0 410 visningar

18 svar

Korgen full...

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 18:48

av olivvaxingar. Fick säkert lämna 9 av 10 i skogen, måste vara larvernas favorit. Fick ihop en hel korg felfria ändå.
Vilken härlig dag.

0

Nina A

6 okt 2008 kl. 18:57

åh vilken fint komponerad bild:)
inte fy skam med en korg full av svamp:)

0

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 19:02

Plockade för första gången Rökslöjskivlingar, vill jag tro ivarjefall. Efter läst trådarna här är jag nästan säker, vill bara ha en bekräftelse.
Smakade vekligen lite metalliskt, gröna ärter.

0

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 19:09

Fanns en hel del Stora kragskivlingar oxå, står som ej matsvamp på en del ställe och ätbar på andra.
Någon som har provat den??

0

Robban O-hamn

6 okt 2008 kl. 20:18

Härliga bilder Stefan. Men vad sticker upp i översta högra hörnet på korgen?

0

Mikael

6 okt 2008 kl. 20:19

Jodå visst är det rökslöjskivling! Passar väldigt bra färska på pizza eller på varma ostmackor.

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 20:32

Kul Stefan HBG och snygga bilder, man törs väl inte fråga var du varit eller? Jag är oxå nyfiken på vad du har i högra hörnet första bilden, kan det vara Ostronmussling eller kanske någon ticka, en ljus Korallticka kanske?

0

Mimmi, Mjölby

6 okt 2008 kl. 20:33

Åååå, vad avundsjuk jag blir på olivvaxingarna! De är nya för mig för i år, och jag tyckte att de var fantastiskt goda. Jag spanar och spanar på mina turer, men här har det verkat som om det är lite för sent för dem… Jag hittade 4 st fina sist. Men de har inte varit larvangripna, bara övermogna.

0

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 20:37

Jag harprecis kokat soppa på rökslöjskivling, så god.

0

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 20:42

Tack alla, det i högra hörnet är en del av en riktigt sunkig blomkålssvamp jag försökte rädda, fick slänga den sen. Varit runt Klåveröd,olivvaxingarna växte i små grupper lite varstans bland granarna. Faktiskt en hel del små på väg upp oxå. Ska prova det där med ostmackan ikväll micke.

0

BirgittaD

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 20:44

Det låter skoj, har du lust får du gärna lägga ut receptet på receptsidan om du vill. Jättemycket nya fina svampar på stubbarna nu :)

0

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 20:57

Jag gör den dessvärre på känn, men lite charlottenlök salt, peppar och buljong samt cremefraiche och vatten. Kryddade till den med aningen kanel.

0

BirgittaD

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 21:01

Ok, tack så mycket. Får samla till en soppa nästa runda.

0

Mimmi

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 21:04

Visst är dom goda mimmi, ny bekantskap för mig oxå.
Riktiga höjdare faktiskt.

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 21:15

Jag tänkte tagit med Robban till Kläveröd i lördags men tiden bara rann iväg som vanligt, fint ställe. Brukar alltid ta 2-3 rundor där varje höst och så brukar jag plåta fnösktickor där på vintern finns ju i mängder i det området. Kul med en ny svamp oxå jag har inte testat den, jag sitter väl kvar i det gamla systemet ibland.

0

Stefan HBG

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 21:21

Jag brukar hitta olivvaxingar men max 6 åt gången så de åker med i blandsvampen. Väntar på frostvaxingarna, de är så roliga att plocka med sina gula ocg röda underreden. Dessvärre måste man steka dem stenhårt för att få bort slemmet. Eller har ni något annat knep? Jag torkar mina numera och vet inte riktigt om det tar bort slemmigheten fdullt ut.

0

JAS

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 21:21

Jag gillar stället för där brukar aldrig vara tomt, finns alltid något. Man kan köra ner till Tranerödsmosse oxå, det är ju bara på andra sidan vägen. Tyvärr har dom skogat där och lämnat allt riset, tråkigt.

0

JAS

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 21:23

Hopplöst trist att gå i ris Stefan. Jag vet inte men är väl klumpig har en förmåga att dessuom fastna i allt ris.

0

BirgittaD

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 21:30

Visst är det tråkigt Birgitta. Där var så fint innan så man kunde gå barfota i mossan, dessutom var det ett av mina bästa trattisställen “suck”
Frostvaxingar har jag aldrig plockat så det ska bli skoj(om man hittar någon) :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone