Torkade taggsvamp som ett test för ett par veckor sedan, och har nu testat resultatet.
Blötlade svampen i flera timmar, men den vägrade suga upp nämnvärt med vatten.
Kokade sen bort överskottsvattnet och smörstekte den. Den smakade inte det minsta bittert som påstås i en del böcker, däremot hade den en lätt pappersaktig bismak och fick en ful färg.
Inget jag gör igen, såvida inte det ekonomiska systemet havererar, med svält och avbruten strömförsörjning som följd.
Nä jag läste om nån annan som hade testat det och va ungefär lika besviken som du.
Men han hade även testat att sedan tillaga den tillsammans med kantareller då den hade tagit smak av kantarellerna… men va e det då för vits liksom.. då kan man ju lika gärna köra på enbart kantareller om det e det man vill att allt ska smaka.
Jag har testat att torka både rödgul taggsvamp o kantareller i höst. Kantarellerna har jag provlagat, de blev helt u a i både smak, doft och konsistens, men trots att de fick ligga i blöt i mer än 2 timmar såg man att de varit torkade - tills jag hällde grädde osv på så det blev svampsås. Taggsvamp har jag hittat väldigt lite av i år, och enbart rödgul.
Möjligtvis skulle man kunna använda den i nåt sorts långkok där svampen kan få tid att avge sin smak. Smaken blev liksom för intensiv i de små kompakta bitarna, om man bortser från den lätta pappersbismaken. Konsistensen var ganska trevlig, som nån sorts fläsk kanske.
Tänker inte kasta svampen, men verkligen inte heller lägga energi på att torka mer förrän den visat sig ha något användningsområde. Får göra ett test i någon gryta framöver, har en hel del kvar.
Jag ska provlaga torkad taggsvamp ikväll och rapportera. Med kantarellerna kändes det som att ju mindre bitar, desto bättre resultat. Jag blötlade i hett vatten (från vattenkokaren) och kokte/värmde, efter minst 1 h, hastigt upp det hela ett par ggr i micron eftersom svamparna verkade ovilliga att suga upp vatten. Det doftade underbart gott i köket.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.