0 334 visningar

13 svar

Föränderlig tofsskivling?

Helena i Sthlm

6 okt 2008 kl. 19:30

Eller vad är det jag har hittat? Växte i massor på en lövträdsstubbe.
Ganska små, men dom kanske bara var nyföddingar? Dom ligger på ett A5-kuvert, för storleksreferens. Smakar milt, och i mitt tycke med eftersmak som är påtagligt lik rökslöjskivlingens, dvs, gröna ärtor. Tycker dom har för tofsig fot för att vara rökisar dock, och skivorna har fel färg också tycker jag.
Något förslag?

0

Helena i Sthlm

6 okt 2008 kl. 19:35

Kan det kankse vara någon av honungsskivlingarna?

0

RasBohlin

6 okt 2008 kl. 19:35

Det skulle det nog kunna vara, men med den bildkvalitén så vågar jag endast artbestämma Folke Bernadotte, där i bakgrunden! =)
Föränderlig tofs- doftar starkt och gott! Luktar i hela bilen om man plockat bara några!

0

Helena i Sthlm

6 okt 2008 kl. 19:47

Försöker få till några bättre bilder, men min kamera vill inte samarbeta idag =(

0

Irene A

6 okt 2008 kl. 19:49

Jadå, i ett bra stadium att plocka och känna igen.

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2008 kl. 20:09

Och i ett perfekt stadium för att ätas!

0

Helena i Sthlm

6 okt 2008 kl. 20:11

Vad kul! Och vad gott! Hoppas jag. =)
Det fanns fler, men pyttiga, så jag går tillbaks om några dagar så får vi se. Tack för hjälpen!

0

RasBohlin

6 okt 2008 kl. 20:16

Grattis! För det är nämligen jättegott! =P

0

Birgitta F

6 okt 2008 kl. 21:56

Har svårt att se att detta skulle var föränderlig då mina alltid haft väldigt svart fotbas.
Men det kanske också varierar

0

Birgitta F

6 okt 2008 kl. 22:08

Bild
mina föränderliga till vänster Bohuslän

0

RasBohlin

6 okt 2008 kl. 22:46

Och de här då, som jag tagit för föränderliga tofsskivlingar, de har ju ett lite annat utseende tycker jag!

0

Birgitta F

6 okt 2008 kl. 22:54

Ser ut som mina tycker jag

0

Bo E

7 okt 2008 kl. 12:52

Den första bilden tycker jag mer liknar honungsskivling medan de andra helt klart visar föränderlig tofsskivling.
Sista bilden skiljer sig väl mest i själva växtsättet skulle jag tro. I stor mängd kan det bli trängsel på stubbarna.

0

Birgitta F

7 okt 2008 kl. 18:52

Tack fick också en honungsskivlingskänsla av Helenas bilder, men det betyder ju inte att det är rätt.. Har också fotat trängsel svamp i höst = ), men då rör ju jag och Ras oss i liknande terräng

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone