0 1154 visningar

15 svar

Mat utan svamp?

Boman

5 okt 2008 kl. 13:59

Planerar faktiskt en middag helt utan svamp. Kan man göra det?;-) Har nämligen ätit svamp till eller med varenda måltid, tom frulle, den senaste månaden, eller snart två faktiskt.
La ut ett par recept häromdan, också.
med svamp, så klart.

0

Maric / Arlanda

5 okt 2008 kl. 14:00

Mat utan svamp brukar slinka ner här oxå med jämna mellanrum.

0

anithau

5 okt 2008 kl. 14:34

Under svampperioden glömmer jag bort att äta svamp. Jag äter med ögonen.

0

RasBohlin

5 okt 2008 kl. 15:28

Jag brukar inte heller äta så mycket svamp på hösten, svamp är vintermat för mig!

0

GretheF Skåne

5 okt 2008 kl. 15:42

Samma här jag glömmar bort det, sen i vinter blir det ofta

0

Boman

5 okt 2008 kl. 16:55

Jag som veggis äter mest av det som är i säsong. Svamp på hösten är ett måste, liksom rotfrukter.

0

buffy

5 okt 2008 kl. 17:26

Jag förstår inte hur svampplockare kan glömma bort att äta svamp under svampsäsongen. Vad äter ni nu då?? Jag glömmer bort svamp på sommaren när man grillar mkt och är mkt på utflykter, såvida man inte råkar hitta svamp på utflykterna dvs. Eftersom vi har kolonilott och odlar en hel del ätbart blir maten hos oss öht rätt säsongsbunden.

0

anithau

5 okt 2008 kl. 17:36

Buffy!
Eftersom jag var den första som uttryckte mig på det viset, ska jag försöka förklara.
Svamp är gott, för mig är jakten och hamstringen roligast. När jag är ute och plockar svamp, det är jag så gott som varje dag under säsongen, blir jag mätt på svamp via ögonen.Först när säsongen lugnar ned sig börjar min riktiga hunger på svamp, och då äter jag.
Sedan så är jag så barnslig att jag kan stå och titta på alla mina burkar med torkad svamp och känna mig så rik och nöjd.

0

Brenko

5 okt 2008 kl. 17:45

Jag funderar på att börja slå min fru. Jag har blivit väldigt arg på, och till och med blivit bedragen av tidigare kvinnor i mitt liv, men aldrig har jag lyft en hand. Men nu efter vad som hänt i dag vet jag inte längre.

Jag står i köket och ska göra köttfärssås och öppnar konservskåpet för att plocka fram tomatkross. Vad ser jag? 6 burkar champinjoner??????? Har aldrig haft så mycket finsvamp i alla dess former hemma, och då går hon och köper mer burkchampinjoner än någonsin? Och denna kvinna har jag lyckats skaffa tre barn med. Gode gud, giv mig styrka. :D

0

Mat utan svamp?/Anitha

buffy

5 okt 2008 kl. 18:53

Aha, jag förstår! Jag är också mäkta förtjust i att t ex koka sylt och torka svamp till mina förråd. Men kantareller har jag aldrig provat att torka förrän nu i höst, och eftersom frysen jämt är full brukar vi därför under säsong alltid ha kantareller i kylen, att äta efterhand =)

0

Totte Gbg

5 okt 2008 kl. 19:05

Jag hamstrar nog mest o äter mer under vinter, blir nog oxå lite mätt med ögonen ;)
Jag tycker om själva jakten på svampar så det behöver inte vara ätligt heller liksom. Kikar oxå på mitt förråd o e nöjd =D
Igår en härlig rotfruktsgrtäng utan svamp;)

0

Boman

5 okt 2008 kl. 20:22

Nej då, Brenko. Inte slå frugan! Ge henne burksvamparna att äta. Ät själv av finsvampen. Straff nog?

0

Mat utan svamp? Boman

BaWa

5 okt 2008 kl. 20:33

Är det det som man kallar för svampst(r)aff??

0

Mat utan svamp? Boman

Boman

5 okt 2008 kl. 20:36

LOL!!!

0

Mat utan svamp? Boman

Brenko

5 okt 2008 kl. 20:42

Hmm. Jag tror jag gör en svamprätt av hennes champinjoner, bara till henne.

Men jag kastar champinjonerna i smyg och anväder istället allsköns svamp som är av “mag och tarmretande” karaktär. Då får hon ett kännbart straff, och kommer av sig självt sluta köpa champinjonburkar om man ska tro Pavlov.

0

Mat utan svamp? Boman

Helena i Lund

6 okt 2008 kl. 06:12

Lol @ BaWa! Och Brenko, var TACKSAM över denna underbara varelse du är gift med! Att leva med en som hellre äter burkade champinjoner än the real stuff, ger ju dej dubbelt upp!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone