0 1873 visningar

13 svar

Torkad taggsvamp - ingen höjdare

Brenko

6 okt 2008 kl. 00:30

Torkade taggsvamp som ett test för ett par veckor sedan, och har nu testat resultatet.

Blötlade svampen i flera timmar, men den vägrade suga upp nämnvärt med vatten.

Kokade sen bort överskottsvattnet och smörstekte den. Den smakade inte det minsta bittert som påstås i en del böcker, däremot hade den en lätt pappersaktig bismak och fick en ful färg.

Inget jag gör igen, såvida inte det ekonomiska systemet havererar, med svält och avbruten strömförsörjning som följd.

0

Brenko

6 okt 2008 kl. 00:31

Det var alltså blek taggsvamp det var frågan om.

0

Anita

6 okt 2008 kl. 00:36

Nä jag läste om nån annan som hade testat det och va ungefär lika besviken som du.
Men han hade även testat att sedan tillaga den tillsammans med kantareller då den hade tagit smak av kantarellerna… men va e det då för vits liksom.. då kan man ju lika gärna köra på enbart kantareller om det e det man vill att allt ska smaka.

0

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 21:48

I alla vettiga svampböcker står det att taggsvamp inte går att torka. Reomenderar en bra svampbok. Det finns många. Mikael tex rekomenderar inte torkning av trattisar och inte Pelle Holmmberg heller.

0

Brenko

6 okt 2008 kl. 21:53

Jag är väl medveten om det, men det stod på några utländska sidor att de torkade den, därför gjorde jag ett test.

Jag antar du menar taggisar när du skriver trattisar.

0

buffy

6 okt 2008 kl. 22:21

Jag har testat att torka både rödgul taggsvamp o kantareller i höst. Kantarellerna har jag provlagat, de blev helt u a i både smak, doft och konsistens, men trots att de fick ligga i blöt i mer än 2 timmar såg man att de varit torkade - tills jag hällde grädde osv på så det blev svampsås. Taggsvamp har jag hittat väldigt lite av i år, och enbart rödgul.

0

Enelie, Linköping

6 okt 2008 kl. 23:05

Bra att du berättar om resultatet. Jag ska inte försöka mig på att torka taggsvamp efter den här rapporten.
Kantareller har jag torkat, trots att det inte rekommenderas. Jag tyckte att de blev rätt ok.

0

Brenko

6 okt 2008 kl. 23:42

Möjligtvis skulle man kunna använda den i nåt sorts långkok där svampen kan få tid att avge sin smak. Smaken blev liksom för intensiv i de små kompakta bitarna, om man bortser från den lätta pappersbismaken. Konsistensen var ganska trevlig, som nån sorts fläsk kanske.

Tänker inte kasta svampen, men verkligen inte heller lägga energi på att torka mer förrän den visat sig ha något användningsområde. Får göra ett test i någon gryta framöver, har en hel del kvar.

0

Boman

7 okt 2008 kl. 05:56

Kan du testa att mala den till svampmjöl? Att använda i såser och så?

0

Brenko

7 okt 2008 kl. 08:49

Jag får göra ett försök.

0

Jonas K

7 okt 2008 kl. 11:34

Hej !

Som torkad i blandsvamp tycker jag den fungerar utmärkt. Tycker om den lite mer kryddiga smaken den ger. Äter sällan enbart taggsvamp utom till en en rätt med röding då den kommer till sni rätta.

0

buffy

7 okt 2008 kl. 12:23

Jag ska provlaga torkad taggsvamp ikväll och rapportera. Med kantarellerna kändes det som att ju mindre bitar, desto bättre resultat. Jag blötlade i hett vatten (från vattenkokaren) och kokte/värmde, efter minst 1 h, hastigt upp det hela ett par ggr i micron eftersom svamparna verkade ovilliga att suga upp vatten. Det doftade underbart gott i köket.

0

stisse/mjölby

7 okt 2008 kl. 12:54

instämmer helt brenko.testade själv i fjol och tänker inte göra det igen.

0

buffy

7 okt 2008 kl. 22:16

Nu har jag stekt o ätit de torkade taggsvampar jag lade i blöt förut idag. Både jag och sambon tycker att de var mkt goda, men jag råkade steka dem hårdare än jag hade tänkt, så de blev helt knapriga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone