inte det gäller nadal, men många människor verkar ju tro att vanligt skogsbruk är samma sak som skövling av regnskogen. “Åh, så förfärligt, hur kan dom göra så, åh så hemskt.. Min skog där jag plockat 300 liter trattkantareller är förstörd.” Sen att det inte hade gått att plocka 300 liter trattar där om det inte varit kulturskog är inte intressant.. Torka er i röven med tygtrasor som ni tvättar sen då.. :)

0

Jag blev glad!

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 12:13

Först trodde jag att du skulle visa något fruktansvärt och så visar du en skog som man gallrat och som det verkar sköter på ett bra sätt. Huggning, gallring och även kalhyggen är ju nödvändiga, kalhyggen kan man ju tycka illa om men som sagt ibland nödvändiga i den sitts man satt sig. Vi kan kanske all hoppas på att skogarna blir mer blandskog och att de sköts som på NadaLs bild.

0

Det behöver inte

Irene A

5 okt 2008 kl. 12:58

Det är väl inte riktigt så att alla “kulturskogar” är idealiska för oss svampletare. Svamparna fanns ju här långt innan människor började bruka skogen. Men när det gäller tallhedarna, är utglesning av trädbeståndet och bränning av mark och ris, som liknar den naturliga dynamiken med återkommande skogsbränder, det bästa alternativet. Betesdjur som hjälpte till att sprida sporer och skapa störningar i markskiktet där sporer kunde gro, var också ett viktigt inslag förr.

0

Maria W

5 okt 2008 kl. 13:29

Hellre en fint gallrad skog som den på bilden än ett kalhygge, de ser så tragiska ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone