Åååå, vad avundsjuk jag blir på olivvaxingarna! De är nya för mig för i år, och jag tyckte att de var fantastiskt goda. Jag spanar och spanar på mina turer, men här har det verkat som om det är lite för sent för dem… Jag hittade 4 st fina sist. Men de har inte varit larvangripna, bara övermogna.
Tack alla, det i högra hörnet är en del av en riktigt sunkig blomkålssvamp jag försökte rädda, fick slänga den sen. Varit runt Klåveröd,olivvaxingarna växte i små grupper lite varstans bland granarna. Faktiskt en hel del små på väg upp oxå. Ska prova det där med ostmackan ikväll micke.
Jag tänkte tagit med Robban till Kläveröd i lördags men tiden bara rann iväg som vanligt, fint ställe. Brukar alltid ta 2-3 rundor där varje höst och så brukar jag plåta fnösktickor där på vintern finns ju i mängder i det området. Kul med en ny svamp oxå jag har inte testat den, jag sitter väl kvar i det gamla systemet ibland.
Jag brukar hitta olivvaxingar men max 6 åt gången så de åker med i blandsvampen. Väntar på frostvaxingarna, de är så roliga att plocka med sina gula ocg röda underreden. Dessvärre måste man steka dem stenhårt för att få bort slemmet. Eller har ni något annat knep? Jag torkar mina numera och vet inte riktigt om det tar bort slemmigheten fdullt ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.