0 377 visningar

17 svar

Svamptest, allmäna arter

Tony S

17 feb 2006 kl. 23:32

Jag har här satt ihop ett betydligt enklare test än de senaste. Samtliga arter i testet är allmäna, åtminstone i norra Skåne.

Tanken är såklart att fler ska lockas att ge sig in i leken. Fler gissningar ger intressantare diskussioner.

Jag väntar någon dag med att ge svar, så att lite fler hinner med att gissa.

Erfarna mykologer får allt vänta lite med sina gissningar. ;)

0

Irene A

18 feb 2006 kl. 11:42

Vill protestera å det bestämdaste - det här var inte speciellt lätt :-)

Är inte nr 7 väldigt lik Joachims fjällskivling, förresten..?

0

Joachim Krumlinde

18 feb 2006 kl. 13:33

Några av dessa är enkla (nr 6, 9, 10, 11 och 12), men inte alla.

Beträffande nr 7 så kan det ju vara stolt fjällskivling, man behöver veta lite om storleken, och om den rodnar vid snitt eller beröring. I det senare fallet är det någon art i komplexet Macrolepiota fuliginosa, konradii, permixta, som jag inte kunnat reda ut.

0

Bo E

18 feb 2006 kl. 14:04

Det märks att man inte varit ute i skogarna i Skåne…
Några gissningar:
5.granriska
6.rimskivling
9.rodnande flugsvamp

För övrigt tycker jag att det är väldigt blåtonade bilder på vissa, som man annars kanske skulle gissa på.
Kanske en stolt fjällskivling eller föränderlig tofsskivling finns med?

0

Irene A

18 feb 2006 kl. 17:52

Några av arterna är ganska lätta, men jag tänkte ha lite synpunkter på de andra:

3. Ser ut att växa på bok (även om det är tallbarr på backen) och skulle i så fall kunna vara brunskinn, Stereum gausapatum. Jag tycker i alla fall att den har för lite gult i sig för att vara raggskinn.

5. En art som jag har sett för lite av för att vara säker, men om det stämmer att det finns blålila stråk på foten, tror jag att jag känner igen den som brokkremla, Russula cyanoxantha…

5. Mera röd i färgen än jag har sett i verkligheten, men kan väl knappast vara något annat än ekriska, Lactarius quietus?

7. Ser som sagt lite knepig ut..

8. Om det är vad jag tror (normalt en granskogsart som inte brukar vara så ljus på hatten) - är den verkligen vanlig i bokskog i så fall?

0

Irene A

18 feb 2006 kl. 18:54

Ändrar mig när det gäller nr 3 - det är nog inte brunskinn.

0

Joachim Krumlinde

18 feb 2006 kl. 19:44

Nr 4 har lite blåstick, men om man kan vara säker på att skivorna är helt vita., så är det nog brokkremla. Annars finns det en del att välja på (Russula ionochlora, grisea, parazurea).

Nr 5 är nog ekriska, jag har inga problem med färgen.

Betr nr 8 (Irenes inlägg) - många s k barrskogsarter enligt svenska svampböcker finns också i näringsfattig bokskog i Skåne. Jag vet dock inte hur det är med nummer 8 (är inte helt säker på vilken art Irene tänker på). Men det är tillämpligt på nr 12 som också kallas barrskogsart men är rätt vanlig i hedbokskog i Skåne.

0

Irene A

18 feb 2006 kl. 21:26

Nr 3 är nog trots allt en variant av raggskinn, Stereum hirsutum. Den här liknar inte riktigt den som jag känner igen som raggskinn, men det finns omkring ett 20-tal varianter beskrivna.

8 ser ut att vara spetstoppig giftspindling, Cortinarius rubellus. Enligt ekologiska katalogen växer den “med gran, sällan med tall och bok”. Så nu undrar jag: Är den vanlig i bokskog?

0

Tony S

18 feb 2006 kl. 23:03

Några svar och några frågetecken har det ramlat in, så jag försöker reda ut lite.

3. Raggskinn.

4. Brokkremla. Visst kan det vara klurigt att bestämma en brokkremla när man inte har möjlighet att känna efter om skivorna är elastiska. Men vita tycker jag nog att de ser ut att vara även på bilden.

5. Ekriska.

6. Rimskivling.

7. Jag ska kanske tillägga att hatten är ca 15 cm bred (höftat). Jag har tittat på de 3 andra bilderna jag hade av samma fynd, men kan inte se någon rodnad i skadorna på foten. Jag antog att det handlade om stolt fjällskivling, men man bör kanske vara lite mer försiktig när det gäller dem. Även om jag fortfarande tror att det handlar om den arten.

8. Det är som Joachim skriver angående toppig giftspindling, Cortinarius rubellus. Den är allmän i hedbokskog här i norra Skåne. Inte lika vanlig som i granskog, men man stöter ändock på den dagligen i bokskog här.

9. Rodnande flugsvamp.

Vissa av bilderna har lite blåstick som det sagts. Min digitalkamera är väl inte så bra som jag hade önskat, eller så handlar det helt enkelt om handhavandet… ;)

0

Hans v E

19 feb 2006 kl. 11:07

Den s.k. ekriskan är ju inte zonerad och har för mycet rött. Jag tror mer på stor alriska. Toppiga giftspindlingen är inte heller lik sig, eller ser den ut så i bokskog. I så fall är det väl en form eller var.
Men finns det inte andra Leprocybe som kan komma i fråga?

0

Irene A

19 feb 2006 kl. 12:47

Hans, dina funderingar har gått ungefär i samma banor som mina.
När det gäller ekriskan, kanske kameran har spelat oss ett litet spratt, för på bilden ser färgen och ytan på hatten ut nästan som hos stor alriska eller fjällriska, men utseendet på foten och skivorna utesluter ändå dessa som alternativ.

Om utseendet på spindlingen är typiskt i den här miljön, skulle jag inte bli förvånad om det är avvikande bokskogsvariant. Den verkar ljusare, slätare och har en strimmighet i hattytan som jag inte känner igen från de nordligare granskogarna.

0

Tony S

19 feb 2006 kl. 17:33

Jag tycker att ekriskor varierar ganska mycket i färg, från bruna till rosarödtonade. Så för egen del har jag inga problem med de på bilden.
Tittar man riktigt noga, så kan man även se en svag zonering på hatten.

Det är möjligt att toppig giftspindling som växer i bokskog är en variant, och att de skiljer sig lite åt i utseende. Förväxlingsrisken är nog mest orangebrun giftspindling, C. orellanus, även om den är ovanlig.

Rätta svar:
1. Blodspindling
2. Pluggskivling
3. Raggskinn
4. Brokkremla
5. Ekriska
6. Rimskivling
7. Stolt fjällskivling (med viss reservation)
8. Toppig giftspindling
9. Rodnande flugsvamp
10. Tegelröd slöjskivling
11. Rökslöjskivling
12. Gallsopp

0

Irene A

19 feb 2006 kl. 19:35

Jodå, det är med största sannolikhet en tallkalle.

0

Irene A

19 feb 2006 kl. 19:39

Förlåt, det förra inlägget hörde till en annan rubrik.

Här tänkte jag säga att det var många fina bilder i testet.
Och jag känner mig speciellt stolt över att ha känt igen brokkremlan, en art som jag bara har sett en enda gång i verkligheten - i Garpenberg av alla ställen.

0

Bo E

20 feb 2006 kl. 18:36

Borde naturligtvis känt igen gallsoppen! Skäms!

Men däremot har jag aldrig sett en pluggskivling med dessa färger. Är det en bokskogsvariant?
Har alltid uppfattat skivorna och foten snarare som smutsgula än sådär vita.
Slöjskivlingar tycker jag är ett svårt släkte.
Finns det några giftiga arter bland dem som man bör se upp med?

0

Irene A

20 feb 2006 kl. 19:12

Av slöjskivlingarna är det bara rökslöjskivlingen som som är ätbar. Övriga har bitter smak och brukar betecknas som giftiga, i synnerhet den svavelgula slöjskivlingen. Är man osäker på rökslöjskivlingen, är det bara att provsmaka. Den ska smaka milt och gott, som gröna ärter.

0

Bo E

20 feb 2006 kl. 19:59

Jo den distinktionen och smakassociationen har jag sett här på guiden.
Tänkte att släktet kanske har några ännu farligare dubbelgångare.
Har inte observerat rökslöjskivlingf i nån större mängd, men kanske inte heller sökt efter den.
Får hålla utkik efter den till sommaren då.

0

Irene A

20 feb 2006 kl. 21:27

Rökslöjskivling ser jag oftast på senhösten, har t.o.m. hittat färska fruktkroppar på senvintern.
Den giftiga dubbelgångaren är väl i så fall gifthättingen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone