0 452 visningar

14 svar

1 timme i skogen.

Robban O-hamn

6 okt 2008 kl. 20:22

Fick order att göra pasta med svamp och bacon sås i dag. Ut fort som tusan efter fyra. Men hittade nästan bara Trattisar och någon
vanlig kanarell. Plus några andra
som såg så fina ut där dom stod.
Men vet inte redigt vad det är.

0

Robban O-hamn

6 okt 2008 kl. 20:22

2 till

0

RasBohlin

6 okt 2008 kl. 20:24

Fjällig tofsskivling på bild 2:2 va?

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 20:38

Du fick väl ihop mer på 1 tim. än vi fick på 5tim, men nu verkar det hända lite i Skåneskogarna. Måste jobba ett par dagar, (Phuuu)men i slutet på veckan så bär det av igen. Det är svaår att säga vad du har på de suddiga bilderna men 1:2 ser ut som en Pluggskivling men det är en vild gissning. RasBohlin har säkert rätt på 2.2an. Men den svåraste är ju 1.1an den kan jag inte:))

0

BirgittaD

6 okt 2008 kl. 20:39

1:2 ngn hätta, hade den varit vit hade jag sagt flåhätta nu kanske rosen hätta ler. 2:1 pluggskivling 2:2 håller med RasBohlin

0

Hans v E

6 okt 2008 kl. 21:30

Trattkantarell
Rosenhätta
Pluggskivling
Fjällig tofsskivling

0

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 21:33

Trattisarna ser verkligen härliga ut. Lite större en knattarna här.

0

Stefan HBG

Robban O-hamn

6 okt 2008 kl. 21:51

Ja jag tittade lite på JAS när han kastade sig över Trattisarna i lördags. I dag var jag i 180 årig
skog. Det är som du skrev i en annan
tråd så man kan gå barfota på mossan. Men ingen risk för kalhygge
här, är nationalpark. Fårhagsbeget.
Men har aldrig sett en människa där.

0

buffy

6 okt 2008 kl. 21:53

Fast nu har de bättre storlek även här i Skåne, i af de som växer längre in i skogen, där de väl inte drabbats så svårt av torkan. Nu ska det väl bli fart på dem, det är ju verkl inte alls torrt längre.

0

Stefan HBG

Robban O-hamn

6 okt 2008 kl. 21:58

Inte nationalpark utan naturreservat. Vad nu skillnaden är.

0

Robban

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 22:25

Låter härligt Robban, trevligt om man slipper trängas :)
Det märkliga är att stället jag pratar om oxå är ett naturreservat men det verkar inte skogsägaren ha brytt sig om.

0

Naturreservat

"JAS" Helsingborg

6 okt 2008 kl. 23:46

Kolla här = Fakta naturreservat:
Områden som behöver skyddas och vårdas p g a sin säregna eller värdefulla natur och områden som är av stor betydelse för friluftslivet, kan avsättas som naturreservat. I länet finns 150 naturreservat inklusive naturvårdsområden (juni 2004), varav ett är kommunalt: Gränsö i Västerviks kommun. Totalt omfattar de drygt 41 000 ha, varav 20 000 ha är vatten. 57 av reservaten ligger på Öland.

Naturreservat avsätts både på statlig och enskild mark. Oftast utgår ersättning till markägaren eftersom naturskyddet inskränker möjligheten till skogsbruk. Skyddsföreskifterna varierar från område till område. Jakt är oftast tillåten i länets reservat och i vissa är även skogsbruk tillåtet.

0

Naturreservat

Robban O-hamn

6 okt 2008 kl. 23:49

Ahaa dom menar såå!
Tack JAS!

0

zingo

7 okt 2008 kl. 21:43

Måste bara säga att bilden på trattarna är helt ljuvlig.
Den ser nästan overklig ut-
jag skulle jättegärna vilja ha en sån ryamatta på rumsgolvet i vinter :-)

0

Tina Nordberg Kolsva

8 okt 2008 kl. 13:51

Håller men Zingo. Härligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone