Ja, jag vet att det bara är februari än!
Det hindrar inte mig att börja fundera var och när jag ska få hitta de första marksvamparna för året..
För dem som letar svamp året runt, är nog det här ganska enkelt. Några av arterna har varit med i tidigare tester, men det spelar säkert ingen roll.
Nej, jag gissar nog inte på alla skålsvampar.
Heter de nåt annat än färgen + skålsvamp så är det i alla fall fel.
Men känner igen
4.toppmurkla
5.vårmusseron
och gissar på
8.vårnagelskivling som kanske även kallas grankottenagelskivling.
Saknar bild av stenmurklan för inte är väl nr 6. en konstig variant av stenmurkla…???
Nr 2 haröra (Otidea sp, kanske leporina)
Nr 4 toppmurkla (Morchella conica eller elata)
Nr 5 vårmusseron (Calocybe gambosa)
Nr 6 pokalmurkla (Helvella acetabulum)
Nr 8 grankotteskivling (Strobilurus esculentus)
Nr 9 scharlakansvårskål (Sarcoscypha austriaca eller coccinea)
Nr 10 Peziza sp ?
Nr 11 bombmurkla
Nr 12 vinterticka (Polyporus brumalis)
1 Liten vårtratting - Clitocybe pruinosa (rhizophora).
2 Kameleontskål - Caloscypha fulgens.
3 Svart vårskål - Pseudoplectania nugrella.
4 Toppmurkla - Morchella elata.
5 Vårmusseron - Calocybe gambosa, men nog har de rödstick.
6 Pokalmurkla - Helvella acetabulum.
7 Vårbroking - Panaeolus ater.
8 Kottehätta, men ej lik sig i färgerna, en annan vårhätta är ju Mycena silvae-nigra.
9 Scharlakansvårskål - Sarcoscypha austriaca (eller coccinea).
10 Det var en väldigt långfotad blekskål, det är väl Tarzetta cupularis då! För det är väl inte ovanligt bleka sippskålar?
11 Bombmurkla - Sarcosoma globosum.
12 Vinterticka - Polyporus brumalis.
1. Ber om ursäkt att bilden är så suddig, men jag hoppades att substratet skulle fungera som ledtråd. Svampen har inte skivor…
I övrigt är svaren rätt.
Ja, 8 är kottehätta, och färgen är precis som den alltid brukar vara när jag hittar dem. Har dina någon annan färg, Hans?
10. När det gäller blekskålen blir jag inte klok på vilken av arterna det egentligen är. Spormått och sporform har aldrig stämt till 100% med beskrivningarna, varken med cupularis eller catinus. Den som vi brukade hitta i Dalarna kanske är en tredje art.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.