0 305 visningar

12 svar

En helt ny värld

Meriona, Trollhättan

6 okt 2008 kl. 12:22

Jag och sonen var på svampkurs igår och fick lära oss massor! Efter att bara plockat 4 sorter förut, snurrar det nu i huvudet av sotvaxingar, mandelkremlor, citronslemskivlingar och andra vackra svampar som vi förut bara strosat förbi! Och så dessa sötnosar…

Öronmusslingar

0

Öronmussling

Hans v E

6 okt 2008 kl. 15:47

Jag misstänkte att ni bor i västsverige för grisörat (som svampen också kallas) finns där.
Svampen har förr ansetts ätlig, men larmrapporter om motsatsen har kommit.

0

Öronmussling

,m

6 okt 2008 kl. 16:21

Ja det var i Uddevalla vi hittade dem. Vi gav dem till vår svampguide, hon sade att hon åt dem med glädje. Själv har jag bara en njure och kände inte för att chansa…

0

Enelie, Linköping

6 okt 2008 kl. 23:38

Nu kommer du att ha korgen full i fortsättningen.
Visst är det roligt när man lär sig mer.

0

Öronmussling

Marixia

7 okt 2008 kl. 07:49

Undrar varför den inte finns med i databasen, har nämligen sökt efter just denna vackra svamp?

0

Jeanette P, Luleå

7 okt 2008 kl. 08:04

Kul med kurs =)!
Nu är det att ladda hela vintern..
Håller med dig att det är en helt ny värld som öppnar sig med lite ökad kunskap =)

0

Meriona, Trollhättan

7 okt 2008 kl. 09:34

Igår hittade vi ännu mer öronmusslingar, denna gång på Hunneberg (Vänersborg) där vi aldrig sett dem/lagt märke till dem förut. Jättekul! Stekte även fårticka, men tyckte inte det var nåt vidare…

0

!

Hans v E

7 okt 2008 kl. 17:13

Så ni trotsar varningen?

0

Anita S

7 okt 2008 kl. 18:54

Märkligt att du aldrig sett den på Hunneberg tidigare. Den måste betraktas som ganska allmän både där och i hela Fyrstadsområdet. Den är en sydvästlig art i Sverige och verkar trivas förträffligt i våra sura barrskogar.

0

buffy

7 okt 2008 kl. 19:07

De svampar som orsakade förgiftningarna i japan var tydligen plockade på en särskild plats. Man kan läsa mer om det på PubMed, sökord sugihiratake.

0

!

Meriona, Trollhättan

8 okt 2008 kl. 12:33

Nej då Hans de fick växa vidare. Men vår svampguide plockar dem och äter, traditionen är stark i Bohuslän.

0

!

Salasias

8 okt 2008 kl. 13:06

Det är mycket man inte ser, om man inte vet vad det är. Jag har aldrig sett så mycket sotvaxskivling och rimskivling som i år, men det kan väl bero på att de är “årets nya” för mig.

0

! Salasias

Anita S

8 okt 2008 kl. 17:29

Att Du aldrig har sett så många sotvaxskivlingar och rimskivlingar som i år kan också bero på att svampar är olika vanliga olika år.
Vissa arter ser man med många års mellanrum, även om man går i områden, där man vet att de hittats tidigare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone