Hej Birgitta!
Jag bor ju som bekant inte i Gbg men tack vara ditt tips här så tog jag med mig svampkorgen när jag gick till brevlådan idag.
Jag klev in i en liten planterad grandunge där jag hittat ett par stycken för ett tag sedan.
Nu fans det hundratals…
Mer än hälften var ju för gamla men jag fick ändå en rågad korg och fick lämna kvar massor.
Tack för tipset!
Jag hade inte hållit utkik efter dem annars om du inte hade nämnt det här.
Och nu står jag och rensar.
På 70-talet när jag inte kunde så många svampsorter så plockade jag ofta fjällig bläcksvamp. Då förvällde jag frös in och använde till stuvningar. Men jag testade även att måla med bläcket, som blir om man lägger den i glasburk.Bilden finns kvar ännu.Tyvärr luktade det inte gott av bläcket. Konservera, kanske?
Jag plockade en korg full i förrgår bara vita fräscha ex.
De fick stå i kylen några timmar innan rensning och en del hade börjat bläcka på den tiden.
Så det gäller att vara snabb.
Däremot verkar den relativt låga temperaturen ute göra att de inte växer till lika snabbt nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.