I min “Nya svampboken” står att streckmusseronen luktar svagt, av mjöl (är det motsvarigheten till att smaka “kyckling” i svampvärlden…?). Nu råkar det sig så att jag lagt vantarna på ett gäng streckvaxingar och om arttillhörigheten råder inga tvivel.
Men doften…det luktar så tydligt av ostron! Hav, sälta, friskt. Kunde inte placera det först.
Alla luktar likadant, och är i bra skick så det handlar inte om några dåliga exemplar (förmodligen).
Kan ni inte ta en sniff på era streckmusseroner och se om ni instämmer med mig om att de luktar ostron?
Förresten…hur lagar ni till dem?
Lustigt du nämner deras doft. Jag har plockat streckmusseroner två gånger. Första gången när jag plockade i torrväder tyckte jag inte att de luktade något specifikt.
Andra gången, nån dag efter regn tyckte jag de luktade jättetydligt fiskaktigt. Men jag vet inte hur ostron luktar, tyvärr. Men doften kanske inte är helt olik?
Vad gäller tillagning så har jag bara testat i omelett och i stuvning. Omeletten var årets godaste. Den smakar inte havsdjur i alla fall, utan har en väldigt svampig svampsmak. :)
Tyckte för övrigt de var behagligare att handskas med vid torrväder, efter regnet var de rätt slemmiga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.